ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

”Företag har 1 000 dagar på sig att ställa om”

  • Foto: Arian Schuessler

För att klara klimatomställningen och leva upp till Agenda 2030-målen har näringslivet 1 000 dagar på sig att anpassa sina affärsmodeller.

Det tidsperspektivet ges i ”Global Opportunity Explorer 2019”, en analys av klimatrisker och -möjligheter som pekar ut sju huvudsakliga drivkrafter för omställningen. 

Framtidens affärsmodeller kommer enligt rapporten att formas av ökat politiskt tryck, brist på naturresurser, konsumenttryck, nya marknader med alternativa produkter, digitaliseringen samt det korta tidsspannet vilket omställningen måste ske inom.

Bakom rapporten står Global Compact tillsammans med DNV GL och Sustaina, vilka pekar ut digitaliseringen som en av de mest avgörande faktorerna för klimatomställningen. Det eftersom digitaliseringen kan skapa förutsättningar för de snabbaste och effektivaste medlen för att minska klimatpåverkan.

I rapporten ges en beskrivning av förutsättningarna för sex branscher vilka pekas ut som avgörande för klimatomställningen. Det handlar om risker och möjligheter för mobilitetsbranschen, energisektorn, finanssektorn, byggande, IT, och livsvmedelssektorn.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies