1515

FN kan stänga EU:s utsläppshandel för flyget

När FN:s internationella civila luftfartsorganisation Icao möts nästa vecka är EU redo att lämna öppet huruvida man ska försvara rätten att fortsätta inkludera flyget i EU:s utsläppshandelssystem, skriver Carbon Pulse.

Foto:Johan Nilsson/TT

Inför mötet som hålls i Montreal, Kanada den 24 september till 4 oktober har EU:s transportministrar enligt nyhetstjänsten skrivit under en position som går emot EU:kommissionens och EU-parlamentets syn att EU måste försvara sin rätt att behålla flygresor inom EU i utsläppshandeln.

Flygresor inom EU har ingått i EU:s utsläppshandelssystem sedan 2012 och att inte längre få ha med dem i utsläppshandeln skulle alltså vara ett steg bakåt. Men enligt förslag från Icao så ska organisationens system för att begränsa utsläpp från flyget som ska starta 2021 vara exklusivt, det vill säga inga parallella system ska tillåtas.

Medan EU:s utsläppshandelssystem minskar det sammanlagda taket för utsläppen kontinuerligt, ska Icao lansera ett frivilligt system, kallat Corsia, som innebär att tillkommande utsläpp från 2021 ska kompenseras. Dessutom har nya ekonomier som Kina, Ryssland, Indien och Brasilien alla sagt att de inte deltar i den frivilliga fasen från 2021 och kanske inte ens när det obligatoriska systemet startar 2027, skriver Carbon Pulse.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?