1515

En prislapp för koldioxidutsläpp – viktig signal för industrierna

Industrins gröna omställning inleder näringslivets mötesvecka inför förhandlingarna under klimatmötet Cop 26 i Glasgow. Samarbete och pris på utsläpp lyfts som viktiga frågor.

Martin Pei, teknisk direktör SSAB, Göran Nyström vice vd Ovako, Martin Lundstedt vd AB Volvo.
Martin Pei, teknisk direktör SSAB, Göran Nyström vice vd Ovako, Martin Lundstedt vd AB Volvo.

På plats i den svenska paviljongen under måndagseftermiddagen fanns representanter från AB Volvo VOLV B -1,39% Dagens utveckling , SSAB SSAB A -2,43% Dagens utveckling , Ovako och DHL som diskuterade hur industrin ska kunna ställa om och bli hållbar. 

En faktor för att industrierna ska kunna lyckas är att dra nytta av samarbeten och partnerskap. Martin Pei, teknisk direktör på SSAB, lyfte fram samarbete som en viktig faktor för deras gröna stål.

”Den här typen av stål, som produceras på det här sättet, kommer att vara ett stort bidrag till samhället. Samarbete i hela värdekedjan är en viktig framgångsfaktor för att kunna göra det”, sa han.

Även AB Volvos vd Martin Lundstedt, framhöll vikten av samarbete.

”Det som har varit bra att se under de två till tre åren är hur industrin tillsammans går från förändringar på ett pilotperspektiv till storskaliga perspektiv. Det kan endast göras genom samarbete i hela värdekedjan”, sa han.

Samtidigt finns oro att utvecklingen inte sker tillräckligt snabbt. 

”Det är viktigt att hastigheten i utvecklingen inte dras ned. Vi ska kunna premiera värdefulla begränsningar för koldioxidutsläpp”, sa Ovakos vice vd Göran Nyström.

Måndagens paneldiskussion är ett av de många möten och evenemang som hålls i anslutning till Cop 26. Vid sidan av alla politiker och delegationer under klimatmötet finns många svenska och internationella storföretag på plats. 

Målet är bland annat att försöka sätta press inför de kommande förhandlingarna, som inleds nästa vecka, så att de ger resultat som både gynnar klimatmålen och öppnar för en snabbare grön omställning. 

”För oss är det viktigt med ett pris för utsläpp. Det skapar en spelplan med lika vilkor, för att vi ska kunna driva omvandlingen snabbare. Det är den viktigaste signalen för industrierna”, sa Martin Pei. 

 

 


Innehåll från KIAAnnons

Därför stiger andrahandsvärdet på elbilar och laddhybrider

Lägre klimatpåverkan, smartare funktioner och lägre driftskostnader.

Fördelarna med att köra en elbil eller laddbar bil är många.

Dessutom visar siffror att laddbara bilar får ett allt starkare andrahandsvärde.

– Vi märker att efterfrågan på laddhybrider och rena elbilar ökar, både när det gäller nya och begagnade bilar, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Sweden.

Extern länk: Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Under årets tredje kvartal bytte totalt 367 347 begagnade bilar ägare i Sverige, enligt statistik från Vroom.

Efterfrågan på begagnade bilar är stor och det har gjort att priserna har stigit, och speciellt har priserna ökat för begagnade laddhybrider och elbilar.

Utvecklingen av elbilar sker allt snabbare men produktionskapaciteten är fortfarande begränsad. Det – i kombination med att räckvidden på el och hybridbilar är tillräcklig för många människors behov – gör att andrahandsvärdet på laddbara bilar är högt.

”Framtidssäkert köp”

Forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har presenterat undersökningar som dessutom visar att värdeminskningen för en elbil är lägre än vad tidigare undersökningar fastställt. Resultatet visar att elbilar tappar mindre i värde än till exempel bensinbilar.

– Att köpa en laddbar bil är ett tryggt och framtidssäkrat köp för kunder i dag. Att driftkostnaderna för att äga en elektrisk bil blir relativt låga gör att andrahandsvärdet på el- och laddhybrider är högt, säger David Lilja.

Marknadsledande

Kia har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av laddbara bilar i Sverige och är marknadsledande på laddbara bilar. Målet för Kia i Sverige är att alla nya Kia-bilar som säljs år 2024 ska vara laddbara.

Kia har i dag ett stort utbud av laddbara bilar och den elektrifierade Kia Niro-familjen är Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner. Dessutom har den sjusitsiga familje-suven Kia Sorento Plug-In Hybrid med fyrhjulsdrift och låga 38 g/km CO2 blivit populär bland annat tack vare hög säkerhet, prisbelönt design och lång räckvidd på el.

Ultrasnabb laddning

Samtidigt som intresset för laddbara bilar ökar lanserar nu Kia nya spännande modeller helt framtagna för eldrift. En av de bilarna som redan nu är en storsäljare är nylanserade Kia EV6, den första av sju bilar som bygger på den dedikerad elbilsplattformen E-GMP.

Med ny teknik har EV6 utrustas med möjlighet till ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Elbilen har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 18 minuter och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

EV6 har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

Fyra modeller

Samtliga versioner av EV6 – totalt fyra till antalet – på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Kia EV6 släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line och i slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den sistnämnda är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Och som alla bilar från Kia ingår sju års nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet.

Detta påverkar naturligtvis också andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och övergår till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?