ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Expert sågar börschefernas dubbla roller: "Har inte förstått"

  • Sophie Nachemson-Ekwall. Foto: Nicklas Gustafsson

Vart fjärde stort börsbolag har en hållbarhetschef i ledningsgruppen. 

Andelen är hög i en internationell jämförelse. Men många hållbarhetschefer har dessutom flera andra ansvarsområden, vilket kan vara ett problem enligt experter som Aktuell Hållbarhet har pratat med. 

Drygt 25 procent av bolagen på Stockholmsbörsens storbolagslista har en hållbarhetschef i ledningsgruppen. 

Andelen sjunker emellertid till knappt 13 procent om de hållbarhetschefer som även har ansvar för hr, kommunikation eller marknad räknas bort. Det visar en kartläggning som Aktuell Hållbarhet har gjort tillsammans med informationstjänsten Invest in Relations. 

Bland de 24 hållbarhetschefer som sitter i ledningsgruppen har tolv även ansvar för kommunikation, marknad eller hr. Detta är ett problem enligt Sophie Nachemson-Ekwall, forskare inom bolagsstyrning på Handelshögskolan i Stockholm och tidigare medarbetare på Di.

”Allt beror lite på vad det är för typ av företag. Men det jag värjer mig emot är den miljön där hållbarhet hanteras som en del av kommunikations- och marknadsstrategi. I många företag rapporteras hållbarheten fortfarande till marknads- eller kommunikationschefen. Många av de bolagen har nog ännu inte förstått vad hållbarhet är”, säger hon.

Tommy Borglund, lektor vid Örebro universitet med inriktning mot företagsekonomi och hållbarhet, är inne på samma spår: 

”Det viktiga är att det finns en hållbarhetsorganisation och ett tydligt hållbarhetsarbete, så att det inte enbart finns en position som heter hållbarhet men inget hållbarhetsarbete och ingen som direkt jobbar med det. Det är det man vill undvika”, säger han.

Bland de bolag som har valt att tillsätta en hållbarhetschef i ledningsgruppen syns två övergripande trender, konstaterar Sophie Nachemson-Ekwall. 

”Den ena gruppen är den konsumentnära detaljhandeln, där omvärldens tryck på företagen slår igenom väldigt snabbt. Den andra är bolag som har haft en så kallad kris, som Stora Enso och Boliden med sina gruvproblem. De två grupperna ligger i täten här”, säger Sophie Nachemson-Ekwall.

Hon får stöd av statistiken som visar att råvaror, detaljhandel och hälsa är de sektorer som har högst andel hållbarhetschefer i ledningsgruppen.  

Sophie Nachemson-Ekwall menar att hållbarhet, precis som digitalisering och it, förtjänar en högre status inom bolagen eftersom dessa områden i de flesta fall påverkar hela affären.   

”Hållbarhet måste genomsyra alla affärsprocesser. Det är ingen separat fråga i dag. Det är precis som med it som ofta behandlas av finanschefen. Det är inte längre en kostnadspost utan handlar om hela affärskonceptet i dag”, säger hon och fortsätter: 

”De flesta aktieägarna vill nog att både digitalisering och hållbarhet ska upp till styrelsens bord. Därmed är det rätt att hållbarhet och it sitter med i ledningsgruppen.” 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies