1515

Flygchefen: Så kan biobränsle bli en svensk storindustri

Det krävs effektiva och långsiktiga styrmedel och nya politiska beslut för att kunna klimatanpassa flyget. 

Det anser statliga flygplatsbolaget Swedavias vd som pekar ut biobränslen som den kortsiktigt bästa vägen och som samtidigt ser stor potential för att förnybart flygbränsle kan bli en ny stor svensk industri.

Foto:Peter Phillips
Foto:Peter Philips

"Flyget är oerhört viktigt och behöver vara en del av framtidens transporter, men det måste också vara hållbart precis som andra sektorer. Och mycket mer behöver göras för att flyget ska kunna ställa om", säger Jonas Abrahamsson, koncernchef och vd för Swedavia, som äger och driver många av landets största flygplatser. 

"På kort sikt anser vi att det är biobränslen som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar här helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom fantastiska möjligheter för produktion av biobränsle. Här finns utan tvekan potential för en ny svensk, industriell paradgren."

Men stora hinder måste först övervinnas. Biodrivmedlen är än så länge mer än fyra gånger så dyra som det traditionella fossila flygbränslet och dessutom är tillgången marginell. Och för att genomföra en storskalig övergång till bioflygbränslen krävs bland annat kraftfulla och väl fungerande styrmedel, anser Swedaviachefen.

"Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt. Det skulle minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion", säger Jonas Abrahamsson.

Flygets stora och växande utsläpp går stick i stäv med både de svenska och de globala klimatmålen. Utvecklingen väcker alltmer oro bland såväl flygresenärer som beslutsfattare. Och nu ger sig alltså även statliga flygplatsjätten in i debatten om flygets klimatpåverkan.  

"Det är en mycket prioriterad fråga och Swedavia ligger redan i frontlinjen bland världens flygplatser. Målet är att vår verksamhet på våra tio flygplatser ska vara helt fossilfri 2020, vilket främst nås genom stora satsningar på elektrifiering av alla markfordon och på biobränslen", säger Jonas Abrahamsson.

Bolaget köper också in biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteresor. Från och med onsdagen, den 19 december, och under några dagar framåt kommer årets volym på cirka 450 ton biobränsle att blandas in när flygplanen tankas på fem av flygplatserna, däribland Arlanda, Bromma och Landvetter. 

"Det gör Swedavias flygplatser till några av få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Vi vill därmed visa att det är möjligt. Men volymerna är samtidigt väldigt blygsamma och vi har tvingats importera bränslet som gjorts av använd frityrolja, ända från Kalifornien", säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia vill se en storskalig omställning mot biobränslen inom flyget men med nuvarande ambitionsnivå kommer det att ta många år. Bolagets mål är att 5 procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. 

Swedavia ställer sig dock också bakom flygbranschens mål att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och att allt svenskt flyg ska vara det 2045.


Innehåll från NetsmartAnnons

Så jobbar du smartare – lösningen för att få mer gjort i möten

Digitala möten har blivit en del av vår vardag, men teknikstrul kan fortfarande sätta käppar i hjulet. Copiax var ute efter en bättre ljud- och bildupplevelse till sina digitala möten när de hörde talas om Nureva och SMART Board.

– Det är den bästa investeringen vi har gjort, säger Roberto Urbina, IT-operation manager.

Läs mer om framtidens ljudlösningar

Under hösten har företag över hela Sverige välkomnat tillbaka sina anställda till kontoret. Men det betyder inte att digitala möten är historia. Allt fler har upptäckt fördelarna med mötesformen som är här för att stanna. Teknikhandelsföretaget Tillquist Group kontaktade Netsmart för att installera en SMART Board och ljudlösningen Nureva HDL300. 

– Vi är ett expansivt bolag som vill växa i Norden och vi behövde investera i rätt digitala verktyg för att lyckas med det, säger Per Clementz, Head of Product Development.

Tillquist Group hade höga krav på den tekniska utrustningen. Högst upp på listan var att tekniken skulle vara av bästa kvalitet, snygg och enkel att använda. Netsmart hade lösningen som uppfyllde alla krav och idag har de en SMART Board och ljudlösningen Nureva HDL300 i flera mötesrum.

– Vi har bara skrapat på ytan av möjligheter, men alla är otroligt nöjda, säger Per Clementz.

Per Clementz, Head of Product Development.
Per Clementz, Head of Product Development.

Det är många företag som undrar hur den nya tidens mötesrum ska utformas när det gäller allt från om man ska sitta eller stå, hur många stolar som behövs, vilken teknik som krävs och hur man kan anpassa mötena för de som inte är med på plats? Copiax är en del i Assa Abloy-koncernen. Idag är de den största grossisten i Sverige inom lås och säkerhet – och de hade samma funderingar.

– Demonstrationen av den plattformsoberoende ljudlösningen Nureva HDL300 verkade lite för bra för att vara sann. Men så fick vi prova systemet – och det var fantastiskt. Den känner automatiskt in rummet och levererar alltid perfekt ljud, säger Roberto Urbina, IT-operation manager på Copiax.

Idag har Copiax både en Nureva HDL-ljudlösning och en SMART Board installerade i alla mötesrum. SMART Board är en digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub.

– Det är bara att slå på apparaten så funkar det. Och du kan sitta var som helst i rummet och prata i normal samtalston och budskapet når ändå fram, säger Roberto Urbina.

Netsmarts lösningar är helt plattformsoberoende och integrerar med alla vanliga konferensmjukvaror som till exempel Microsoft Teams, Google Meet, Zoom, Cisco och Skype. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

– Vårt främsta verktyg är vår webbsida. Men vi har också mycket konferenser, vi leder kurser och annat digitalt. För oss är det otroligt viktigt att kunna nå ut med vårt budskap i alla kanaler, säger Roberto Urbina.

Boka live-demo 

 

Mer från Netsmart

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Netsmart och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?