1515

Folksam miljardinvesterar grönt – med fokus på utvecklingsländer

Utöver politiska beslut, nationella riktlinjer och publik finansiering kommer privata investeringar vara en viktig del för att nå Pariavtalets mål på 1,5 grader. I samband med klimatmötet i Glasgow investerar Folksamgruppen 1,5 miljarder i en ny fond – för hållbar utveckling i tillväxtländer. 

Michael Kjeller, vice vd och chef för Kapitalförvaltning och hållbarhet på Folksam.
Michael Kjeller, vice vd och chef för Kapitalförvaltning och hållbarhet på Folksam.

Med investeringen ska Folksamgruppen möjliggöra för pensions- och försäkringsbolag att investera i klimatomställning och klimatanpassning i utvecklingsländer. 

”För oss slår investeringen an på de rätta strängarna. Dels vad gäller klimatfrågan i sig, att det behövs finansieringar från privata aktörer, men vi vet också att det finns behov av att kanalisera kapital från Europa och Norden till behov av klimatomställning och anpassning i utvecklingsländer och tillväxtländer”, säger Michael Kjeller, vice vd och chef för Kapitalförvaltning och hållbarhet på Folksam.

Fonden Emerging Market Climate Action (EMCA), med en total investering på 5 miljarder kronor, har skapats av Europeiska investeringsbanken (EIB) och Allianz och fokuserar investering på förnybar energi och energieffektivisering i utvecklingsländer i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern. 

”Tanken är att göra tidiga direktinvesteringar, inte bara bli ägare i något som redan finns, utan vara med tidigt i processen och i nya projekt. Som investeringar i förnybar energi och klimatanpassningar”, säger han. 

Fonden är en så kallad blandfinansierad fond, där både privata och publika aktörer investerar. Ett fördelaktigt upplägg konstaterar Michael Kjeller.

”Inom privat finansiering finns det många risker med investeringar i utvecklingsländer, bland annat politiska. Därför är det en fördel för oss som pensions- och försäkringsbolag att samarbeta med Europeiska investeringsbanken som har erfarenhet sedan tidigare. De är också garanter och kan gå in med pengar om det skulle behövas för att sprida risknivån. De pengar vi investerar är våra kunders pengar”, säger han. 

Utöver miljardinvesteringen är Folksam drivande i Net-Zero Asset Owner Alliance. Ett initiativ som de startade för två år sedan tillsammans med Allianz och fyra andra kapitalägare, som nu växt till över 60 medlemmar med en total förvaltning på cirka 85.000 miljarder kronor.

Målet med initiativet är att nå nettonollutsläpp i tillgångsportföljerna senast 2050 och själv har de som mål att minska växthusgasutsläppen från investeringsportföljerna med 29 procent till 2025. 

Enligt Michael Kjeller är förhoppningen att den nya investeringen blir en väg framåt för andra. 

”Vi i Folksamgruppen har formulerat vårt åtagande. Vi säger inte bara att vi vill ha nettonollutsläpp utan visar också hur man ska åstadkomma det.”


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?