ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Energi

Flygchefen: Så kan biobränsle bli en svensk storindustri

  • Foto: Peter Phillips
  • Foto: Peter Philips

Det krävs effektiva och långsiktiga styrmedel och nya politiska beslut för att kunna klimatanpassa flyget. 

Det anser statliga flygplatsbolaget Swedavias vd som pekar ut biobränslen som den kortsiktigt bästa vägen och som samtidigt ser stor potential för att förnybart flygbränsle kan bli en ny stor svensk industri.

"Flyget är oerhört viktigt och behöver vara en del av framtidens transporter, men det måste också vara hållbart precis som andra sektorer. Och mycket mer behöver göras för att flyget ska kunna ställa om", säger Jonas Abrahamsson, koncernchef och vd för Swedavia, som äger och driver många av landets största flygplatser. 

"På kort sikt anser vi att det är biobränslen som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar här helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom fantastiska möjligheter för produktion av biobränsle. Här finns utan tvekan potential för en ny svensk, industriell paradgren."

Men stora hinder måste först övervinnas. Biodrivmedlen är än så länge mer än fyra gånger så dyra som det traditionella fossila flygbränslet och dessutom är tillgången marginell. Och för att genomföra en storskalig övergång till bioflygbränslen krävs bland annat kraftfulla och väl fungerande styrmedel, anser Swedaviachefen.

"Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt. Det skulle minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion", säger Jonas Abrahamsson.

Flygets stora och växande utsläpp går stick i stäv med både de svenska och de globala klimatmålen. Utvecklingen väcker alltmer oro bland såväl flygresenärer som beslutsfattare. Och nu ger sig alltså även statliga flygplatsjätten in i debatten om flygets klimatpåverkan.  

"Det är en mycket prioriterad fråga och Swedavia ligger redan i frontlinjen bland världens flygplatser. Målet är att vår verksamhet på våra tio flygplatser ska vara helt fossilfri 2020, vilket främst nås genom stora satsningar på elektrifiering av alla markfordon och på biobränslen", säger Jonas Abrahamsson.

Bolaget köper också in biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteresor. Från och med onsdagen, den 19 december, och under några dagar framåt kommer årets volym på cirka 450 ton biobränsle att blandas in när flygplanen tankas på fem av flygplatserna, däribland Arlanda, Bromma och Landvetter. 

"Det gör Swedavias flygplatser till några av få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Vi vill därmed visa att det är möjligt. Men volymerna är samtidigt väldigt blygsamma och vi har tvingats importera bränslet som gjorts av använd frityrolja, ända från Kalifornien", säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia vill se en storskalig omställning mot biobränslen inom flyget men med nuvarande ambitionsnivå kommer det att ta många år. Bolagets mål är att 5 procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. 

Swedavia ställer sig dock också bakom flygbranschens mål att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och att allt svenskt flyg ska vara det 2045.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies