1515

EU-läcka: Endast elbilar kommer att räknas som hållbara 2026

Enbart rena elbilar kommer att räknas som hållbara efter 1 januari 2026. Detta enligt uppgifter som läckt från EU-kommissionens arbete med den nya taxonomin som styr vilka investeringar som räknas som hållbara. 

Tesla blir den enda fordonstillverkaren som klarar kraven från EU:s nya taxonomi som blir verklighet i december nästa år.
Tesla blir den enda fordonstillverkaren som klarar kraven från EU:s nya taxonomi som blir verklighet i december nästa år.Foto:Charles Krupa

Den så kallade EU-taxonomi som just nu arbetas fram har som syfte att klassificera ekonomiska aktiviteter som gröna eller icke-gröna. Regelverket, som börjar gälla från och med december 2021, ska utgöra underlaget för vad som klassas som hållbara investeringar på finansmarknaden. Om man kvalar in som grön eller inte har också stor betydelse för vilka företag som kan erhålla investeringsstöd och lån från EIB.

Nu rapporterar nyhetssajten Euractive att de tagit del av läcka dokument, som visar att endast elbilar, och inte bilar som drivs av biobränsle eller gas, kommer att räknas som hållbara enligt taxonomin. 

Enligt uppgifterna Euractive tagit del av är det endast fordon med nollutsläpp räknas som hållbara efter 2026. Fram till dess räknas enbart bilar med lägre utsläpp än 50 g koldioxid per kilometer som hållbara, vilket är tuffare krav än vad svenska regeringen har i sitt bonus-malus-system. 

”Om du har en grön fond och vill investera i bilar, måste du investera i bilar utan utsläpp. För närvarande finns det bara en aktie att köpa - Tesla. Taxonomin kommer att få ett oerhört genomslag”, säger en representant för intresseorganisationen Transport & Environment till Euractive.

Marie Baumgarts, chef för Regulatory Affairs and Sustainability Office på SEB.
Marie Baumgarts, chef för Regulatory Affairs and Sustainability Office på SEB.Foto:SEB Group

Marie Baumgarts, chef för Regulatory Affairs and Sustainability Office på SEB, har suttit med i en av de tekniska expertgrupper som arbetat med rekommendationer för kommissionens lagstiftning inom ramen för EU:s handlingsplan och new green deal. Hon vill inte kommentera de läckta uppgifterna, men bekräftar att den Tekniska Expertgruppens förslag, som låg till grund för den politiska överenskommelsen innehöll nollutsläpp från 2026.

Baumgarts menar att taxonomin kan få stor betydelse för de finansiella flödena framöver och att det kan bli smärtsamma förändringar för de som vaknar upp sent.

”Om EU:s lagförslag med klimatneutralitet och utsläppsminskningar på mer än 55 procent till 2030 röstas igenom då kommer det öka kraftfullt i betydelse. Framförallt i kombination med att storbolag, enligt taxonomiförordningen, redovisar sin procent av omsättning och investering som är gröna. En sådan jämförbarhet kan mycket väl skifta kapital snabbt”, säger hon till Dagens Industri.

2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz är kritisk mot att man verkar utesluta biodrivmedel ur taxonomin, som han menar är en oerhört viktig faktor för att nå transportsektorns klimatmål de närmsta 10 åren. 

”Transportsektorn behöver ställas om, och det gör man genom fordon, biodrivmedel och el eller ett ändrat beteende. Om biodrivmedel inte definieras i taxonomin tar kommissionen bort möjligheten för grön finansiering för den viktigaste delen av den svenska omställningen av transportsektorn under det kommande decenniet. Då blir det väldigt tufft. EU styr väldigt tydligt åt en viss teknologi”, säger han.

Bilar svarar för cirka 12 procent av EU:s totala utsläpp av koldioxid, och transportsektorn i sin helhet står för nästan 30 procent.  Genom att sätta en tuff gräns för fordon så hoppas EU kunna styra företagens finansiering mot just elfordon och på det sättet påskynda omställningen. 

LÄS OCKSÅ:
De vill förbjuda diesel- och bensinbilar – i hela EU
Svensk utredning om bensinförbud klar först i sommar
Kalifornien förbjuder bensinbilar: ”Påverkar hela världen” 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?