1515

EU-topp om rekorddyra utsläppsrätter: "Priset borde vara mycket högre"

Priset på utsläppsrätter inom EU nådde nyligen en ny rekordnivå med över 50 euro per ton. Rallyt har fått bolag i koldioxidtunga branscher att reagera. Men EU vill snarare se ännu högre priser.

Foto:Most Photos

Så sent som för några år sedan var priset för att släppa ut koldioxid via EU:s utsläppsrättsystem 5 euro per ton och i december i fjol var prislappen drygt 30 euro per ton.

Prisökningen drivs av EU:s skärpta mål för att reducera koldioxidutsläppen fram till år 2030. 

Men prisrallyt har fått industrier runtom i Europa att reagera. Bland annat har European Steel Association, en sammanslutning av ståltillverkare, uttryckt oro.

”Ett problem är att våra globala konkurrenter inte har någon koldioxidrestriktioner. En annan sak är att det blir mycket svårare att investera i nya teknologier”, sa Axel Eggert, chef för branschorganisationen, till Financial Times i slutet av april då priset låg strax under 50 euro per ton

Ståltillverkarna uppskattar att ett ton stål kräver två utsläppsrätter. Med det nuvarande priset på utsläppsrätter blir kostnaden alltså över 100 euro per producerat ton stål, eller omkring en tiondel av försäljningspriset.

Samtidigt väntar sig analytiker fortsatt stigande priser på utsläppsrätter. Någon intervention från EU är heller inte att vänta. 

”Det är en marknadsmekanism, men om vi vill nå våra mål tänker jag att priset borde vara mycket högre än 50 euro. Men det är upp till marknaden”, sade Frans Timmermanns, EU-kommissionens vice ordförande och ansvarig för den så kallade Gröna given inom unionen, på ett event anordnat av Europeiska Universitetsinstitutet under fredagen, enligt Reuters.

100 euro per utsläppt ton koldioxid är en nivå som analytiker lyfter fram för att exempelvis grön vätgas ska bli ett konkurrenskraftigt alternativ.

EU:s system för handel med utsläppsrätter, ETS, har som syfte att minska utsläppen av växthusgaser genom att sälja ett begränsat antal utsläppsrätter. En utsläppsrätt motsvarar ett ton koldioxidekvivalenter. Unionen bestämmer inte direkt priset på marknaden, men kan påverka indirekt genom att skruva på utbudet av utsläppsrätter.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?