Annons

Flygchefen: Så kan biobränsle bli en svensk storindustri

Det krävs effektiva och långsiktiga styrmedel och nya politiska beslut för att kunna klimatanpassa flyget. 

Det anser statliga flygplatsbolaget Swedavias vd som pekar ut biobränslen som den kortsiktigt bästa vägen och som samtidigt ser stor potential för att förnybart flygbränsle kan bli en ny stor svensk industri.

Foto:Peter Phillips
Foto:Peter Philips

"Flyget är oerhört viktigt och behöver vara en del av framtidens transporter, men det måste också vara hållbart precis som andra sektorer. Och mycket mer behöver göras för att flyget ska kunna ställa om", säger Jonas Abrahamsson, koncernchef och vd för Swedavia, som äger och driver många av landets största flygplatser. 

"På kort sikt anser vi att det är biobränslen som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar här helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom fantastiska möjligheter för produktion av biobränsle. Här finns utan tvekan potential för en ny svensk, industriell paradgren."

Men stora hinder måste först övervinnas. Biodrivmedlen är än så länge mer än fyra gånger så dyra som det traditionella fossila flygbränslet och dessutom är tillgången marginell. Och för att genomföra en storskalig övergång till bioflygbränslen krävs bland annat kraftfulla och väl fungerande styrmedel, anser Swedaviachefen.

"Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt. Det skulle minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion", säger Jonas Abrahamsson.

Flygets stora och växande utsläpp går stick i stäv med både de svenska och de globala klimatmålen. Utvecklingen väcker alltmer oro bland såväl flygresenärer som beslutsfattare. Och nu ger sig alltså även statliga flygplatsjätten in i debatten om flygets klimatpåverkan.  

"Det är en mycket prioriterad fråga och Swedavia ligger redan i frontlinjen bland världens flygplatser. Målet är att vår verksamhet på våra tio flygplatser ska vara helt fossilfri 2020, vilket främst nås genom stora satsningar på elektrifiering av alla markfordon och på biobränslen", säger Jonas Abrahamsson.

Bolaget köper också in biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteresor. Från och med onsdagen, den 19 december, och under några dagar framåt kommer årets volym på cirka 450 ton biobränsle att blandas in när flygplanen tankas på fem av flygplatserna, däribland Arlanda, Bromma och Landvetter. 

"Det gör Swedavias flygplatser till några av få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Vi vill därmed visa att det är möjligt. Men volymerna är samtidigt väldigt blygsamma och vi har tvingats importera bränslet som gjorts av använd frityrolja, ända från Kalifornien", säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia vill se en storskalig omställning mot biobränslen inom flyget men med nuvarande ambitionsnivå kommer det att ta många år. Bolagets mål är att 5 procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. 

Swedavia ställer sig dock också bakom flygbranschens mål att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och att allt svenskt flyg ska vara det 2045.

Innehåll från FolksamAnnons

Så kan du få bättre kontroll på ditt sparande

Det finns likheter mellan att spara och träna. Det kan vara svårt att komma igång och svårt att hålla uppe motivationen tills resultaten kommer – men det är värt det på längre sikt, tycker Fredrik Nyberg, rådgivningschef på Folksam.

Passa på att få kunnig hjälp – läs mer om personlig rådgivning här

– Det är skönare att ligga i soffan och äta choklad än att träna och det är skönare att spendera lönen varje månad än att spara till pensionen. Men det är inte kul att senare i livet sitta i en situation som är svår att rädda. Därför är det viktigt att komma igång med sparandet, säger Fredrik Nyberg, som är rådgivningschef på Folksam.

För att få koll och kontroll på sitt sparande och försäkra sig om att man ska kunna nå sina sparmål kan det vara bra att lägga upp en långsiktig plan som passar de egna förutsättningarna och önskemålen.

– Problemet är ofta att man överskattar effekten som sparandet ska ha till imorgon. Men man underskattar gravt vilken effekt sparande har på sikt genom ränta på ränta-effekten. Om du väljer traditionell förvaltning kan du ringa en rådgivare och få en plan som håller i både med- och motgångar. Sedan ska du lita på din plan och inte tappa sugen när det går ned, säger han.

Fredrik Nyberg är rådgivningschef på Folksam.
Fredrik Nyberg är rådgivningschef på Folksam.

Ekonomisk nedgång ändrar relationen till pengar

Fredrik Nyberg tror att den ekonomiska nedgången kommer att ändra mångas relation till pengar.

– Vi har levt i ett samhälle som hyllar kortsiktig konsumtion. Förhoppningsvis leder krisen till en mer sund syn och mer planering. Ett av de största mervärdena med ett rådgivningsmöte är att man får en sorts besiktning av den egna ekonomin. Många har ganska dålig koll på sina utgifter. När vi tar ett helhetsgrepp runt kundens ekonomi hittar vi ofta kronor som kan sparas istället för konsumeras. På samma tema finns ofta mycket att göra med befintliga placerar och lösningar som i många fall varken passar kundens behov eller den konjunktur vi befinner oss i just nu.

Tjänstepensionskunder har ett särskilt stort behov av rådgivning. Frilansare, gig-arbetare och egenföretagare är anställningsformer som ökar i dag. Fredrik Nyberg påpekar att om man inte har en fast anställning kan man behöva ta ett större eget ansvar för pensionen än om man omfattas av kollektivavtal.

– Glömmer man tjänstepensionen kan man få en väsentligt sämre pension än man annars skulle ha fått eftersom den utgör en allt större del av den pension man erhåller. Men om man börjar i tid kan man få en vettig pension även som frilansare eller egenföretagare.

Dra nytta av att samla pensionen

Även de som har en upparbetad tjänstepension från flera anställningar kan dra nytta av att samla den på ett ställe. Dels för att det blir enklare att hålla koll på tjänstepensionen och dels för att det blir enklare att anpassa risknivån.

– Även för tjänstepensionen bör man göra egna val, annars hamnar man i ett standardval som kan vara bra eller dåligt. Också i det här fallet kan man ta hjälp av en rådgivare som balanserar valen utifrån det liv man vill leva. Att samla sin tjänstepension på ett och samma ställe är något som kan göra stor skillnad när det är dags för pension.

För de som har bolån gäller det också att nå en balans mellan sparande och amorterande.

– En bra tumregel är att räkna på hur mycket din amortering kommer att sänka dina boendekostnader om 10-20 år, jämfört med den pension du skulle ha byggt upp om du hade sparat pengarna istället. Ett generellt tips kan vara att att man inte ska sätta sig i en situation där man är skuldfri men har en låg pension och därmed inte har ekonomisk frihet.

Vad är bäst för din tjänstepension? Boka ett gratis digitalt möte här. 

Mer från Folksam

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera