1515
Annons

Energijätten ger sig in i debatten: ”Tydligt att kärnkraften ska fasas ut”

Kärnkraften ska avvecklas och ingen ny byggas. Det anser Marc Hoffmann, Sverigechef på Eon, som nu ger sig in i debatten:

”Det är tydligt att kärnkraften ska fasas ut. Så är energiöverenskommelsen och den bejakar vi.”

Marc Hoffmann, Sverigechef på Eon
Marc Hoffmann, Sverigechef på Eon

Svenska politiker behöver ta ett steg tillbaka och försöka skaffa sig en helhetssyn. Det beskedet ger tyskfödda Marc Hoffmann, Sverigechef på Eon, som är noga med att poängtera att hans nya hemland har alla möjligheter i övergången till det förnybara:

”Sverige kan bli en föregångare i omställningen. Det är en fantastisk resa”, säger han.

Men för att klara uppgiften som väntar – vilken är allt annat än enkel – krävs att alla inblandade fokuserar på rätt saker, menar han.

Till det hör att inte lägga energi på kärnkraften.

”Kärnkraften ska fasas ut. Tydligheten som finns i energiöverenskommelsen leder till att både solkraft och vindkraft har byggts ut kraftigt. De möjligheterna bejakar vi”, säger han.

Varför föredrar du det förnybara?
”Den vägen har mindre risker. När vi producerar solkraft och vindkraft sker det med naturens krafter. Inte på dess bekostnad. Varför inte välja den vägen när den är möjlig?”

Är inte det lätt att säga för ett bolag som inte har någon kärnkraft?
”Vi ser att systemet kan röra sig i förnybar riktning. Teknikutvecklingen går framåt. Se bara hur priserna går ner på solceller och volymen stiger. Vi tycker att det är fantastiskt. Men det kräver en tydlig agenda.”

Hur ser du på dagens debatt?
”Vi bör prata om andra saker. Som vikten av starka elnät och hotet mot den lokala elproduktionen. Vi får inte tappa engagemanget för förnybara källor.”

Vad säger du till de politiker som kämpar för kärnkraften?
”Jag vill att alla politiker ska ha en helhetssyn och prata om rätt saker. Frågorna blir förenklade. Energiomställning är ingen enkel sak. Den kräver samarbete och många partners, alla måste göra sitt.”

Att omställningen inte bara är enkel har Eon varit tydligt med vid ett flertal tillfällen den senaste tiden. Marc Hoffmann lyfter, liksom kolleger till honom tidigare gjort, regeringens höjning av koldioxidskatten som en av de just nu största utmaningarna.

En direkt konsekvens av förslaget blir att Heleneholms kraftvärmeverk inte längre kommer att producera el, enligt bolaget.

”Den delen som producerar el i Heleneholmsverket kommer att göra förlust. Då måste vi stoppa den.”

Ni gör vinst på andra håll i verksamheten. Man kan flytta el, kan man inte flytta pengar också?
”Vi måste återinvestera i Heleneholmsverket. Den återinvesteringen gör vi bara en gång, och vi gör den när den är lönsam. Jag kan och får inte investera i olönsam elproduktion, det går inte.”

Kan ni inte tidigarelägga återinvesteringen?
”Just nu finns inte rätt förutsättningar. Det kräver tillstånds- och beslutsprocesser. Till augusti finns bara ett alternativ – att inte fortsätta producera el.”

Enligt somliga kritiker är en eventuell nedläggning av Heleneholmsverket ett tecken på att Skåne behöver mer kärnkraft och ännu inte har återhämtat sig sedan Barsebäcks nedläggning.

Det är en argumentation som Marc Hoffmann inte köper:

”Vi behöver ett elnät som har tillräckligt mycket styrka lokalt, och att elen som finns i norra Sverige kan nå södra Sverige. Förstärker vi elnäten så kan vi lösa det som i pressen kallas för elbrist – vilket egentligen är en kapacitetsfråga.”

Innehåll från LyrecoAnnons

Problemfri arbetsdag – är det möjligt?

Borde alla företag lägga lika mycket tid och energi på att åstadkomma hållbarhet i alla led? Det tror inte Patrik Schedvin, Managing Director på Lyreco. Han menar istället att man bör fokusera på att göra ett bra jobb och låta Lyreco leverera mer hållbara produkter och lösningar till arbetsplatsen.

Modern aktör med långvarig tradition

Lyreco, som nyligen förvärvade Staples i norra Europa, har närmare hundra års erfarenhet av att förse sina kunder, medarbetare och samarbetspartners med hållbara lösningar för arbetsplatsen. Nu är de redo att föra vidare sitt arv till framtida generationer.

– Tidigare har vi varit starka på varsitt håll, men de olikheter som förr skiljde oss åt gör idag att vi kompletterar varandra. Lyreco hade en starkare global närvaro och Staples kunde tillföra lokal förankring hela vägen ut till fysiska butiker. Gemensamt för oss båda är att vi har haft en stark cirkulär mentalitet och en vilja att göra vardagen på jobbet så hållbar som möjligt, säger Patrik Schedvin. 

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete 

Ett löfte som ska hållas

Som Sveriges marknadsledande aktör inom kontors- och förbrukningsmaterial till arbetsplatser vill Lyreco skapa något banbrytande och täcka behov med lösningar som varit efterlängtade på marknaden. Vi har alltid sett oss som pionjärer, någon som är nyfiken och bryter ny mark, någon som alltid har kundens nuvarande men också framtida behov i fokus.

– Vår vision är ”A great working day. Delivered”. För att tala klarspråk handlar det om att vi vill leverera de bästa förutsättningarna och lösningarna som underlättar arbetet i vardagen, säger Patrik Schedvin.

Läs mer om Lyreco och vårt erbjudande 

Flexibilitet och innovation har alltid drivit Lyrecos ambition om att kunna leverera precis vad varje enskild arbetsplats behöver.

– Vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre på det vi redan gör bra. Och vi ser fram emot att göra det tillsammans, säger Patrik Schedvin och fortsätter:

– En av våra främsta tillgångar framåt är vår gedigna säljkår som agerar rådgivande mot våra kunder och samarbetspartners. Det innebär en starkare lokal närvaro och en möjlighet att se till flera behov på den svenska marknaden. Vi är en global aktör med lokal expertis.

– När vi talar om ordet leverans gör vi det ur flera aspekter. Det är både den fysiska leveransen av varor med hållbara transporter, men sen handlar det även om att vi vill leverera ett löfte om att alltid skapa förutsättningar för en riktigt bra arbetsdag, säger Patrik Schedvin.

Resan har bara börjat

Framåt siktar Lyreco mot en fullkomlig omni-närvaro. Med en marknadsnärvaro som sträcker sig från digitalt på web, kundservice till fysisk dialog via säljkår och i butik.

– För oss är det viktigt att kunna nå varje kund, där kunden vill bli nådd. Flera marknader innebär flera sätt att anpassa våra lösningar för att kunna tillgodose så många behov som möjligt, säger Patrik Schedvin.

Fakta om Lyreco:

Idag är Lyreco marknadsledande i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.

Lyreco en global aktör 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Miljardärernas två gröna stålbolag börjar samarbeta

H2 Green Steel ska ”kemtvätta” sitt avfall i Greenirons patenterade ugnar. De gröna ståluppstickarna har tecknat ett samarbetsavtal för att göra ståltillverkningen mer cirkulär.

”Det är bra för både oss och miljön”, säger Greenirons vd Edward Murray. 

Harald Mix som är ägare i H2GS till vänster om Carl-Henric Svanberg som investerat i Edward Murrays Greeniron.
Harald Mix som är ägare i H2GS till vänster om Carl-Henric Svanberg som investerat i Edward Murrays Greeniron.Foto:Joey Abrait/Jack Mikrut/Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera