1515
Annons

Eneroth vill se hårdare krav – föreslår ny beskattning av flygets utsläpp

Sverige vill att EU skärper klimatkraven på flyget när branschen startar om efter pandemin. En väg är en hårdare beskattning av flygbränsle, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Dagens Industri.

Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth vill beskatta fossilt flygbränsle.
Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth vill beskatta fossilt flygbränsle.Foto:Amir Nabizadeh/TT

Det pågår just nu flera processer inom både EU och Sverige som rör det krisdrabbade flygets framtid. På måndagen hölls en digital så kallad högnivåkonferens där Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth deltog tillsammans med transportministrar från flera EU-länder. 

En av huvudpunkterna på konferensen var hur EU ska kunna kunna återstarta sina hårt drabbade flygbolag på ett hållbart sätt efter pandemin. Sveriges ståndpunkt var att EU bör arbeta för att det ska vara möjligt att beskatta den internationella luftfartens användning av fossilt flygbränsle. 

”Det är ingen tvekan om att vi måste ställa om och nu är rätt läge att göra det. Men vi måste hitta rätt instrument. Ett sådant är beskattning av fossilt flygbränsle, och reduktionsplikten är ett effektivt sätt att göra det på”, säger Eneroth och fortsätter:

”Vi har en ambitiös bana för reduktionsplikten. Men höghöjdseffekten kvarstår. Där bidrar även biobränslen med en försämring. Vi måste inte lösa alla problem på en gång - men vi måste börja. Vi kan inte i väntan på den slutgiltiga lösningen avstå från att agera. Redan nu kan en reduktionsplikt ge en tydlig signal till de som producerar flygbränslet. Och då får vi igång produktionen”

Eneroth är också övertygad om att att många resenärer post-corona kommer att välja andra resealternativ, om flyget inte visar att det är redo att ställa om. 

”Jag tror visserligen inte att vi kommer tillbaka till 100 procent. Resvanorna kommer att ändras efter pandemin, inte minst affärsresandet. Men jag tror också att om flyget inte ställer om så kommer vi att få se ett minskat resande eftersom den flygskam vi upplevde pre-corona kommer att komma tillbaka. Allt fler företag har policys för sina utsläpp och allt fler privatpersoner tar egna ställningstaganden. Det kommer att finnas en press på flyget.”

Innehåll från Folk och FörsvarAnnons

Kunskap om säkerhet är lika viktigt oavsett vem som styr Sverige

Det blir allt viktigare att vi förstår vad det är som påverkar fred, frihet och demokrati i den komplexa värld vi lever i idag. Genom att vara en oberoende aktör och sprida kunskap om vår försvars- och säkerhetspolitik samt lyfta dessa frågeställningar i ett bredare perspektiv är föreningen Folk och Försvar en viktig del i vår demokratiska process. 

– Vi är en fristående och oberoende aktör som inte tar ställning utan försöker tillhandahålla fakta och kunskap kring vår försvars- och säkerhetspolitik. Att påverka börjar med kunskap och vi tycker att det är viktigt att alla i samhället får möjlighet att engagera sig i de här frågorna, säger Maud Holma von Heijne, generalsekreterare Folk och Försvar. 

Folk och Försvar grundades 1940 med målet att bygga en bro mellan samhälle och försvar och skapa en ökad förståelse för Sveriges försvarspolitik. Idag har Folk och Försvar drygt 100 medlemsorganisationer, allt ifrån frivilliga försvarsorganisationer, arbetsmarknadens parter och politiska ungdomsförbund till Rädda barnen, Scouterna och Svenska kyrkan.

– Det som gör oss unika är att vi som oberoende förening har en sådan bredd och förankring i samhället. För vill vi värna om fred, frihet och demokrati så behövs det en försvarsvilja och en folkförankring, förklarar Maud Holma von Heijne. 

Samhällssäkerhet berör idag flera

Den globala värld vi lever i gör att fler aktörer behöver vara involverade i det som rör vår samhällssäkerhet, menar Maud Holma von Heijne, och det är också något som Folk och Försvar verkar för.

– Det här gäller inte minst näringslivet som idag har en nyckelroll inom viktiga samhällsfunktioner. 

Att sprida kunskap och göra den tillgänglig brett är Folk och Försvars grundbult. Det görs dels genom seminarier, podcasts och artiklar som är gratis och tillgängliga för allmänheten, dels genom Rikskonferensen i Sälen. 

– Vi satsar också mycket på utbildning i gymnasieskolorna där ungdomarna får öva på säkerhetspolitik samt närvaro på journalist- och kommunikationsutbildningar. Det gör oss unika som organisation att vi når ut till så många idag och kan skapa ökad kunskap och förståelse, utan att tala om för folk vad de ska tycka, avslutar Maud Holma von Heijne.

Om Folk och Försvar

Vi bedriver utbildningar och utgör en plattform för offentlig debatt om försvars- och säkerhetspolitik samt krisberedskap. Över 100 medlemsorganisationer garanterar vårt oberoende. Vi genomför kostnadsfria utbildningar i gymnasiet, på högskola och universitet samt seminarier, podcasts och artiklar. Det vi gör är tillgängligt för alla och gratis. 

Läs mer om Folk och Fösvar här. 

Kontakta Folk och Försvar här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folk och Försvar och ej en artikel av Dagens industri

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera