1515

Fastighetsägarna inte redo för elrevolutionen

Den svenska elbilsflottan växer i rekordfart, men fastighetsägarnas intresse för att installera laddningsmöjligheter är fortfarande svalt.

Foto:Most Photos

Nästan var tredje ny personbil som såldes förra året var laddningsbar och tillväxten i elbilsflottan är drygt 80 procent senaste 12 månaderna. Närmare 90 procent av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad. Men fastighetsägarna är inte lika snabba på att bygga ut laddinfrastrukturen.

”Tillskottet av laddbara bilar har fram tills nu varit så litet att fastighetsägarna inte har behövt bry sig om det”, konstaterar Mats-Ola Larsson, mobiltetsexpert på IVL, Svenska Miljöinstitutet.

Han konstaterar vidare att tillväxten visserligen är kraftig men samtidigt att av alla parkerade bilar i Sverige är fortfarande bara 4 procent laddbara.

”Merparten av fastighetsägarna har ännu inte mött efterfrågan i någon högre utsträckning. De har därmed inte fått upp rutinerna för avtal med laddleverantörer och har därför inte heller planer för att tillgodose efterfrågan allt eftersom den kommer. ” 

Mats Ola Larsson menar att det alltså inte handlar om tekniska svårigheter utan främst om en kunskapsbrist hos fastighetsägarna. Kunskap om att efterfrågan kommer att öka och kunskap om vilken typ av tjänst man ska erbjuda. 

Mats-Ola Larsson, IVL, och Rikard Silverfur, Fastighetsägarna.
Mats-Ola Larsson, IVL, och Rikard Silverfur, Fastighetsägarna.

Han berättar om flera kollegor som just nu kämpar febrilt och möter tufft motstånd i sina respektive bostadsrättsföreningar för att övertyga dem om fördelen med att installera möjligheter till elbilsladdning.

”De kommer inte kunna hålla på så när efterfrågan ökar, men det är naturligtvis ett problem för alla dem som nu i början banar väg.”

Det gäller inte heller bara mindre fastighetsägare.

”Allmännyttan måste också ha klart för sig att det handlar om kanske 15 procent av alla parkerade bilar om bara några år och då har de också sipprat ner i andrahandsmarknaden så de är mycket mer spridda i populationen.”

Hos intresseorganisationen Fastighetsägarna är man medvetna om en tröghet.

”Det finns ett enormt intresse bland våra medlemmar att investera i laddningsutbyggnad eftersom de flesta är övertygade om att det kommer. Så många vill vara förberedda, men att samtidigt inte göra för mycket för tidigt, det är man lite rädd för”, förklarar Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Organisationen hjälper medlemmarna att göra marknadsbedömningar och prognoser över behovet så att de ska kunna hantera denna form av hönan eller ägget-problematik, vem som ska komma först, laddplatserna eller elbilarna.

”Vi har ett frågeformulär till bostadsrättsföreningar och andra medlemmar som kan skickas ut där de boende får svara på om och i så fall när de funderar på att skaffa elbil, hybrid eller elbil och så vidare så att man också kan göra bedömningar om elsystem och anslutning i fastigheten är rätt dimensionerad”, berättar Rikard Silverfur.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?