1515
Annons

Experten hyllar Blackrock: ”Det är banbrytande”

Blackrocks krav på ökad mångfald i bolagen är banbrytande. Det menar Suzan Hourieh Lindberg, vd för inkluderingsbyrån The Social Few. 

”Det handlar om tillväxt och framtidssäkring”, säger hon. 

Suzan Hourieh Lindberg, vd för The Social Few.
Suzan Hourieh Lindberg, vd för The Social Few.Foto:Privat

Att Blackrock flyttar fram positionerna och ställer högre krav på bolagen kommer att ha avgörande betydelse för framtida inkluderingsarbete. Det tror Suzan Hourieh Lindberg som 2019 grundade The Social Few, enligt egen utsago Nordens första datadrivna tillväxtbyrå med fokus på minoritetsperspektiv. 

”Det Blackrock har gjort är banbrytande, även om det görs först 2020. Det är inte för sent. Jag tror att väldigt många kommer att följa efter. Blackrock har förstått att inkludering är en fråga om tillväxt. Många pratar om det, men få gör något åt det. Framför allt när det kommer till att göra rätt insatser.”

Att beslutet att sätta ökad press på bolagens mångfaldsarbete kommer under en pandemi ser hon som ett styrkebesked från Blackrocks sida. 

”De har förstått att bolag som är mångfalds- och perspektivrika, inte minst i ledarskapet, också hanterar kriser mycket bättre. Det här är varken första eller sista krisen, det kommer att komma fler. Därför handlar det om att kunna investera i bolag som är robusta nog att kunna hantera flera kriser framåt, genom att tänka långsiktigt just när det kommer till mångfald och inkludering.”

Suzan Hourieh Lindberg påpekar att mångfalden också behöver mätas för att faktisk förändring ska ske. Ett plus med Blackrocks strategi och budskap är därför inte bara att de satt upp tydliga mål, utan också att de säger hur de ska gå tillväga, menar hon.

”De har bestämt vilka krav de ska ställa och hur de ska gå tillväga för att säkerställa att de får de insikter de behöver för att optimera arbetet framåt. De har gått in ganska detaljerat för det här, vilket jag tycker visar på en mognad.”

Vad tror du att det får för betydelse framåt?
”Jag tror att det globalt sett kommer att få ganska stor betydelse. Jag tror att allt fler kommer att vilja ta tillvara på de möjligheter som följer med det här. Man förstår att man måste vara med.”

Även om svenska bolag kan bli bättre på att inkludera kvinnor så är de överlag förhållandevis bra på kön, därför bör ett större fokus ligga på minoritetsgrupper – oavsett könsidentitet, menar Suzan Hourieh Lindberg. Och hon tycker att det redan börjat hända en hel del på området. 

”Vi som jobbar med de här frågorna får väldigt många förfrågningar. Från banker och från riskkapitalbolag, om hur bolagen de investerar i är uppbyggda. Det handlar om att säkerställa att det finns tillräckligt många perspektiv, det är en framtidssäkring.”

Hur långt har svenska bolag kommit?
”Vi har inte kommit långt, men vi rör oss fort. Det har hänt mycket de senaste åren. Det finns ett tryck från samhälle och marknad där branscher och industrier måste leverera.”

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Norrsken startar ”Nobelpris för entreprenörer” med Obama Foundation

Norrsken går ihop med Obama Foundation och flera andra tunga investerare för att instifta ett ”Nobelpris” för impactbolag. Bland de hundra aktörerna som tävlar om att bli den första vinnaren återfinns Northvolt, H2 Green Steel och tio andra svenska bolag.

Erik Engellau-Nilsson, Niklas Adelberth och Barack Obama inblandade i ett nytt pris som ska gå till impactbolagen med störst potential att göra en positiv skillnad.
Erik Engellau-Nilsson, Niklas Adelberth och Barack Obama inblandade i ett nytt pris som ska gå till impactbolagen med störst potential att göra en positiv skillnad.Foto:Patrik Linden/Charles Rex Arbogast

Impact 100 är ett nytt initiativ från stiftelsen Norrsken som går ut på att lista de 100 företag som kan göra störst skillnad med att hjälpa världen att uppfylla FN:s 17 globala mål. Två bolag på listan, ett värderat under 1 miljard dollar och ett värderat över, kommer att prisas för att ha störst impactpotential.

”Vi vill skapa vår tids Nobelpris för entreprenörer. Vi vill sätta strålkastarljuset på de som borde hyllas allra mest, nämligen personerna som bygger bolagen som löser vår tids stora samhällsproblem”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Norrskens grundare, som även var med och startade upp Klarna, Niklas Adelberth kommer att tillsammans sju andra jurymedlemmar, FN:s assisterande generalsekreterare Ulrika Modéer, bestämma vilka vinnarna blir. De kommer att presenteras vid en ceremoni 8 september och ta emot sina pris från prins Daniel. 

Prins Daneil är prisutdelare.
Prins Daneil är prisutdelare.Foto:Evelina Carborn

”Så fort man pratar om vår tids stora utmaningar blir det ofta ganska betungande. Vi vill ta ett nytt grepp för att skapa något som drar till sig uppmärksamhet och som är roligt att ta del av”, säger Erik Engellau-Nilsson och fortsätter:

”Tanken bakom det hela är att lyfta förebilder. Barn vill ju imitera personer de ser upp till. Vad skulle hända om de började inspireras mer av Norman Borlaug än av Kim Kardashian?”

Vetenskapsmannen Borlaug utvecklade bland annat olika typer av lättodlade vetesorter i mitten av 1900-talet. Han sägs ha räddat en miljard människor undan svält och fick Nobelpriset 1970 för att ha bidragit till världsfreden genom att öka tillgången på mat. 

Företagen som är med på Impact 100-listan har nominerats av de samarbetspartners som Norrsken samlat kring projektet. Det är bland annat Obama Foundation, BMW Foundation, EQT Foundation samt många stora investerare inom impactområdet så som Acumen, Summa Equity och Katapult.

Erik Engellau-Nilssons förhoppning är att antalet samarbetspartners ska fördubblas till nästa år.

”Nobelpriset har haft 100 år på sig att bygga sin plattform och vi hoppas att det inte tar lika lång tid som oss. Men vi är ödmjuka med att vi bara börjar nu och att det tar lite tid att bygga något som får genomslag runt om i hela världen”, säger han.

Hela tolv svenska bolag, däribland Northvolt och H2 Green Steel och Einride, är med och tävlar om priserna. 

”Sverige har legat och fortsätter att ligga långt framme i det här området. Både i relativa och absoluta siffror låg Sverige högst i Europa sett till investeringar i fjol. Vi har mer pengar som går in i sektorn än Tyskland och det får konsekvenser som det här.”

Vinnarna på Impact 100-listan kommer inte att få några prispengar. Förhoppningen är att uppmärksamheten ska leda till att fler investerare får upp ögonen för dem. Bolagen kommer även få vara med i juryn som utser nästa års vinnare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera