ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Almedalen 2019

FN-toppen: Svenska företag måste ställa om snabbare

  • Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för avdelningen för externa relationer och påverkansarbete på FN:s utvecklingsprogram, UNDP. Foto: Jack Mikrut
  • 4 Jakob Trollbäck Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Jack Mikrut

Att satsa på hållbarhet har blivit en affärsstrategisk fråga. Men företagen måste öka farten i omställningsarbetet enligt FN-toppen Ulrika Modéer. 

”Ingen arbetar i tillräckligt högt tempo”, säger hon. 

Under torsdagen möttes företrädare för näringsliv, politik, organisationer och akademi för att under en heldag stöta och blöta frågor kopplade till hållbart näringsliv. På evenmanget, som tog plats på Aktuell Hållbarhets scen i Almedalen, varvades panelsamtal med presentationer och utfrågningar för att ta grepp om näringslivets omritade spelplan med nya internationella överenskommelser, hållbarhetsutmaningar och nya affärsmöjligheter.

Först på scen var Ulrika Modéer, assisterande generalsekreterare och chef för avdelningen för externa relationer och påverkansarbete på FN:s utvecklingsprogram, UNDP. Hon förklarade att näringslivets omställning inte sker i tillräckligt hög hastighet. 

”Flera av de stora svenska företag som är engagerade i frågorna har affärsmodeller som inte är hållbara på längre sikt och ingen arbetar heller i tillräckligt högt tempo”, säger Ulrika Modéer. 

Vidare lyfte hon att näringslivet bör ha ett långsiktigt arbete för att ställa om sina affärsmodeller.  

”Bolagen behöver titta på hur den egna verksamheten påverkar alla hällbarhetsdimensioner och göra en grundlig omvärldsanalys för att se hur organisationen ska styras om. Företagen måste jobba aktivt genom hela värdekedjan”, säger Ulrika Modéer. 

Jakob Trollbäck, kommunikationsstrateg och grundare av The New Division, uppmanade de svenska företagen att bli bättre på att kommunicera hur de arbetar med de globala målen. 

”Det är tydligt att människor bryr sig allt mer om dessa frågor, men samtidigt har näringslivet länge varit försiktiga med att sticka ut näsan och säga vad de gör. Som bolag ska man inte vara rädd för att berätta att man är en av de goda krafterna som vill ställa om till en bättre värld”, säger Jakob Trollbäck. 

När hållbarhet kommer högre upp på agendan för konsumenter, investerare och anställda, blir arbetet kring frågan rent affärsstrategiskt. Det menade Susanne Arvidsson, docent vid företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet.

”Det har skett en stor förändring av intressenternas sociala förväntningar och press på hur företagen ska agera. Man måste driva sin verksamhet på ett systematiskt hållbart sätt,något annat är inte längre försvarbart. I många länder satsar man just nu kraftigt på att öka näringslivets konkurrenskraft inom hållbarhet, så svenska bolag får se till att inte tappa fart”, säger Susanne Arvidsson. 

Förmiddagens sista panelsamtal belyste vikten av att ha ett ambitiöst hållbarhetsarbete för att locka den unga generationens talanger. På scen fanns bland annat Ann-Louise Lökholm Klasson, vd på Sweco Sverige. 

”När vi är ute på skolor och universitet märker vi tydligt hur många vill hjälpa till att föra världen framåt. Men för mig innebär hållbarhetsarbetet mer än att möta den yngre generationen, det handlar om att vara trovärdig inför alla medarbetare i hela organisationen”, säger Ann-Louise Lökholm Klasson. 

Heldagsseminariet Hållbart Näringsliv var en del av Aktuell Hållbarhets och Dagens Industris gemensamma satsning inom området. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies