1515
Annons

Expert: Flygbolagens ”klimatavgift” löser inte problemet

Danska flygbolag motsätter sig flygskatt, men föreslår istället en klimatavgift som ska gå till utveckling av miljövänliga flygresor. Fast det räcker inte, enligt Ola Hansén, klimatexpert på Världsnaturfonden WWF.

”Det går inte att minimera utsläppen genom enbart klimatsmarta resor idag”, säger han.

I fredags lade den danska flygbranschen fram ett eget förslag om en klimatavgift. Förslaget skickas till danska politiker från Dansk Luftfart, en branschgrupp som innefattar bland andra Köpenhamns och Billunds flygplatser samt SAS och Norwegian.

Tanken med avgiften är att generera upp till 300 miljoner danska kronor per år till en fond inom flygindustrin som ska arbeta med gröna lösningar för flyget. För resenärer innebär avgiften i medeltal 20 danska kronor (motsvarade 31 svenska kronor) per biljett.

”Poängen med förslaget är behålla fördelarna med flygresor, som handel, relationer och upplevelser samtidigt som vi minimerar flygtrafikens negativa inverkan på miljön. Vi tror att våra resenärer vill bidra till hållbarhet och kommer att välkomna avgiften. Den är så pass låg att alla som vill fortsätta flyga kan göra det”, säger Dansk Luftfarts direktör Michael Svane till TT.

Målet hos flygbolagen är inte att minska flygresorna.

”Problemet är inte att flyga, utan utsläppen, säger han.

Klimatexperten Ola Hansén vid Världsnaturfonden WWF är kritisk till klimatavgiften. Den är långt i från tillräcklig.

”I grunden är det bra att man gör någonting, men det går inte att minimera utsläppen genom enbart klimatsmarta resor idag. Vi behöver göra färre flygresor och se till att de resor som blir av är hållbara”, säger han.

En orsak till att en helt miljövänlig flygtrafik i nordiska länder är svåruppnåelig är produktionen och importen av det biobränsle som skulle krävas.

”Det framtida behovet av biobränsle är mångdubbelt större än mängden som finns tillgänglig på global nivå. Trots att det finns förutsättningar för att producera biobränsle här tack vare skogsindustrin räknar vi med att det tar tio år innan en reell produktion kan vara igång”, konstaterar Ola Hansén.

För att uppnå gröna flygresor krävs en rad förändringar i en kedja som sträcker sig långt utanför flygindustrin, vilket tar tid. Med ett behov av att minska utsläppen akut blir färre flygresor ett måste, menar han.

Han är dock positiv till den forskning som flygbolagen vill bedriva.

”Det är positivt att säkra resurser för att stimulera utveckling och produktion av exempelvis hållbara bränslen. Det är en viktig bit på lång sikt”, säger han.

I Sverige står privata flygresor för fyra femtedelar av den cirka 10 miljoner ton koldioxid som släppts ut, men i landet har flygresorna minskat med fem procent under det första kvartalet i år. Om det är flygskatt eller flygskam som ligger bakom, går inte ännu att säga. Men det forskas på området.

”Diskussionen kring flygskatten har definitivt ökat medvetenheten och ändrat människors beteenden. Men vår flygskatt är betydligt högre än den tänkta avgiften i Danmark, och vi äskade på att den skulle vara ännu högre för att verkligen ge resultat. Jag tror inte deras klimatavgift kommer att ge någon effekt på konsumtionsbeteendet”, säger Hansén.


Jämställd kapitalfördelning på enhörningarnas plantskola

Fördelningen av riskkapital är ökänt ojämställd. Men på Handelshögskolans företagsinkubator SSE Business Lab, som har skolat fram bolag som Klarna, Voi och Budbee, har man arbetat aktivt för att förändra det. Och nu märks resultatet.

”Det är ett så tydligt bevis på att man verkligen kan ta bort de strukturella hindren”, säger vd Julia Delin.

Julia Delin, vd för SSE Business Lab
Julia Delin, vd för SSE Business LabFoto:julianawg

Att den stora majoriteten av riskkapitalet går till män har varit en sanning i många år. Enligt Di:s senaste kartläggning, som gjordes för året 2020, gick bara en procent av kapitalet som investerades i Sverige till bolag grundade av kvinnor, medan 11 procent gick till mixade team.

Kanske kan en lösning vara att få fler kvinnor att starta företag under studietiden. Det tror åtminstone Handelshögskolan i Stockholm, vars inkubator SSE Business Lab siktar på större jämställdhet i nästa generations bolag.

I verktygslådan finns bland annat ett mångfaldskriterium vid antagning, utbildning om jämställdhet och nej till VC-firmor som saknar kvinnliga representanter i beslutsfattande organ.

”Jämställdhet är något som genomsyrar hela organisationen och inte bara ett fokusområde som man tar tag i när man har tid”, säger Julia Delin.

Och nu verkar det som att satsningen burit frukt. När resultatet summeras för 2021 står det klart att drygt hälften av kapitalet, 57 procent, gick till mixade team. 17 procent gick till team med endast kvinnliga grundare och 26 procent till endast manliga. Bolag med kvinnliga vd:ar lockade mest kapital, 57 procent.

”Plötsligt har vi en organisation där alla har blivit antagna på samma villkor, alla får exakt samma utbildning, alla har tillgång till samma resurser, alla får kontakt med samma investerare. Och plötsligt fördelas kapitalet nästan lika. Det är ett så tydligt bevis på att man verkligen kan ta bort de strukturella hindren, och då kommer det inte finnas någon skillnad på hur mycket kapital män och kvinnor reser.”

Enligt Julia Delin märks effekten av organisationens jämställdhetsarbete redan på ansökningsnivå, eftersom personer som vill vara i en jämställd miljö attraheras att söka. Från investerarhåll är reaktionerna på jämställdhetsarbetet desto mer blandade.

”De flesta tycker att det är helt fantastiskt, men det är kanske inte så uppskattat av de som bara har män i teamet och som inte blir inkluderade i vårt nätverk. Samtidigt har jag haft diskussioner med sådana som tycker det är jättebra och som menar att det pushar dem.”

Sammanlagt tog bolagen inom SSE Business Lab in 35 miljoner kronor i fjol. Trots att det i riskkapitalsammanhang är ett litet belopp är Julia Delin övertygad om att utvecklingen har betydelse. Inkubatorn har tidigare utgjort grogrund för välkända bolag som Voi, Klarna och Budbee, och nu hoppas hon att deras jämställdhetsarbete ska bidra till ökad mångfald bland nästa generations företag och ledare.

”Vår vision är att skapa mer medvetna ledare i framtiden. Oavsett om de bygger framtidens unicorn eller inte så tror jag att SSE Business Lab kommer vara en grogrund för medvetna chefer som förstår och vill jobba med mångfald”, säger hon.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?