Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Flera risker med att köpa sig till koldioxidneutralitet

Det råder fortfarande stor oklarhet kring vilka tekniker för koldioxidinfångning och lagring samt vilka certifikat för negativa utsläpp som är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv. De slutsatserna drar organisationen Oxfam i en ny rapport. 

Stockholm Exergi är ett företag som satsar på negativa utsläpp.
Stockholm Exergi är ett företag som satsar på negativa utsläpp.Foto:Joey Abrait

I rapporten granskas och jämförs sex olika tekniker för koldioxidinfångningscertifikat som finns på marknaden i dag – direktinfångning från luft, biokol, regenerativt jordbruk, påskyndad vittring, trädplantering samt lagring i byggnadsmaterial. Rapporten ser över flera aspekter som till exempel hur effektiva teknikerna är på att samla in koldioxid, lagra koldioxid, vad de har för sociala och miljömässiga risker, vad de kostar och om det finns eventuella positiva sidoeffekter.

Rapportförfattaren Robert Höglund konstaterar att negativa utsläpp verkligen behövs och menar att det är bra att företag investerar i dem. Han menar dock att det finns risker med att företag kommunicerar att de är koldioxidneutrala utan att ta hänsyn till hur stabilt koldioxiden lagras eller hur snabbt den fångas in.

”Vissa projekt har en väldigt låg permanens. Frågan om additionalitet kan också vara problematisk då vissa saker skulle göras ändå. Det är också viktigt att säkerställa hur projekt påverkar människor socialt, till exempel finns flera exempel på trädplanteringsprojekt som tvingat bort människor från sin mark”, säger han till Aktuell Hållbarhet. 

Robert Höglund vill inte rekommendera någon enskild teknik eller metod för att skapa negativa utsläpp då han menar att det mesta är avhängigt projektens genomförande.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

Tydlig coronaeffekt för fritidshus och fjällboende

Svenska naturupplevelser står högre i kurs än någonsin efter coronavåren. Hos Fastighetsbyrån märks tydliga effekter av att fler intresserar sig för att investera i ett sommarhus eller fjällboende. 

Hitta ett boende i fjällen här

Den märkliga sommaren 2020 har satt sina spår inom många olika delar av samhället. Detta har inte minst gällt vår syn på turism. Reserestriktionerna lättade på sina håll, men fortsatt präglades sommarsemestern av stor osäkerhet. 

Många svenskar började istället se sig om efter ett fritidshus av något slag. Johan Vesterberg, kommunikationschef på Fastighetsbyrån, bekräftar den starka trenden efter siffror från Svensk Mäklarstatistik. 

– Vi har sett priserna på fritidshus gå upp med 9 procent under den senaste 12-månadersperioden. Om vi jämför med villapriserna har de ökat med 8 procent och bostadsrätter med 4 procent. Det är tydligt att corona har gjort att intresset för fritidshus är rekordstort. 

Men det är inte bara priserna som har stigit på grund av den nya marknadssituationen. Även antalet försäljningar av fritidshus har ökat kraftigt – med 13 procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period i fjol. 

Högtryck i fjällvärlden

När det gäller fjällboende tror Johan Vesterberg på en liknande coronaeffekt under hösten och vintern. 

– Intresset för de svenska fjällen har ökat konstant under de senaste åren, men får ett extra uppsving nu. Det är ett bra läge för den som vill sälja. För köpare gäller det att vara ute i god tid. 

På Fastighetsbyrån Malung-Sälen är det mycket att göra, och för fastighetsmäklare Anna Sjögren Andersson ringer telefonerna konstant. De är många som vill titta på objekt kring Sälens skidområde, som Lindvallen, Hundfjället, Tandådalen och Högfjället.

– Det är väldigt många förfrågningar nu. Man kan säga att vår högsäsong har inletts tidigare än vanligt på grund av corona. Ett tips för köpare är att fundera noga över vad man ska använda boendet till. Vill du ha liftnära, åka scooter, hyra ut? Vilka sommaraktiviteter är mest lockande? Det finns en stor variation. 

Smidigt med digital första kontakt

Det stora intresset för fjällboende bekräftas av Kristoffer Henriksson på Fastighetsbyrån i Åre. Liksom många andra fjälldestinationer är Åre i dag populärt året runt, med ett brett utbud av sommaraktiviteter. 

– Vi ser definitivt en ökning av semestrande i Sverige framöver. Både fritidshus, fjällstugor och lägenheter går bra just nu, säger han. 

Corona-pandemin har också medfört att den digitala utvecklingen påskyndats, något som bland annat har förbättrat möjligheterna att titta på bostäder digitalt. Fastighetsbyrån erbjuder digitala live-visningar där mäklaren går runt och visar bostaden, medan tittarna kan ställa frågor genom en chattfunktion. 

Digitala visningar kan vara bra för att göra en första utvärdering, framförallt när bostaden ligger på en annan ort. Men Kristoffer Henriksson poängterar att det digitala är en komplettering.  

– Det är viktigt att också ta sig hit för att verkligen sondera terrängen tillsammans med sin lokala mäklare. Det är ofta först på plats som man vet vad man verkligen vill ha. Men det gäller att skynda sig, för ibland säljs objekten riktigt snabbt.  

Allt du behöver veta inför bostadsköpet.  

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?