Annons

FN tänker rädda planeten med Angry Birds

Angry Birds-skaparen Rovio och nio andra spelutvecklare gör gemensam sak med FN och försöker skapa medvetenhet om den klimatkrisen - i sina spel.

Finska speljätten Rovio har anslutit sig till FN:s initiativ för att bekämpa klimatförändringar.
Finska speljätten Rovio har anslutit sig till FN:s initiativ för att bekämpa klimatförändringar.Foto:TT

Mobilspel har blivit ett populärt tidsfördriv. Det vill FN utnyttja för att sprida kunskap om problemen med klimatförändringar.

FN-initiativet heter Playing for the Planet och samlar några av världens största spelutvecklareför för att de ska utbilda sina användare om klimatförändringar, dess orsaker och lösningar. Tillsammans når medlemmarna i initiativet nära en miljard spelare via sina plattformar.

Svenska Mag Interactive, spelstudion bakom Quizkampen, är ett av bolagen som anslutit sig. Vd Daniel Hasselberg tror att även spelskapare har en viktig roll att fylla då det kommer till att sprida kunskap om klimatkrisen.

”Vi blev inbjudna av FN att delta. Jag och många andra i branschen blev direkt inspirerade av möjligheten att göra någonting meningsfullt med utgångspunkt i vårt spelskapande. Spelbranschen är i dag en ganska mogen bransch, många av oss som är verksamma har egna barn och familjer och funderar mycket över framtiden och vart världen är på väg”, säger han.

Daniel Hasselberg, vd för Mag Interactive, tror att spel är ett bra forum för att sprida kunskap om klimat och miljö.
Daniel Hasselberg, vd för Mag Interactive, tror att spel är ett bra forum för att sprida kunskap om klimat och miljö.Foto:Jesper Frisk

Spelbolagen som deltar i Playing for the Planet träffas regelbundet och spånar fram idéer för hur de tillsammans kan föra upp klimatfrågor på agendan i sina spel. 

”Med tanke på hur människors mediekonsumtion faktiskt ser ut i dag har vi spelbolag en fantastisk räckvidd och vi har förmågan att engagera på ett lekfullt sätt, och kring viktiga ämnen”, säger Daniel Hasselberg.

Den finska speljätten Rovio kommer att låta spelare samla digitala frön och ägna sig åt trädplantering inom ramen för spelet, samtidigt som de lär sig om de positiva effekterna åtgärden kan ha i det verkliga livet. Australiensiska Space Ape har valt att fokusera på förnybar energi i spelet Transformers: Earth Wars. Mag Interactive har skapat quiz på temat klimat.

Bolagen försöker också hitta sätt att låta spelare bidra ekonomiskt till globala projekt för utsläppsminskningar. 

”Att vi gjort gemensam sak med många andra tunga bolag och dessutom backas av FN gör det lättare för oss att säkerställa att pengarna kommer rätt”, säger Daniel Hasselberg.

Bland bolagen som deltar finns även finska Supercell, bolaget bakom Clash of Clans, och Assassin's Creed-skaparen Ubisoft.

 


Innehåll från LonginesAnnons

Tidlös klassiker hyllar luftens hjältar

Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.
Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.

Amelia Earhart, Howard Hughes, Elinor Smith och Paul-Émile Victor. 

Alla var de äventyrare som förverkligade sin upptäckarlust.

Nu presenterar ett av Schweiz mest anrika klockföretag en kollektion, helt dedikerad dessa djärva hjältar.

Sport och luftfart är bara några områden där närvaron av tid är helt nödvändig. Utan stoppur ingen tidtagning – utan klockor inga flygplan i luften. 

Världens äldsta logotyp på en klocka visar just ett bevingat timglas. Symbolen skapades av den schweiziska klocktillverkaren Longines. Företaget, som grundades redan år 1832 i lilla Saint-Imier strax utanför Bern, har alltid förknippats med lika delar elegans och sportig framtoning. 

Longines har varit officiell tidmätare vid mängder av olympiska spel, världsberömda tennismästerskap och världscuper i utförsåkning. Samtidigt har man också tydligt profilerat sig som livsviktig leverantör av precisa instrument till Féderation Aéronautique Internationale (FAI), den internationella organisationen för att främja aerodynamisk verksamhet. 

År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.
År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.

”Gör det omöjliga”

En av de pionjärer som levde för luften var den excentriske mångmiljonären och filmproducenten Howard Hughes. Han vilade knappast på sin förmögenhet. 1938 flög han jorden runt på rekordtid, mätt av Longines. Ombord hade Hughes alltid sin Longines Sidérograph, en patenterad klocka skräddarsydd för cockpit. 

”Gör det omöjliga, eftersom nästan alla har sagt till mig att mina idéer mest är fantasier”, löd ett av hans många kända citat. 

Legenden av långflygningar

Tio år tidigare flög Amelia Earhart som första kvinna över Atlanten. Och 1932 satt hon ensam vid spakarna för att göra om bedriften. Exakt 14 timmar och 56 minuter tog det för henne att förbinda kontinenterna och landa på Irland – efter att ha färdats genom isande vindar och drabbats av olika mekaniska fadäser. Som trygg följeslagare på resan hade denna amerikanska legend av långflygningar sin Longines-kronograf på armen. 

Amelia Earhart var knappast ensam om sin starka längtan efter äventyr och unika upplevelser. 1936 gjorde den franske etnologen Paul-Émile Victor en sju veckor lång expedition över hela Grönland. Med hjälp av klockan kunde han räkna ut sin exakta geografiska position: ”Däri låg skillnaden mellan misslyckande och succé”, sade den franske upptäckaren senare. 

Mer om hjältarna som inspirerat Longines Spirit 

Longines Spirit hyllar hjältarna

Som en hyllning till dessa djärva hjältar lanserar Longines kollektionen Spirit. Den både tidlösa och exakta designen är tydligt inspirerad av de berömda klockor och tidsinstrument som användes av dåtidens pionjärer. Alldeles oavsett om de erövrade luft, land eller hav. 

På så sätt tickar tiden för nya generationer av hjältar, utan att förlora det historiska fokus som alltid har omgärdat Longines – ända sedan urmakaren Auguste Agassiz grundade företaget på exakt samma plats som man huserar än i dag. 

Longines Spirit.
Longines Spirit.

OM LONGINES:

Det schweiziska klockföretaget grundades 1832 som ett av världens äldsta. I dag har Longines vuxit till att bli världens tredje största klocktillverkare. I Norden har Longines särskilt fokuserat på sina sport- och klassikermodeller. 

Den nya kollektionen Longines Spirit är en kombination av dessa två – sportiga klockor med en tydlig länk till historien. Spirit-modellerna är samtliga kronometer-certifierade av COSC och de mekaniska urverken innehåller spiralfjädrar av kisel för att garantera precision och ökad livslängd.  

Mer om Longines kollektion Spirit 

Mer från Longines

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Longines och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?