Entreprenören löser viktigt framtidsproblem – växer så det knakar

Vattenbrist har seglat upp som ett framtidsproblem inom lantbruket. Företaget Östorps Bevattning vill lösa det genom att bygga särskilda dammar för att samla upp regn och avrinnande vatten från åkrar – och göra lantbrukare helt självförsörjande på vatten.

”Vatten är en fantastisk resurs, men vi måste bli bättre på att ta vara på den”, säger företagets vd Peter Johansson.

Östorps Bevattnings vd Peter Johansson.
Östorps Bevattnings vd Peter Johansson.

Den rekordvarma sommaren 2018 var ett utmanande år för lantbruket. Markbränder hotade skörden, och till följd av låg nederbörd blev torkan mer utbredd än vid ett normalt år. Men ett av de större problemen var att grundvattennivåerna i flera delar av landet sjönk till rekordlåga nivåer.

”Grundvattnet är i dag lågt på många håll i landet. Det har successivt blivit ett problem de senaste tre-fyra åren. I och med den torra sommaren 2018 sattes tillgången till vatten verkligen på spel. Då började fler att få upp ögonen och förstå hur viktigt det är att säkra vattenförsörjningen”, säger Peter Johansson, vd på Östorps Bevattning som arbetar med rådgivning, utveckling och installationer av bevattningssystem för lantbruket.  

Mellan åren 2018 och 2019 växte bolagets omsättning med cirka 85 procent. Vid det senaste bokslutet var omsättningen 58,6 miljoner kronor, och resultatet efter finansiella kostnader cirka 5 Mkr. 

”Vi försöker egentligen lösa ett magasineringsproblem. Det regnar så pass mycket i det här landet att om vi på ett smart sätt kan ta hand om allt regn – som inte behövs för växtligheten – kan lantbrukare i bästa fall bli helt självförsörjande på vatten”, säger Peter Johansson. 

Grundvatten uppstår när regn samlas i håligheter under jordytan – en naturlig process som skapar så kallade grundvattenmagasin. I dag utgör de magasinen en viktig del av vattenförsörjningen i lantbruket. Enligt de flesta beräkningarna kommer dock grundvattennivåerna att förbli låga – ett problem som Östorps Bevattning alltså vill ta höjd för. 

Östorps Bevattning har arbetat med bevattningslösningar sedan 1969. I år vann företaget Länsförsäkringar Hallands pris ”Årets Företag” i kategorin hållbarhet med motiveringen att företaget ”bidrar till en hållbar samhällsutveckling”. Företaget har elva anställda och bland kunderna finns förutom lantbrukare även golfklubbar och privatpersoner. Peter Johansson tog över bolaget 2008, och han har tidigare arbetat inom industrin med automation och programmering. Östorps bevattning utsågs till Gasellföretag 2020. 

Enligt SMHI faller i genomsnitt 500-800 millimeter regn över Sverige varje år, mest i de södra och allra nordligaste delarna av landet. Men allt vatten från skyarna rinner inte ner i grundvattenmagasin, utan ”fastnar” ofta på åkrar och fält. Och det är just det regnet som inte tas tillvara på, enligt Peter Johansson. 

”Vi brukar prata om att det går att skörda vatten, och det kan man göra vid den här tiden på året när det regnar så mycket. Genom att bygga en damm på gården kan man samla regnvattnet som rinner av från åkrarna och som normalt sett fortsätter ut i havet. Det betyder också att man kan lagra stora mängder vatten till sommaren, då bevattningen behövs som mest, och på det sättet minska beroendet av grundvattnet.”

I dammen samlas regn och åkervatten.
I dammen samlas regn och åkervatten.

Att vattnet från åkrarna inte hamnar i havet är en annan fördel med dammar, säger Peter Johansson, och pekar på att åkervattnet ofta innehåller näringsämnen som bidrar till övergödning. 

”En del av den övergödning som sker i våra hav beror på näringsläckage från lanbruket. Genom att bli duktigare på att fånga upp vattnet kan man sluta kretsen och i stället vattna ut det på växtligheten, som i sin tur har en förmåga att ta upp de här näringsämnena och göra om det till något vi kan äta eller till exempel spela golf på.” 

Har er inriktning mot hållbarhet gett ekonomiskt effekt i bolaget?
”Nej, det skulle jag inte säga. Utan detta gör vi främst av ideologiska skäl.” 

Att arbeta med hållbarhet som småföretagare har dock sina utmaningar. Peter Johansson säger att de ibland möter motstånd från myndigheter när deras kunder söker tillstånd om att anlägga dammar för att samla vatten. 

”Oavsett vad du ska göra i naturen, så påverkar du den negativt i förhållande till hur naturen ser ut från början. En damm kan naturligtvis ha en negativ påverkan i naturen, men också bidra till att göra själva bevattningen mer hållbar och effektiv. Där kan jag ibland känna en liten frustration över att myndigheter inte riktigt tar med hela ekvationen när de bedömer om något är bra eller dåligt.”

Han passar också på att ge råd till mindre företag som vill arbeta med hållbarhet.

”Jag tror att man framför allt ska fokusera på sådana hållbara lösningar som innebär ett mervärde inte bara för miljön utan även för den som investerar i dem. Om lösningen inte är attraktiv för kunden blir det ingen affär.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?