Elbilsutvecklingen hotas av brist på kobolt

Brist på kobolt hotar en snabb global omställning till elfordon. 

Foto:Anders Wiklund/TT

Kobolt är en nyckelkomponent i moderna fordonsbatterier men ökad återvinning och produktion i flera länder räcker inte för att kompensera den ökande användningen. Det visar en ny rapport från EU-kommissionen.

"Med ökat intresse för litiumbatterier och elektrifiering av bilindustrin har efterfrågan på kobolt växt mycket. Det visar sig dock att man inte har tillgång till de resurser man kommer behöva, och att det kan bli svårt att öka utvinningspotentialen. Det kan vara en flaskhals", säger Nikolaos Arvanitidis, EU-projektkoordinator på Sveriges Geologiska Undersökning och en av författarna till rapporten, till Aktuell Hållbarhet.

Rapportens slutsats är att den globala efterfrågan på kobolt kommer överstiga tillgången redan år 2020. Nikolaos Arvanitidis berättar att även om insatser för ökad återvinning är på gång kommer de inte räcka till för att möta efterfrågan. Dessutom påpekar han att även återvinningsprocesser för metaller behöver utredas vidare när det gäller lönsamhet, befintlig teknologisk beredskap och miljöpåverkan.

Rapporten är framtagen som ett kunskapsunderlag för beslutsfattare inom EU-kommissionen. 

Förutom att öka kunskapen om alla de metaller och mineraler som efterfrågas i allt högre grad, har EU-kommissionen som målsättning att minska importberoendet av de råvaror som är kritiska i omställningen till fossilfria samhällen.

"Det har visat sig att EU bara producerar tre procent av alla kritiska mineraler och metaller medan vi konsumerar 30 procent av den globala produktionen. Genom att använda våra egna resurser inom EU kan vi bli mindre importberoende och driva hela värdekedjan hållbart", säger Nikolaos Arvanitidis.

En potentiell outforskad källa till mer kobolt som Nikolaos Arvanitidis lyfter fram är gamla malmbrott och aktiva gruvor för nickel och koppar, eftersom kobolt finns i anslutning till dessa metaller. Innan efterfrågan på litiumbatterier sköt i höjden har man emellertid inte letat noggrant efter kobolt på dessa platser. 

Nikolaos Arvanitidis berättar även att man nyligen har kommit fram till att ungefär 80 procent av planetens koboltresurser finns på botten av våra hav, vilket skapar nya möjligheter för utvinning om det kan ske på ett hållbart sätt.

Läs rapporten. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?