1515
Annons

Enorma vindkraftsbyggen planeras till havs

Ansökningarna om att ansluta nya vindkraftsparker i havet runt Sverige har ökat till cirka 550 TWh i årlig elproduktion. Det är flera gånger landets elkonsumtion. Det uppger Svenska kraftnät som ser utbyggnaden av den havsbaserade vindkraften som nödvändig för att klara den förväntade ökningen av Sveriges elbehov. Men just nu byggs ingenting och hindren mot den havsbaserade vindkraften är många, visar Di:s genomgång

Vattenfalls havsbaserade vindkraftspark Horns Rev i Danmark. Till höger: Svenska soldater på övning.
Vattenfalls havsbaserade vindkraftspark Horns Rev i Danmark. Till höger: Svenska soldater på övning.Foto:TT

”Intresset för att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige har fortsatt att öka och har nått ny rekordnivå. Det är faktiskt rekord även internationellt. Och många länder är otroligt fascinerade av att så många aktörer är intresserade av att bygga så mycket vindkraft till havs runt Sveriges kust”, säger Daniel Gustafsson, chef för avdelningen Kraftsystem på Svenska kraftnät. 

Det statliga affärsverket, som ansvarar för det svenska elsystemet, har på Di:s fråga sammanställt det aktuella läget när det gäller ansökningar om att få ansluta havsbaserad vindkraft till det svenska elnätet. Och enligt de nya siffrorna finns nu ansökningar om totalt 125 GW (gigawatt) installerad effekt. Det motsvarar enligt Svenska kraftnät alltså en årlig elproduktion på cirka 550 TWh (terawattimmar). Det är nästan tre gånger Sveriges elanvändning som sedan länge legat omkring 135-140 TWh. 

Ansökningarna gäller projekt i totalt 42 områden och återfinns geografiskt i stort sett utmed hela Sveriges kust. Enligt Svenska kraftnät finns dock en betydande överlappning på hela 35 GW mellan olika projekt, vilket gör att alla inte kan bli verklighet. 

”Vi bedömer just nu att potentialen av de nuvarande ansökningarna motsvarar cirka 90 GW i installerad kapacitet. Det är oerhört mycket och kan jämföras med att det i dag finns 22 GW havsbaserad vindkraft i hela Europa”, säger Daniel Gustafsson. 

Mätt i årlig elproduktion motsvarar den totala teoretiska potentialen av de nuvarande ansökningarna för havsbaserad vindkraft i storleksordningen 350 TWh, enligt Svenska kraftnät. Beräkningen bygger på att den havsbaserade vindkraften väntas producera med 100 procent av sin installerade kapacitet under cirka 45 procent av årets 8.760 timmar. 

”Även om vindkraften inte levererar full effekt hela tiden och varierar en hel del, så har den havsbaserade vindkraften en enorm potential. Och i våra scenarier där Sveriges elbehov står inför uppemot en fördubbling eller ännu mer till 2045 så är en stor utbyggnad av havsbaserad vindkraft en förutsättning”, säger Daniel Gustafsson.

Daniel Gustafsson, Svenska Kraftnät.
Daniel Gustafsson, Svenska Kraftnät.

Varför det?
”Bland investerarna så är det främst förnybar el från vind och sol man vill satsa på när det gäller ny kapacitet. Vi ser däremot för närvarande inget stort och konkret intresse för ny kärnkraft, vattenkraft eller kraftvärme och som kommer att ge väsentliga tillskott de närmaste 10-15 åren”, säger Daniel Gustafsson. 

Utländska energibolag som danska Ørsted och tyska RWE och svenska börsbolag som OX2 och Eolus liksom statliga Vattenfall är bland de många företag som aviserat planer på havsbaserad vindkraft i Sverige 

”Den viktigaste drivkraften handlar om att Sveriges elbehov väntas öka mycket kraftigt. Och marknadsaktörerna har sett att det är vindkraft som är den elproduktion som är mest konkurrenskraftig att bygga ut i stor skala åtminstone de närmaste 10-15 åren och mycket talar för att det inkluderar även havsbaserad vind i Sverige”, säger Johnny Ståhlberg, projektdirektör inom havsbaserad vindkraft på Vattenfall. 

Den statliga jätten, som är Sveriges största kraftbolag, är bland de som satsat mest på havsbaserad vindkraft i Europa. Hittills har lejonparten av satsningarna skett utomlands, i bland annat Danmark, Nederländerna och Storbritannien, där villkoren möjliggjort investeringar. Men nu planerar Vattenfall tre stora havsbaserade vindkraftsparker i Sverige: Kriegers Flak, Stora Middelgrund och Kattegatt Syd. De tre jätteprojekten planeras sammanlagt få en installerad kapacitet på över 2.000 MW och en årlig produktion på över 10 TWh. Men för att planerna ska kunna bli verklighet krävs bland annat tillstånd av regeringen.

”Alla projekten ligger på regeringens bord och vi hoppas på besked så snart som möjligt. Om det blir grönt ljus kan de här parkerna bli verklighet med start runt 2028 och åren därefter och då ge mycket betydande tillskott till Sveriges elförsörjning”, säger Johnny Ståhlberg. 

Lina Kinning, Svensk Vindenergi.
Lina Kinning, Svensk Vindenergi.Foto:Niklas Palmklint

Men trots det stora intresset byggs för närvarande ingen ny storskalig havsbaserad vindkraft i Sverige. Det konstaterar branschföreningen Svensk Vindenergi.

”Det finns ett jättestort och seriöst intresse för havsbaserad vindkraft även i Sverige. Men det finns stora hinder där långa och ovissa tillståndsprocesser är den stora flaskhalsen. Hittills har till exempel Försvarsmakten sagt nej till många havsbaserade vindprojekt”, säger Lina Kinning, ansvarig för havsbaserad vindkraft på branschföreningen.

”Regeringen har tagit flera bra initiativ för att underlätta för havsbaserad vindkraft. Men det krävs verkstad och det så fort som möjligt. Utbyggnaden förutsätter samordnade tillståndsprocesser och tydliga politiska målsättningar gällande både havsplanering och försvaret, och även nätanslutningsprocesserna.”

Vattenfalls havsbaserade vindkraftspark Horns Rev i Danmark.
Vattenfalls havsbaserade vindkraftspark Horns Rev i Danmark.

 


Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?