Annons

FN lanserar principer för ansvarsfulla banker

Nu ska banksektorn anpassa sina strategier för att ligga i linje med FN:s globala utvecklingsmål och Parisavtalet. Åtminstone gäller det för aktörer som ansluter sig till FN:s nya principer för ansvarsfull bankverksamhet som lanseras nästa månad. 

FN:s Principles for Responsible Banking, PRB, har lanserat sina grundläggande principer för ansvarsfull bankverksamhet, efter en sex månader lång konsultationsprocess. Initiativet presenterades i oktober 2018 av Unep Fi tillsammans med 28 banker, däribland Nordea. 

Syftet är att styra den globala banksektorn i linje med Parisavtalet och FN:s globala utvecklingsmål, på liknande sätt som Principles for Responsible Investment, PRI, har arbetat med investerardelen av finanssektorn sedan 2006.  

Principerna innebär att de banker och institutioner som ställer sig bakom initiativet måste anpassa sin affärsstrategi för att ligga i linje med och bidra till FN:s globala utvecklingsmål och Parisavtalet. Vidare förväntas bankerna sätta mål för de hållbarhetsområden där de har störst möjlighet att bidra till en positiv påverkan och reducera negativ påverkan, samt arbeta tillsammans med kunder för att uppmuntra och möjliggöra långsiktigt hållbara ekonomiska aktiviteter. 

Dessutom åtar sig bankerna att implementera principerna genom en kultur för ansvarsfull bankverksamhet, samt att följa upp och rapportera hur de bidrar positivt och negativt till hållbarhetsmålen på ett transparent sätt.

I samband med att principerna lanserats har det även blivit möjligt för fler banker att ställa sig bakom initiativet. Principles for Responsible Banking kommer lanseras officiellt i samband med FN:s extrainsatta klimattoppmöte den 22-23 september i New York. Unep Fi väntar sig att mer än 100 banker och institutioner kommer ha ställt sig bakom riktlinjerna då.

Läs mer om Principles for Responsible Banking. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera