Annons

Flygbolaget måste nå tuffa miljömål – annars blir det inga miljarder

Flygbolaget Austrian Airlines får 600 miljoner euro, cirka 6,3 miljarder kronor, av österrikiska staten. Men med pengarna följer en mängd miljökrav.

Foto:Ronald Zak

Austrian Airlines är ett av alla flygbolag som hotat att gå under i coronakrisen. Efter långdragna förhandlingar ställer Österrikes regering upp på att rädda flygbolaget. Ägaren, den tyska flygjätten Lufthansa och österrikiska regeringen stoppar in 150 miljoner euro var, medan banker ställer upp med resterande 300 miljoner euro. Lånen garanteras dock till 90 procent av staten.

Men stödet kommer inte utan motåtgärder. För första gången i Österrikes politiska historia sitter De gröna i regeringen. För att partiet ska ställa upp på att rädda ett flygbolag har de österrikiska miljöpartisterna ställt en mängd motkrav i förhandlingarna med förbundskanslern Sebastian Kurz konservativa ÖVP.

I det slutliga avtalet ingår att Austrian Airlines ska halvera sina koldioxidutsläpp till 2030, jämfört med nivåerna 2018. För att nå klimatmålet ska flygbolaget investera i nya och mer bränslesnåla flygplan och börja använda mer alternativa flygbränslen.

Dessutom har De gröna fått igenom en helt ny spelplan för alla flygbolag som trafikerar Österrikes flygplatser.

Bland annat blir det olagligt att sälja sälja olönsamma biljetter, där priset är lägre än skatter och avgifter. Det innebär i praktiken ett lägstapris på 40 euro för en flygbiljett.

Alla flygresor där det finns ett tågalternativ som mindre än tre timmar blir också förbjudna.

Därtill har man tidigarelagt en planerad biljettskatt på 12 euro, samtidigt som flygsträckor under 350 kilometer beläggs med en skatt på 30 euro.

”Det kommer inte längre att vara möjligt att erbjuda biljetter som är billigare än den faktiska kostnaden”, säger miljöminister Leonore Gewessler från De gröna.

I uppgörelsen ingår också mer pengar till kollektivtrafiken, främst tåg som ska ersätta de korta inrikesflygen. 

De nya miljöreglerna innebär bland annat slutet för flygplatsen i Salzburg. Tågsträckan Wien-Salzburg avverkas nämligen på 2 timmar och 49 minuter.

Reaktionerna på avtalet för att rädda det krisande flygbolaget följer de olika partilinjerna.

”Utbyggda tågförbindelser kan ersätta dessa kortaste rutter snabbt, bekvämt och klimatvänligt”, säger en nöjd Heinrich Schellhorn, De grönas talesperson i förbundslandet Salzburg.

Å andra sidan är Wilfried Haslauer, ÖVP, och Salzburgs regeringchef missnöjd.

”Det är smärtsamt för Salzburg. Vi är inte nöjda”, säger han till Kronen Zeitung.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?