1515

Enormt sug efter H&M:s premiärobligation

När klädjätten nyligen gav ut sin första obligation någonsin valde de att koppla den till tre hållbarhetsmål. 

”Vi har satt det mest ambitiösa målet för återvunnet material i branschen”, säger Kim Hellström, klimatstrateg på H&M. 

Helena Helmersson, vd för H&M.
Helena Helmersson, vd för H&M.Foto:Joey Abrait

”Vi har tittat på möjligheten att ge ut en obligation under många år. Vi trodde att det var en grön obligation vi skulle ge ut, men det passade inte för oss”, säger Kim Hellström, klimatstrateg på H&M HM B +4,75% Dagens utveckling

I stället blev det en hållbarhetslänkad obligation på 500 miljoner euro med en löptid på 8,5 år. 

”Efterfrågan var enorm.”

Obligationen är en konsekvens av ett beslut att investera i bolagets leverantörsled berättar Kim Hellström.

”Men vi var inte klara över hur vi skulle göra det och vilka åtgärder vi skulle prioritera. Vi kom ju från noll och var tvungna att aktivt leta upp lämpliga projekt. Dessa kommer förmodligen att bli många till antal men mindre till storlek. En traditionell grön obligation fungerar bättre när man vet exakt vad man ska göra. De administrativa kraven skulle också bli högre.”

När Kim Hellström och hans kollegor undersökte hur de hållbarhetslänkade obligationer som andra i branschen gett ut fann de att de flesta bara hade med mål i scope 1 och 2, det vill säga de egna utsläppen och utsläppen från inköpt energi men inte de som orsakas av leverantörer eller kunder.  

”Vi ville visa ledarskap, vi kanske inte alltid är perfekta men vi ville göra mer än våra konkurrenter och någon måste våga ta det första steget. Scope 3 är mycket svårt att mäta men för oss står det för ca 99 procent av utsläppen och då är det inte trovärdigt att fokusera enbart på scope 1 och 2.”

Kim Hellström, klimatstrateg på H&M.
Kim Hellström, klimatstrateg på H&M.

Mest stolt är han över det första av bolagets tre mål i obligationen, att öka andelen av återvunnet material till 30 procent. 

”På tre år har vi gått från noll till 5,8 procent i dag och nu har vi satt det mest ambitiösa målet för återvunnet material i branschen.”

De andra två målen är att minska utsläppen från koncernens egen verksamhet med 20 procent och minska utsläppen från tillverkningen av tyg, kläder, råmaterial och transporter med 10 procent. 

Sedan tidigare har H&M som mål att vara klimatpositiva till 2040, det vill säga få bort mer växthusgaser än de bolagets värdekedja ger upphov till. 

Villkoren på klädjättens första obligation blev väldigt förmånliga med en årlig kupongränta på 0,25 procent. 

”Till följd av de väldigt bra villkoren på obligationen så blir ”straffräntan” för oss att missa våra hållbarhetsmål hela 100 procent vilket påvisar allvaret i våra ambitioner.”

Även om H&M inte har några ytterligare lånebehov just nu tror Kim Hellström inte att det blir sista gången bolaget ger ut en hållbarhetslänkad obligation. 

”Vi kommer absolut att komma tillbaka till marknaden men i dag har vi mer pengar än projekt. Vi bygger en organisation nu genom att exempelvis anställa energiexperter för att i bästa fall kunna förmedla kunskap till tusentals underleverantörer”.

 


Innehåll från City NetworkAnnons

Europeisk molntjänst tar bankerna in i framtiden

Johan Christenson, vd och grundare av City Network.
Johan Christenson, vd och grundare av City Network.

Molnet spås bli ett avgörande verktyg för banker som vill behålla sin konkurrenskraft och innovationsförmåga framåt. Här vill City Network bana väg med sin molntjänst med inbyggd regelefterlevnad anpassad för bank- och finanssektorn.

Molntjänster kommer att utgöra grunden för bankernas digitala transformation och boosta både innovations- och konkurrenskraften. Detta menar Johan Christenson, vd och grundare av molntjänstföretaget City Network.

– Med en molninfrastruktur kan allting automatiseras. Utveckling av nya tjänster och lösningar kan därför ske i en mycket hög hastighet. Vi har exempel där företag 20-faldigat sin produktivitet med samma antal utvecklare som tidigare, säger han och fortsätter:

– Den bästa tiden för att påbörja den här accelerationen var i går. Att genomföra en digital transformation är en fem till tio år lång resa, där företaget inte bara behöver investera i en modern infrastruktur utan också göra en omfattande kunskapsförflyttning. 

Legala utmaningar med molntjänster

På grund av de höga regulatoriska kraven inom banksektorn finns det en tradition av försiktighet när det gäller att använda system utanför den egna organisationens väggar, berättar Johan Christenson. Säkerhet och integritet är två tungt vägande skäl till detta. 

De senaste årens juridiska diskussioner och rättsfall kring användning av utomeuropeiska molntjänster bidrar också till tveksamhet. Banker som använder molntjänster måste göra detta i enlighet med svensk och europeisk datalagstiftning samt branschspecifika krav.

– Vårt mål är att banksektorn ska kunna dra nytta av alla fördelarna med molnet för att fortsätta sin digitala transformation i den takt som marknaden kräver, utan att behöva kompromissa med säkerhet eller lagstiftning, säger Johan Christenson.

Europeiskt alternativ för ökad säkerhet

City Network vill fungera som ett tryggt europeiskt alternativ och har därför byggt in regelefterlevnad i sin tjänst för bank- och finansbranschen, Compliant Cloud, som hjälper företag att påvisa hur lagarna följs vid granskning av Finansinspektionen. Bland kunderna finns bolag inom bank, försäkring och säkerhet.

– Precis som alla organisationer inom de reglerade branscherna har våra kunder ett stort behov av att accelerera sin innovationstakt för att kunna leverera fler och bättre tjänster till sina kunder. Det är kombinationen av automatiserad och programmerbar infrastruktur och regelefterlevnad som gör att vi matchar så väl som leverantör, säger Johan Christenson.

Backas upp av stark ägare

I höstas förvärvades City Network av EQT-ägda Iver som utvecklar och levererar tjänster inom IT-drift, högsäkerhetslösningar och applikationsutveckling. Affären skyndar på den kunddrivna internationaliseringen.

– Samtidigt som banksektorn är kraftigt reglerad och lokal är internationalisering och integration med andra marknader en viktig aspekt. Därför behöver de en molnpartner som kan täcka hela regionen. City Network är det trygga europeiska molnalternativet, avslutar Johan Christenson.

Läs mer om det trygga molnalternativet här.

Om City Network

City Network är det ledande europeiska molnalternativet och erbjuder IT-infrastruktur som tjänst. Molntjänsterna säkrar att kunder kan efterleva svensk och europeisk datalagstiftning, samt branschkrav och regler gällande revision, loggning, databehandling och datasäkerhet som exempelvis Solvency, Basel och GDPR.

Mer från City Network

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med City Network och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?