1515
Annons

Fler bolag vill mäta mångfald – ”man har förstått vikten av arbetet”

Nio av tio svenska storbolag har en strategi för mångfald och jämställdhet och lika många arbetar aktivt med frågorna, det visar Di:s årliga kartläggning Hållbara bolag.

”Man pratar inte längre bara om hur man ska inkludera målen på företaget utan hur man ska uppnå dom”, säger Suzan Hourieh Lindberg, vd på The Social Few.

Suzan Hourieh Lindberg, grundare och vd av The Social Few.
Suzan Hourieh Lindberg, grundare och vd av The Social Few.Foto:Privat

Undersökningen som gjorts i samband med rankningen Hållbara bolag, ett samarbete mellan Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, omfattar 133 börsbolag inom kapitalvaror, konsumtionsvaror, material, dagligvaror samt banker och investmentbolag.

Av samtliga börsbolag uppger 91 procent att de har en formulerad strategi för att värna om mångfald inom bolaget. Högst är andelen inom sektorn dagligvaror och bank, där samtliga bolag har en formulerad strategi. Bland investmentbolagen uppgår siffran till 84 procent. 

95 procent av bolagen har en strategi för att främja jämställdhet.

Suzan Hourieh Lindberg som är grundare och vd för inkluderingsbyrån The Social Few, menar att branschtillhörighet påverkar hur man jobbar med mångfald. 

”Jag upplever att det ser olika ut lite vilken beroende på bransch men även vilken sektor vi verkar i. Generellt sett är globala bolag, och bolag som önskar att vara globala lite längre fram i utvecklingen”, säger hon och konstaterar: 

”Man har förstått vikten av arbetet.”

88 procent av bolagen i undersökningen uppger att dom arbetar aktivt med mångfald och inkludering. Suzan Hourieh Lindberg beskriver ett skifte i bolagens arbete.

”Nu pratar man inte längre bara om hur man ska inkludera mångfalds- och inkluderingsmål på företaget utan hur man ska uppnå målen.”

Detta, menar hon, påverkar också de krav bolag ställer på konsulter och andra experter de tar till hjälp.

”En trend som vi är glada över att se att företag gör är en företagsbesiktning, en ”due diligence”, innan de tar in en aktör för stöd med att skapa en inkluderande infrastruktur. Det är viktigt att komma förbi föreläsningar och fråga efter referenser och siffror på effekt av tidigare uppdrag, annars finns risken att insatserna inte är effektiva och att man därefter slutar jobba med inkluderingsfrågor. Och det vinner ingen på”, säger hon.

Under coronapandemin har många bolag tvingast ställa om och vidareutvecklas för att klara det utmaningar pandemin fört med sig.

”De organisationer som har haft lite högre perspektivtäthet, det är de som lyckats bäst. Ibland behöver man en kris för att förstå”, säger Suzan Hourieh Lindberg 


Innehåll från SigmaAnnons

Ger nycklar för lyckad molntransformation

Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.
Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.

Molnet har gått från ”nice to have” till ”need to have” under pandemin – och utvecklingen spås hålla samma snabba takt även framåt. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions jobbar nu för att möta det stora behovet hos svenska och internationella företag.  

Molnet blir en möjliggörare för att lyckas med digitalisering, men för att maximera affärsnyttan av en förflyttning till molnet bör man identifiera vilka delar av den egna verksamheten som faktiskt skulle effektiviseras av att genomgå en molntransformation. 

Just detta tar Sigma Technology Digital & Cloud Solutions avstamp i. De är ett nystartat IT-konsultbolag som utmanar branschen och sina kunder i hur en molntransformation kan och bör se ut. Vd:n Rashin Kabodvand berättar varför molnet bör bli en pusselbit i alla organisationers digitaliseringsstrategi.

– Vi måste möta den digitala omställningen genom nya och förbättrade tjänster. Behovet av snabb ”time to market” ökar och är viktig för företagens konkurrenskraft. Resultatet av en molntransformation blir effektivisering, flexibilitet, tillgänglighet och skalbarhet. Att flytta till molnet är nödvändigt för ökad affärsnytta, säger hon. 

Skapar verklig affärsnytta

Allt handlar om att digitalisera rätt saker. Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions, förklarar. 

– Molnet ger oss bättre möjligheter att göra rätt saker och hitta en teknisk lösning. Genom att ta bort ”undifferentiated heavy lifting” och använda sig av managerade tjänster i molnet kan verksamheten fokusera på att skapa affärsnytta. När vi hjälper våra kunder tittar vi inåt och diskuterar vad som ska flyttas till molnet, varför och hur det ska gå till, säger han och fortsätter:

– Vi tycker inte att man ska migrera för migrerandets skull. Vi pratar sällan om att skära ner kostnader. Molnet handlar inte om att spara pengar, utan om att nå en ökad lönsamhet.

Backas upp av stabil koncern

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions startades upp i början av 2021. På tio månader har bolaget vuxit till 40 anställda. Målet är att företaget ska bli en av de tre främsta molntjänstleverantörerna på marknaden. 

Förutom att leverera paketerade tjänster utifrån plattformarna Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud kan företaget också bidra med kompetensförsörjning, något som kan vara avgörande för att lyckas med en digital transformation.

– Vi är ett nischat bolag med en tydlig vision, samtidigt som vi tillhör en koncern med över 4000 anställda med expertis inom allt som rör teknologi. Detta gör att vi kan leverera specialistkompetens till våra kunder i stora volymer, trots att vi är ett nystartat bolag, säger Rashin Kabodvand.

Vill du effektivisera din verksamhet genom molntjänster? Läs mer här. 

Om Sigma Technology Digital & Cloud Solutions

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions är ett nystartat bolag inom Sigma Technology-gruppen. Bolaget fokuserar på systemutveckling, design och publika molntjänster. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions har i dag 40 anställda och har som mål att bli 100 specialiserade konsulter.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?