ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

Essitys vd: “Kunderna vill att vi ska hjälpa dem att bli mer hållbara”

Att jobba med hållbarhet gör bolag mer effektiva – vilket ger en vinst på kort sikt. Men på längre sikt blir bolaget mer relevanta och mer attraktiva, säger Essitys vd Magnus Groth. Hans bolag presterade bäst av alla dagligvaruklassen i Hållbara Bolag 2019.

Hållbara bolag 2019: Alla listor bransch för bransch  (Obs extern länk!)

Konkreta och ambitiösa mål samt en övertygelse om att hållbarhetsarbetet skapar affärsnytta, både på kort och på lång sikt. Det är vad som gör Essitys hållbarhetsarbete starkt, enligt koncernchef Magnus Groth. 

”Vi sätter våra hållbarhetsmål för att vi tror att de skapar affärsnytta. På kort sikt skapar vårt hållbarhetsarbete effektivare processer. På längre sikt gör ett tydligt hållbarhetsarbete Essity mer relevanta, dels för våra kunder men också som arbetsgivare”, säger han. 

Essity har tydliga tillväxtambitioner och en viktig fråga för bolaget i dag är att minska klimatavtrycket samtidigt som företaget växer. Essity har fått sina klimatminskningsmål godkända av Science Based Target Initiative, SBTI, och i målen förbinder sig Essity att minska bolagets totala klimatpåverkan med 25 procent till 2030 jämfört med år 2016. 

”Erkännandet från SBTI betyder att Essity drar sin del av lasset och därmed bidrar till Parisavtalets tvågradersmål”, säger Magnus Groth. 

Ett annat viktigt hållbarhetsområde som Essity kommer att fokusera på de kommande åren handlar om cirkulära affärsmodeller.  

”Här har vi satt ett nytt mål om att 85 procent av vårt förpackningsmaterial år 2025 ska vara antingen återvunnet material eller material från förnyelsebara källor”. 

Under 2020 kommer Essity också att öppna en ny anläggning i Mannheim, Tyskland, där företaget ska tillverka papper från alternativa fiber. 

”Det är ett jättespännande projekt. Det handlar om en anläggning där vi ska testa att använda lokal halm som blivit över i stället för pappersmassa för att göra papper”, säger Magnus Groth.

Ekonomin i förnybara alternativa material jämfört med jungfruliga material i papperstillverkning är ännu oklar. Men Essity testar sig fram och har stora förhoppningar. 

”Halmprojektet bedrivs än så länge bara i liten skala men vi hoppas på att hitta sätt att producera produkter som både är lönsamma och cirkulära. I halmprojektet tror vi oss kunna nå det målet genom att använda oss av lokal råvara som är en restprodukt från jordbruket i Mannheim-trakten. På så sätt får vi låga råvarukostnader. Vi har redan en pappersfabrik där och den stora besparingen ligger i att kunna pumpa in den nya cirkulära råvaran rätt in i produktionen”, berättar Magnus Groth.  

Ett annat cirkulärt projekt som Essity driver går under namnet Tork Paper Circle och går ut på att kunder kan återcirkulera använda pappershanddukar så att de går tillbaka till våra anläggningar och blir nytt mjukpapper. 

”En stor möjlighet framåt handlar om att våra kunder vill att vi ska hjälpa dem att bli mer hållbara. Där har vi ett antal initiativ och Tork Paper Circle är ett sådant. Det är en typ av tjänst som våra kunder efterfrågar och vi ser här ökande förväntningar från våra kunder vilket gör det till ett spännande utvecklingsområde för oss”, säger Magnus Groth.

Ett område i rankningen Hållbara Bolag där Essity fått fler poäng än de andra dagligvarubolagen handlar om hållbarhet kopplat till affärsstrategier och FN:s Agenda 2030. Magnus Groth anser att Essitys finansiella mål och hela verksamheten tydligt kan kopplas till de hållbara utvecklingsmålen. 

”Våra finansiella mål är alldeles utmärkt väl förenliga med Agendans mål. Till exempel  mål nummer tre som handlar om hälsa och välbefinnande. Det är direkt kopplat till syftet med våra hygienprodukter och våra medicintekniska produkter. Våra produkter och mål matchar också bra med mål nummer fem för jämställdhet och mål nummer sex som handlar om sanitet och rent vatten. Det precis de här frågorna som vi arbetar med i vårt produkterbjudande”, säger han.

Plast är en högaktuell hållbarhetsfråga, både på EU-nivå och andra marknader där flera länder inför lagstiftning kring användning av engångsplast. Enligt Magnus Groth har inte Essity påverkats av omställningen i dag. Men på lång sikt säger han att det är tydligt att Essity kommer att påverkas om inte rätt beslut fattas i dag. 

”Därför tittar vi dels på förpackningsmaterial där vi redan satt upp mål, men också långsiktigt på våra produkter där våra personliga hygienprodukter innehåller mycket plast. Här tittar vi delvis på alternativa material, men vår första och främsta strategi är att minska mängden plastmaterial i de produkter vi säljer. Vi försöker också göra dem tunnare och mer absorberande så att vi kan minska den totala materialåtgången”, säger Magnus Groth. 

MIljörörelsen har ibland kritiserat Essity för att avverka skog på ett ohållbart sätt. Magnus Groth tycker att kritiken är missriktad och han påpekar att ingen annan mjukpapperstillverkare i världen har lika stor andel certifierad produktion som Essity. 

”Vi har en högre ambition för vårt skogsbruk än någon annan mjukvarutillverkare i världen. Redan i dag har vi som mål att hundra procent av vår skogsråvara ska vara FSC-certifierad eller följer FSC:s standard. Våra kunder kan känna sig trygga med att de produkter de får från oss följer de högst ställda kraven i världen på certifiering. Det är FSC som är den de facto-standard som finns för att säkerställa biologisk mångfald och andra viktiga frågor i skogsbruket”, säger Magnus Groth.

Fyra frågor till Magnus Groth

Vad tycker du om rankningar?
”Jag tycker det är bra med rankningar om de har tydliga kriterier, vilket det är i det här fallet. Det är viktigt att man förstår varför man fått den rankning man fått.”

Största utmaningen kommande året?
”En viktig fråga är att vi når våra mål för minskat klimatavtryck samtidigt som vi fortsätter växa. Vi har förbundit oss att minska vår klimatpåverkan med 25 procent till 2030.”

Hur är era finansiella mål förenliga med ett hållbart samhälle enligt Agenda 2030?
”Våra finansiella mål är alldeles utmärkt väl förenliga med Agendans mål. Till exempel är mål nummer tre som handlar om hälsa och välbefinnande direkt kopplat till syftet med våra hygienprodukter och våra medicintekniska produkter.”

Vilka förebilder finns på området?
”Vi hittar mycket inspiration i det cirkulära nätverket Ellen MacArthur Foundation och deras plastinitiativ. Där utbyter vi erfarenheter.”

 

 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer