Fler kvinnor intar ledande position – trots pandemin

Andelen kvinnor i högsta ledningen når för första gången över 30 procent. Detta enligt Grant Thorntons årliga Women in Business-rapport som kartlagt jämställdheten hos 5000 företag. 

Anna Johnson, vd Grant Thornton Sverige.
Anna Johnson, vd Grant Thornton Sverige.Foto:Håkan Målbäck

Mitt i pågående pandemi syns trots allt positiv utveckling på sina håll. En sådan är att kvinnor tycks ta för sig allt mer, då de i dag innehar på 31 procent av de ledande befattningarna i 5000 medelstora företag, varav 500 i Sverige. 

Sedan i fjol är det en ökning med 2 procentenheter. År 2004 låg motsvarande siffra på 18 procent. 

”Det var skönt att äntligen spräcka 30-gränsen. Men det är långt ifrån målet. Nu gäller det att vi fortsätter att skapa de här möjligheterna för att de positiva effekterna ska hålla i sig”, säger Anna Johnson, vd Grant Thornton Sverige.

Enligt Grant Thornton, som hänvisar till forskning, utgör 30 procent ett slags tröskelvärde då det anses vara den minsta representation som krävs för att påverka beslutsprocesser. 

Anna Johnson tror att nya beteenden under pandemin kan ha bidragit till resultatet. 

”Det är mindre viktigt var man befinner sig, platsen är inte längre lika viktig, tack vare att vi blivit mer digitala. Det öppnar upp för en mer inkluderande miljö.”

Undersökningen visar också att antalet kvinnor på vd-posten har ökat från 20 till 26 procent. Andelen kvinnor som är finansdirektörer har ökat från 30 till 36 procent.

Och fler kvinnor på ledande positioner är viktigt, konstaterar Anna Johnson. 

”Fler perspektiv är avgörande och skapar affärsvärde, det är jag övertygad om. Det är viktigt att lyfta de här siffrorna och att lyfta förebilder, så att fler kvinnor vågar ta höga positioner när de erbjuds.”

Samtidigt är ökad jämställdhet bara första steget för många bolag på vägen mot ökad mångfald? Fler perspektiv finns att lyfta in.
”Det håller jag med om. Men jag tycker också att vi ser en helt annan mångfald i bolagen, man känner att man vill spegla samhället, kunder och leverantörer. Allt fler använder också engelska som bolagsspråk för att underlätta mångfalden. Saknar man kompetens i svenska bolag går man också oftare utomlands och letar efter den. Det ger en annan konkurrenskraft.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?