1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Företag behöver strategier för att skydda MR-försvarare

Företag behöver ta fram strategier för hur de ska skydda MR-försvarare, konstaterar Forum Syd och Enact i en rapport. I fjol dokumenterades över 1 100 attacker på MR-försvarare. 

En allt intensivare markexploatering i länder med svaga strukturer för att skydda det civila samhället har lett till en kraftig ökning av attacker mot försvarare av mänskliga rättigheter, så kallade MR-försvarare. Det gör att många företag nu behöver ta fram strategier för hur de ska skydda MR-försvarare om de ska klara av att leva upp till FN:s vägledande principer om företag och mänskliga rättigheter. 

Det konstaterar Forum Syd och Enact i en rapport som belyser situationen inom gruvindustrin och ger rekommendationer för företag.

Enligt Ana Zbona, projektchef på Business and Human Rights Resource Center i London, som bidragit med data till rapporten, följer attackerna mot MR-försvarare i gruvindustrin i stort sett projektets utvecklingsfaser. 

Mycket begränsade kontakter med lokalsamhället innan utvinningstillståndet följs av hot, attacker och stigmatisering när MR-försvarare engagerar sig. Efter tillståndsgivningen drivs i bland rättsprocesser med syfte att tysta personerna. De som fortsätter motsätta sig projektet kan utsättas för fysiska attacker och till och med mord, säger hon.

"Bolag bör börja med att bygga förtroende hos lokalbefolkningen och göra klart för nationella myndigheter att de vill ägna sig åt hållbart företagande. När attacker sker bör de försvara MR-försvararna", säger Ana Zbona, till Aktuell Hållbarhet.

I en benchmarking som organisationen gjorde förra året dokumenterades över 1 100 attacker på MR-försvarare. Flest attacker skedde i gruvsektorn. Samtidigt tar allt fler internationella bolag och organisationer ställning och betalar rättegångskostnader för MR-försvarare. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?