1515
Annons

Få har gröna bolån – men branschen känner medvind efter nya regler

Kraven för fastigheter i EU:s nya taxonomi gör att 15 procent av Sveriges byggnader räknas som hållbara. ”Det leder till en större marknad för gröna obligationer och bolån”, säger Johan Hansing, chefsekonom på Svenska Bankföreningen.

Rikard Silverfur, Fastighetsägarna, Johan Hansing, Svenska Bankföreningen, och Therese Ruth, Hemma.
Rikard Silverfur, Fastighetsägarna, Johan Hansing, Svenska Bankföreningen, och Therese Ruth, Hemma.Foto:Håkan Flank/Pressbilder

Enligt stickprov tagna av Finansinspektionen har 1 procent av låntagarna gröna bolån. Myndigheten spår en tillväxt i ljuset av ökad klimatmedvetenhet och att fler banker börjar erbjuda tjänsten.

Bedömare som Di har pratat med tror att också att andelen gröna bolån kommer att öka, särskilt eftersom de ger en ränterabatt. En annan faktor är att kraven för fastigheter mildrades i EU:s slutliga förslag på en taxonomi över hållbara investeringar, jämfört med olika utkast.

Taxonomin föreslår nu att de 15 procent av byggnaderna som är mest energieffektiva ska räknas som hållbara. Det innebär alltså att alla medlemsländer kommer ha 15 procent hållbara byggnader, oavsett hur energieffektiva dessa är. Ett tidigare förslag skulle ha betytt att endast 1–2 procent av Sveriges byggnader skulle räknas som hållbara, något som Svenska Bankföreningen i en debattartikel i Di från december menade skulle ”ta död på gröna bolån”. 

Anledningen till att bankerna kan erbjuda ränterabatt på gröna bolån är att de kan ge ut obligationer för hållbara eller energieffektiva bostäder, vilket är attraktivt för investerare. Om kraven för vad som räknas som hållbart hade smalnat, skulle också möjligheten att ge ut dessa obligationer ha minskat.

Men i det slutliga taxonomiförslaget hade alltså kraven för fastigheter mildrats så att fler kan räknas som gröna.

”Det leder till en större marknad för gröna obligationer och bolån”, säger Johan Hansing, chefsekonom på Svenska Bankföreningen.

”Man har återgått till den definition vi ville ha, att de 15 procent mest energieffektiva byggnaderna på respektive marknad ska räknas som hållbara.”

Rikard Silverfur, chef för utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna, är positiv till det reviderade förslaget men ser det inte som perfekt.

”Det finns en svaghet. De bästa 15 procent i ett land kan vara betydligt bättre eller sämre än i ett annat land. Samtidigt är det bättre än alternativet”, säger han.

Therese Ruth som är vd och grundare för Hemma, ett bolag som arbetar med grön finansiering för fastigheter, är även hon positiv till utfallet av taxonomin. Bolaget har bland annat ett samarbete med Skandiabanken som innebär att kunderna kan finansiera solcellsinstallationer via sitt bolån. Enligt henne finns ett stort intresse från kunderna för den typen av tjänst.

”Taxonomin öppnar upp för omställning. Vi koordinerar och följer upp solcellsinstallationer och rapporterar till Skandiabanken, vilket i sin tur gör att de kan rapportera om sin gröna utlåning i enlighet med taxonomin.”

Hemmas ansats till gröna bolån gäller omställningar, och man riktar sig bland annat mot den majoritet av fastigheter som inte har möjlighet att nå upp till kraven på energieffektivitet klass A eller B. Det är ungefär 80 procent som saknar energideklaration, enligt Therese Ruth, och som därför inte har möjlighet att nå upp till de kraven.

”Ungefär 1 procent av villafastigheterna i Sverige har en energiklass som ger dem möjligheten att få gröna bolån”, säger hon. 

I framtiden tror Therese Ruth att gröna bolån kommer integreras med ordinarie bolån, och att hållbarhet kommer vara en faktor i kreditbedömningen, precis som exempelvis fastighetens värde och låntagarens inkomst.

 

 

Innehåll från Dassault SystèmesAnnons

Elbilsrevolutionen kräver nytänkande kring batterilivscykeln

Thomas Lindström, Nordenchef på Dassault Systèmes.
Thomas Lindström, Nordenchef på Dassault Systèmes.

I takt med att elbilar blir allt mer populära måste vi även ta höjd för hur uttjänta batterier hanteras. Lösningen finns i mer avancerade metoder för planering och design.

Få länder kan matcha den omställning från fossila bränslen till el som sker i Sverige. Branschorganisationen Mobility Sweden rapporterar att de laddbara bilarna stod för 45 procent av nyregistreringarna under 2021.

Ökningen för laddbara bilar är positivt ur miljösynpunkt och en del av lösningen på klimatkrisen, men inte helt och hållet. Boven i dramat är hanteringen av de laddbara bilarnas batterier. 

– Tillverkning och lagring av batterier, och inte minst hantering av uttjänta batterier medför stora miljöproblem, säger Thomas Lindström, Nordenchef på Dassault Systèmes.

Framtidsmodellen: ”9 trender som kommer att förändra fordonsindustrin”

Greenpeace uppskattar att mer än tolv miljoner ton litiumjonbatterier kommer att vara uttjänta under de kommande tio åren. Trycket är hårt på bilbranschen i Sverige att anamma en mer miljövänlig hantering av batteriernas hela livscykler.

– Det börjar med att designa rätt typ av batteri för varje tillämpning och ta fram metoder som underlättar en cirkulär hantering, vilket inkluderar återvinning, förklarar Thomas Lindström.

Att hantera hela livscykler har traditionellt varit en stor utmaning och dyrt för tillverkande industri. Men den ökande digitaliseringen underlättar, genom användning av virtuella miljöer för planering och design. 

– En vanlig metod är att använda digitala tvillingar (kallas ibland virtuella tvillingar). Biltillverkare kan skapa virtuella modeller av alla bildelar och testa olika hypoteser på dem. Det gäller allt från råmaterial, till hur delarna sätts ihop, säger Thomas Lindström.

Virtuell modellering innebär att man kan minska kostnaderna för att bygga prototyper och att förändringar av tillverkningsprocesser kan göras billigare. Virtuella plattformar med samarbetsfunktioner möjliggör inte bara snabbare och billigare utveckling, utan även mer omfattande.

– Vad gäller batteriers livscykler, inklusive återvinning, går det till exempel att skapa modeller på atomnivå av de material som används. Det underlättar arbetet med att välja material som är enklare att återvinna. Och sådana modeller kan kopplas ihop med modeller för hur tillverkningen ska gå till. Modellerna kan också användas för att optimera materialanvändning, med mindre miljöpåverkan som följd, påpekar Thomas Lindström.

Det är ett komplicerat arbete att optimera hela livscykler för produkter som batterier. Utan digitala lösningar är det nära nog omöjligt. I framtiden kommer metoder som digitala tvillingar definitivt att fylla en viktig roll i bilbranschen.

Vill du veta mer om framtiden för fordonsindustrin ladda ner e-boken Framtidsmodellen  

Om Dassault Systèmes
Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 290 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig på www.3ds.com.

 

Mer från Dassault Systèmes

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dassault Systèmes och ej en artikel av Dagens industri

Experten: Nya EU-kraven kan ge chock – svenska bolag riskerar halka efter

Nya europeiska redovisningsregler riskerar att ta det svenska näringslivet på sängen. Och svenska företag kan snabbt halka efter på hållbarhetsområdet, enligt Marie Baumgarts, partner på KPMG.

”Det kommer att krävas väldigt mycket mer av dem för att ens komma upp i lägstanivån”, säger hon.

Upp till bevis för svenska företag när nya redovisningsregler införs för hållbarhet, enligt KPMG:s Marie Baumgarts.
Upp till bevis för svenska företag när nya redovisningsregler införs för hållbarhet, enligt KPMG:s Marie Baumgarts.Foto:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera