1515
Annons

EU:s senaste plan skapar ”farlig” osäkerhet

Fler utsläppsrätter från EU skapar en osäkerhet som hotar den gröna omställningen. Det säger Danske Banks makroanalytiker Therese Persson, som pekar på att priset redan sjunkit efter onsdagens besked från kommissionen. 

Therese Persson anser att det blivit mindre fokus på den gröna omställningen efter kriget i Ukraina.
Therese Persson anser att det blivit mindre fokus på den gröna omställningen efter kriget i Ukraina.Foto:Alexander Donka

EU-kommissionen presenterade under onsdagen sin Repower EU-plan som går ut på att fasa ut köp av rysk naturgas senast 2027. Den omställningen beräknas kräva investeringar i ny infrastruktur på 2.200 miljarder kronor, varav 210 miljarder kronor ska komma från det europeiska utsläppsrättshandelsystemet ETS. Något som skulle innebära försäljning av 15 procent fler utsläppsrätter än vad som är normalt under ett år. 

”Allt annat lika kommer ett högre utbud leda till att priset kommer att gå ned. Bara på de initiala uppgifterna om den här finansieringslösningen såg vi att priset sjönk 6 procent. Det ger en första indikation på vad som komma skall”, säger Therese Persson. 

Ett lägre pris innebär sannolikt att företag som förutsatt högre utsläppspriser får svårare att priskonkurrera. Danske Bank DANSKE +1,07% Dagens utveckling bedömer bland annat att aktörer som Hybrit och H2 Green Steel kan drabbas. Förslaget innebär också att det inte blir lika bråttom för stora utsläppare att ställa om sin verksamhet.

”När priset stadigt ökat har incitamenten för företag att ställa om och att investera i den omställningen ökat. Men det här kommer att skapa en osäkerhet kring det. Och man vill ju inte att priset ska sjunka. Det blir billigare för företag att exempelvis fortsätta använda kol då.”

Det är dock inte helt säkert att kommissionens förslag klubbas intakt. Det måste gå igenom parlamentet vars miljöutskott i tisdags tog fram ett förslag som vill gå åt motsatt håll och drastiskt minska antalet utsläppsrätter. En förutsägbarhet i prisutvecklingen är nödvändig, enligt Therese Persson. 

”Jag tror absolut att trovärdigheten för systemet kan skadas. Det blir så tydligt att det är en så speciell marknad. Med valuta- och aktiehandeln har man hyfsad koll på vad som gäller. Här har vi en stor aktör som kan förändra spelreglerna väldigt snabbt om det behövs”, säger hon och lägger till:

”Man vet inte heller när den här typen av åtgärd kan behövas igen. Det kan komma fler tillfällen då EU anser att utsläppsrätterna ska öka. Och den osäkerheten är farlig.” 


Jämställdhetsveteran ska styra pappersjätten rätt

Fokus på etnicitet och HBTQ-inkludering har ökat hos svenska bolag under senare år. Det säger Pia Höök, mångfaldschef på Essity.

”Vi måste alla bli medvetna om att vi har våra blindspots och brister”, säger hon. 

Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity, säger att det inte räcker med att vara mellanbra när man jobbar med mångfaldsfrågor.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity, säger att det inte räcker med att vara mellanbra när man jobbar med mångfaldsfrågor.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity.
Foto:Essity

Allt fler bolag ser betydelsen av att ha en chef med ansvar för mångfald och inkludering, och områdets betydelse har vuxit i takt med att bolagen mognat. Det säger Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity

”I synnerhet i större företag har min roll blivit mycket vanligare. Agendan har vuxit. I en svensk kontext stod framför allt jämställdhet i fokus för några år sedan. Det gör det fortfarande, men även andra aspekter som etnicitet och HBTQ-inkludering.”

Hon om någon borde veta hur utvecklingen sett ut, eftersom hon på bolagsnivå ägnat sig åt frågorna längre än många andra. Som ekonom i grunden, disputerad i organisation och ledarskap, har hon ett förflutet på bland annat Skanska och Volvo, där hon haft globala roller med ansvar för mångfald och inkludering. Hon har också forskat vid både Handelshögskolan och KTH samt agerat rådgivare åt regeringen kring jämställdhetsfrågor. I fjol tog hon klivet till Essity. 

”Det är en för mig ny bransch, men det är en bransch som jag uppfattar ligger långt fram på mångfaldsområdet”, säger hon. 

På frågan om hur bolagets främsta utmaning ser ut svarar hon att ”det inte räcker med att vara mellanbra”. Även om Essity, enligt Pia Höök, har en bra utgångspunkt, så behöver bolaget förbättra sig, menar hon.

Hur är med frågor kopplade till kön och etnicitet, som andra bolag ofta pekar ut som särskilt svåra?
”Vi kan förbättra oss inom de här områdena, samtidigt är det inte någon jättestor utmaning för Essity”, säger Pia Höök.

Exakt hur det ser ut är dock svårt för en utomstående att avgöra, i synnerhet frågan kring etnicitet. Mätningar har gjorts med hjälp av SCB, men resultatet är ingenting som bolaget i nuläget vill släppa till allmänheten.

Både kön och etnicitet kan dock sägas ingå i de tre ”ambitioner” som bolaget har tagit fasta på kopplade till mångfaldsområdet.

Den första handlar om att nå en jämn könsfördelning på alla chefsnivåer. I dag är 32 procent av cheferna i de högsta leden kvinnor. 

Den andra handlar om att skapa en inkluderande arbetsplats, något man mäter genom frågor om inkludering i bolagets medarbetarundersökning. 

Den tredje och sista ambitionen handlar om att sätta lokala mål i de fall någon grupp är underrepresenterad. Det skulle till exempel kunna handla om att öka andelen medarbetare med utländsk bakgrund.

Frågan om inkludering, menar Pia Höök, har bidragit till en växande insikt om att ett sådant arbete måste inbegripa organisationen som helhet. Samtidigt är hon noga med att påpeka att begreppet importerats från en amerikansk kontext och att det inte går att jämföra Sverige och USA rakt av. 

”Inkluderingsbiten handlar om att bygga kunskap så att alla blir mer medvetna om hur vi gemensamt skapar en inkluderande kultur, och medvetna om att vi alla har våra blindspots och brister. Vi ser en koppling till verksamhetsutvecklingen. Det har gått från en isolerad sidofråga till att bli en röd tråd i hela verksamheten.”

Vad kan svenska Essity lära av sin amerikanska verksamhet?
”Den kontexten som Essity USA befinner sig i har haft mer diskussion kring rasism. I vilken mån förekommer det, hur kommer det till uttryck? Men snarare än att bara kopiera analysen rakt av hjälper den oss att sätta fokus på ett fenomen och ställa relevanta frågor kring det svenska samhället.”

LÄS MER: Nytt projekt ska bekämpa organisationers ”färgblindhet”

Prenumerera på Di Jämställt näringslivs nyhetsbrev och följ oss på Twitter.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?