1515

Experter kritiska mot oklar implementering av EU-taxonomi

Bara icke finansiella bolag med över 500 anställda berörs direkt av taxonomin. En som kräver större tydlighet från regeringen och FI med vad som gäller är SEB:s Marie Baumgarts – som själv arbetat med att ta fram taxonomin. 

Torbjörn Westman, partner och chef för hållbarhetstjänster på KPMG och Marie Baumgarts, hållbarhetschef på SEB.
Torbjörn Westman, partner och chef för hållbarhetstjänster på KPMG och Marie Baumgarts, hållbarhetschef på SEB.Foto:KPMG och SEB.

Som Di tidigare kunde berätta är det bara hundratalet av Sveriges största icke finansiella bolag som faktiskt berörs av taxonomin, alltså de med över 500 anställda. 

Enligt uppgifter i media samt från finansbranschens företrädare har det dock ofta låtit som att alla bolag med minst 250 bolag skulle beröras. 

Marie Baumgarts är hållbarhetsexpert på SEB och har deltagit i EU-kommissionens expertgrupp för hållbara finanser, TEG.

”Det vore bra med en tydlighet i frågorna och information till marknaden. Många har tolkat det som att det är den svenska implementeringen av NFRD (non-financial reporting directive) som gäller även för taxonomin, så om det är 500 anställda som gäller så är det bra om det förtydligas från FI och finansdepartementet”, säger Marie Baumgarts. 

Torbjörn Westman, partner och chef för hållbarhetstjänster på KPMG samt ordförande för FAR:s specialistgrupp för hållbar utveckling, tycker att det är olyckligt att ett stort missförstånd tycks ha uppstått i debatten. Han beskriver att han hört både bolag och rådgivare tala om att alla bolag med fler än 250 anställda  berörs. 

”Många har uppenbart missuppfattat situationen och utgår från årsredovisningslagen. Det är olyckligt om bolag och rådgivare har missuppfattat vilka det är som träffas”, säger han. 

Han framhåller också att det direktiv som gäller är under remiss, vilket innebär att förändringar kan ske framåt och storlekskriterierna förändras.

Enligt Marie Baumgarts ser EU just nu över NFRD-direktivet och inom ramen för den översynen har man diskuterat att utöka taxonomin till att innefatta även bolag med 250-500 anställda och bolag som inte är börsnoterade.

”Ett lagförslag om en revidering av NFRD planeras att läggas fram i slutet av mars. Klubbas det igenom skulle det kunna träda i kraft 12 månader senare och då eventuellt kunna tillämpas redan 2023-2024”, säger Marie Baumgarts.

Marie Baumgarts bedömer att det är troligt att förändringen av NFRD kommer att genomföras.

”Jag bedömer det som troligt att EU kommer att inkludera onoterade bolag och sänka gränsen till 250 anställda. För att klara klimatkrisen behövs data från hela marknaden inte bara från storbolag.”

 

 


Innehåll från OGOshipAnnons

Här är bolaget som tar e-handelslogistik till nya nivåer

Snabbare leveranstid, lägre kostnader och ett minskat CO2 utsläpp med 96 procent är exempel på effekter av last-mile delivery från lokala aktörer. Med målsättningen att inom några år kunna nå hela världen inom 48 timmar med en lokal leveransmetod satsar det nytänkande logistikbolaget OGOship på fortsatt stark tillväxt. 

Det är ett ambitiöst mål som grundas i att under 10 år ha förankrat en modern och smidig affärsmodell som innebär att både OGOship och deras kunder tillsammans expanderar i Europa, med siktet på den globala marknaden. 

– Vår affärsmodell innebär att vi jobbar tillsammans med lokala aktörer inom logistik och lagerhållning. Det betyder att vår kund enkelt kan skala upp med nya marknader via vårt nätverk utan att själva behöva söka efter logistikcenter, integrationer eller förhandla fram egna avtal. Vår nätverksmodell är den stora orsaken till att det går så snabbt för oss att expandera, säger Kalle Bremer, Head of Operations.

Plug and play-kompatibel lösning

Många gånger är det operativt utmanande att sätta upp processer och rutiner som är anpassade för individuella lager. Styrkan i OGOships modell är att den skapar enkelhet för E-handelsaktörer att skala upp sin verksamhet och kostnadseffektivt nå flertalet marknader inom Europa via multi-warehouse lösningen. Detta ger möjligheten att reducera leverans distansen till slutkunden som utöver kostnadsfördelarna också genererar minskad miljöpåverkan och inte minst en positiv kundupplevelse. Oavsett om man väljer att använda ett eller flera lager så får man via OGOships utvecklade plattform enkelt tillgång till sin aktuella data sett till lagerhållning och orderadministration. 

– Förutom att man får tillgång till våra över 25 färdiga integrationer till de vanligaste plattformarna, vårt nätverk och redan förhandlade lageravtal, så har man som kund hos OGOship även ett gränsöverskridande team som stöd. Tillsammans med oss är det enkelt att gå från att vara en nationell e-handel till att faktiskt öppna upp nya marknader i Europa och framöver globalt, säger Anton Arnesson, Key Account Manager. 

Leder till ökad kundlojalitet

Logistiklösningen innebär en skalbarhet och skapar kontroll på hela det logistiska flödet, oavsett antal lager. Samtidigt bidrar en snabb och mer hållbar leverans till att hjälpa kunderna att stärka sitt varumärke med ökad kundlojalitet. 

– E-handlare har ofta en plattform med stöd för ett enskilt lager, men med vår lösning kan kunden bulk-splitta så att de delar lagret på flera olika platser. Vi ger vår kund goda förutsättningar att ha en hållbar distributionsmodell med en mycket större geografisk täckning och snabbre lokala leveranser till en lägre kostnad. Tillsammans med vår kund tar vi e-handelslogistik till helt nya nivåer, avslutar Kalle Bremer.

Om OGOship

Grundat i Finland 2011

www.OGOship.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med OGOship och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?