1515

Experten om SKF:s nya klimatmål: ”En trend”

Få företag gör en analys av sin klimatpåverkan från ax till limpa. Men ESG-experten Tony Christensen tror att allt fler kommer att göra en fullständig redovisning i takt med att trycket från lagstiftningen ökar.

”Det finns onekligen mer jobb att göra”, säger han.

Tony Christenssen är ESG-expert på konsultbolaget Enact Sustainable Strategies.
Tony Christenssen är ESG-expert på konsultbolaget Enact Sustainable Strategies.

Storföretagens klimatåtaganden duggar tätt. Kullagerjätten SKF som sedan tidigare har som mål att den egna verksamheten ska nå nettonollutsläpp till 2030 skärper nu målet till att även innefatta leverantörskedjorna.

”Senast 2050 kommer alla våra produkter vara nettonoll över hela världen”, säger Johan Lannering, hållbarhetschef på SKF, till DiTV.

Det nya målet ligger inom kriterierna för så kallad Scope 3-rapportering enligt GHG-protokollet (Greenhouse Gas Protocol). Det betyder att företagens utsläpp redovisas för hela värdekedjan – från leverantörernas utsläpps till utsläpp som uppstår av kundernas användning av den sålda varan eller tjänsten (se faktarutan). 

För att fullt ut rapportera inom Scope 3 behöver SKF och andra bolag alltså lägga till även utsläpp som uppstår i användarledet.

I Di:s klimatindex redovisar 89 av 209 svenska börsbolag utsläpp i Scope 3. I Scope 1, som omfattar direkta utsläpp från den egna verksamheten, rapporterar 104 av bolagen, och i Scope 2 som omfattar indirekta utsläpp från exempelvis inköpt el rapporterar 106 bolag.

Tony Christensen, som är ESG-expert på konsultbolaget Enact Sustainable Strategies, menar att redovisning enligt Scope 3 behövs för en rättvisande bild av ett bolags klimatpåverkan och att fler svenska bolag i någon mån har börjat snegla på måttet.

”Trenden går åt det hållet. Många bolag börjar med att titta på tjänsteresor och transporter. Men som en helomfattande analys, som omfattar exempelvis användningen av produkterna, går ökningen inte lika snabbt. Men någonstans finns en underliggande trend där också”, säger han till Di.

Han efterlyser fler analyser som täcker såväl leverantörernas som slutprodukternas klimatpåverkan.

”Det finns onekligen mer jobb att göra i sammanhanget”, säger han.

Kommer vi att få se fler heltäckande analyser?
”Vi kommer nog att se en successiv ökning. Det finns ett stort tryck genom olika EU-lagstiftningar som bidrar till att staka ut riktningen. Nästa år förväntas vi få en obligatorisk europeisk redovisningsstandard för hållbarhet. Där får vi se hur offensiva EU kommer att vara. De skulle kunna lägga in Scope 3-redovisning som obligatorisk. I dag är det fortfarande ett frivilligt åtagande”, säger han.

Han konstaterar samtidigt att Scope 3 är en bredare kategori än  Scope 1 och Scope 2, som är ett antal fasta indikatorer.

”Scope 3 har femton olika kategorier där man gör egna avgränsningar och bedömningar av vad som är väsentligt. Olika bolag inom samma bransch kan göra olika bedömningar. Det gör jämförbarheten mellan olika bolag lägre än när det gäller finansiella siffror. Störst nytta av Scope 3 får man när man tittar på ett bolag över tid”, säger han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?