ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Experten: ”Som klimatledare måste Ikea höja målet”

  • Foto: TT

Att Ikea minskar utsläppen i absoluta tal med 15 procent till 2030 räcker inte, anser Johan Falk som varit med och tagit fram Carbon Law. 

Enligt denna måste utsläppen minska med 50 procent till 2030 – vilket möbeljätten bör sätta som stretchmål, anser han. 

Ikea har som mål att minska utsläppen med 70 procent – per produkt – till år 2030. I absoluta tal blir det dock en betydligt lägre siffra. Eftersom möbeljätten samtidigt ska växa och bli tre gånger så stora som i dag landar det minskade klimatavtrycket på blott 15 procent i absoluta tal.

”Vi tar nya marknader när fler människor går från fattigdom in i en bättre vardag. Vi vill vara en del i den lösningen som måste ske inom planetens gränser”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige, i en kommentar. 

Johan Falk driver projektet Exponential Climate Action Roadmap, knutet till Stockholm Resilience Centre. Han tog tillsammans med bland andra miljöprofessor Johan Rockström fram Global Carbon Law, vilken kräver en halvering av utsläppen vart tionde år från och med nu. 

”För det företag som vill kalla sig klimatledare är det rimligt att sätta målet att halvera snabbare än på tio år”, säger han. 

Ikea minskar utsläppen med 70 procent per produkt, men växer samtidigt stort på nya marknader, vilket gör att utsläppsminskningen i absoluta tal landar på 15 procent. Är tillväxt en rimlig ursäkt?
”Om Ikea ökar sin marknadsandel och erbjuder lösningar med väsentligt lägre klimatavtryck i relation till konkurrenterna kan man hävda att det är positivt för klimatet. Men vi kommer inte att klara klimatmålen om vi accelererar masskonsumtionen utan att gå över till cirkulära affärsmodeller”, säger Johan Falk. 

Han fortsätter: 

”Jag tycker att Ikea ska gå ett steg längre och sätta ett stretchmål som innebär en absolut halvering till 2030 där man tillåter sig att expandera omsättningen inom ramen för det målet. Det kräver disruptiv innovation inom transporter, produktmix och affärsmodell. Men som ledande företag bör man satsa på detta. Det är bra för planeten och bra för företaget.”

Att kompensera kvarvarande utsläpp med sänkor i skog och mark – i den egna värdekedjan – är det ett okej sätt att minska avtrycket på?
”Som företag bör man balansera de utsläpp man inte kan eliminera. Vi behöver växa investeringar i sänkor i snabb takt och det är rimligt att alla som orsakar utsläpp bidrar till de investeringarna. Så det är både nödvändigt och bra att balansera det man inte kan ta bort. Men det ska självklart inte användas som en ersättning för att minska de faktiska utsläppen i snabb takt.”

Ikea har mål enligt det scenario för max 2 graders uppvärmning som Science Based Targets (SBTi) tagit fram. Ni har visat att många företag anslutna till SBTI inte gör tillräckligt.
”I rapporten Exponential Climate Action Roadmap pekar vi på att enbart ett av fem av undersökta företag har tillräckligt skarpa mål, med en halveringstakt på tio år eller snabbare. Förklaringen kan vara att SBTi:s lägsta krav på årlig reduktion är för lågt satt. SBTi kommer göra en uppdatering av kriterierna under våren, vilket är viktigt och nödvändigt”, säger Johan Falk. 

”Jag vill dock påpeka att Ikea är ett av bolagen med skarpare mål inom SBTi.”

Vad är rimligt att kräva av ett företag som Ikea, med 97 procent av utsläppen i scope 3?
”För det första att man sätter mål för scope 1, 2 och 3. För det andra att man redovisar transparent. Ikea gör båda sakerna. Därtill måste ett bolag som vill vara klimatledande sätta tillräckligt skarpa mål – att halvera sina utsläpp snabbare än var tionde år.”

Varför är det viktigt för världen att klara en halvering av utsläppen globalt till 2030?
”Om vi förmår vända utsläppskurvan och halvera på tio år har vi en rimlig möjlighet att undvika de mest förödande effekterna av snabba klimatförändringar. Här ingår accelererande artutrotning, kollapsade ekosystem och att delar av planeten blir obeboelig om vi passerar tröskelvärden där uppvärmningen skenar. Men framför allt ger det en möjlighet att skapa en bättre värld för kommande generationer.”

Johan Falk poängterar att lösningarna för att halvera utsläppen till 2030 faktiskt finns redan i dag: 

”Det hänger framförallt på viljan hos tillräcklig många parter att ställa om kompassen. Avgörande är att så många företag som möjligt sätter i gång arbetet för att halvera sina utsläpp. Att tillräckligt många företag börjar innovera och skala upp nya cirkulära och fossilfria lösningar exponentiellt.”

Fotnot: Här kan du läsa hur Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige, kommenterar bolagets utsläppsmål. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies