1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Elbilsförsäljningen tappar fart

Antalet laddbara bilar i världen passerade förra året 7 miljoner, men de extremt höga tillväxttalen mattades av betänkligt, mycket beroende på minskande subventioner. Det visar en global statusrapport från IEA.

Foto:Anders Wiklund/TT

Förra året såldes det 2,1 miljoner laddbara personbilar i världen. Det är en ökning med 6 procent i jämförelse med 2018. Det betyder att flottan av laddbara bilar globalt nu består av 7,2 miljoner fordon. Ökningen 2019 är anmärkningsvärt låg, då medeltillväxten mellan 2016 till 2018 varit nära 30 procent.

I sin årliga statusrapport om e-mobilitet förklarar International Energy Agency, IEA, den minskade tillväxten med att hela bilmarknaden sjönk ihop i USA, att subventionerna minskade och att kunderna väntar på framtida modeller. 2019 var första året som den globala offentliga totala stödet till inköp av laddbara fordon sjönk. Det beror mest på Kinas minskade subventionerna.

Över 500.000 laddbara bussar rullar globalt, men även här sjönk tillväxten under fjolåret, även om det ser olika ut på olika marknader. I Kina såldes 91.000 laddbara bussar 2018, men bara 72.000 förra året. I Europa såldes cirka 2.000 laddbara bussar 2019 jämfört med 900 år 2018. 

Trenden bränslecellsfordon är uppåtgående dock från väldigt låga tal, då 12.350 bränslecellsfordon blev sålda globalt 2019 jämfört med 5.800 föregående år. Flottan av bränslecellsfordon globalt var vid utgången av år 2019 cirka 25.000 stycken. Som en jämförelse fanns för tio år sedan bara 17.000 laddbara personbilar i världen

I USA, Europa, Japan är det nästan bara personbilar som är bränslecellsfordon.  I Kina är det mest tunga fordon som är bränslecellsfordon. Det finns 4.300 bränslecellsbussar i Kina och 1.800 kommersiella bränslecellsfordon i Kina.

Läs IEA:s rapport: Global EV Outlook 2020  

Vattenfall bygger ny vindkraft i Tyskland

Svenska Vattenfall får snurra igång tyskt havsbaserat vindkraftsprojekt. Projektet väntas ge fossilfri el till över en miljon tyska hushåll, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Foto:Vattenfall/Ties van der Horst

Den havsbaserade vindkraftsparken ska byggas 85 kilometer utanför ön Borkum på den tyska Nordsjökusten. År 2027 väntas den anslutas till det tyska elnätet och parken kommer då att ha en effekt om 908 MW årligen. Det motsvarar elkonsumtionen för över en miljon tyska hushåll.

Energijätten förvärvade det havsbaserade vindkraftsprojektet redan 2016, men nya upphandlingssystem gjorde att projektet auktionerades på nytt. Vattenfall använde sig då av företrädesrätten och behåller nu ansvaret för att utveckla parken.

”Vi är mycket glada över att ha fått kontraktet för detta projekt. Den snabba utbyggnaden av förnybar energi är nyckeln till att permanent minska Tysklands beroende av fossila bränslen”, säger Catrin Jung, chef för havsbaserad vindkraft på Vattenfall.

Vattenfall har sedan innan de tyska vindkraftsparkerna ”Dantysk” och ”Sandbank”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera