ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

Elbåtarna ska bli tillgängliga för fler: ”Ingen ambition att bli lyxvarumärke”

  • Candela Speed Boats elbåtar på Lidingö. Produktchefen Teodor Hällestrand kör. Foto: Jack Mikrut

Än så länge är det tio båtar som flygande har tagit sig från Lidingö och ut i världen. Men planerna för det svenska elbåtsföretaget Candela är stora. 

Det var under våren 2019 som de första svävande båtarna med en speciell bärplansteknik gick ut till kund. I år är målet att producera och leverera 40 båtar till både svenska och internationella båtentusiaster.  

”Vi får ut ungefär en och en halv båt per månad. Snart ska vi upp i två”, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela. 

I nästa kvartal ska produktionen ligga på tre båtar per månad. För att klara det måste personalstyrkan på 32 medarbetare öka. Nu anställer Candela ungefär en person i veckan.

Hittills har bolaget tagit in 60 miljoner kronor i kapital. Lika mycket räknar Gustav Hasselskog med att behöva ta in under året. Omsättningen 2019 landade på runt 20 Mkr. 

”Vi är fortfarande i en uppstartsfas, vi tjänade inga pengar förra året. Men tittar man på våra planer så kommer vi att under andra halvåret att börja generera eget kassaflöde”

Med bärplan som lyfter båtens skrov ska Candela göra sina båtar mer energisnåla än andra elbåtar på marknaden. Energiförbrukningen sänks med 75 procent när båten är ovanför och inte i vattnet.

Batteriet är detsamma som används i elbilen BMW i3 och beställs direkt från bilföretaget. Motorn levereras från Slovenien. Utöver det har all tillverkning nyligen flyttat till företagets lokaler på Lidingö. 

För att hålla vikten nere byggs båten i i det lätta materialet kolfiber. En klassisk bensindriven fritidsbåt ligger på drygt två ton. Candelas nuvarande modell på ungefär halva vikten.

Utöver tyngden är utsläppen fritidsbåtarnas stora problem.

”En enkel jämförelse – om man tar en bensinbåt av den storleken vi bygger så drar den cirka 7,5 liter bensin per landmil. En effektiv dieselbil drar ungefär en halv liter per mil. Att åka till Möja från Stockholm med en sån båt drar nästan lika mycket som att åka till Malmö med bil. Det sätter lite ljus på den frågan”, säger Gustav Hasselskog.

För att kunna ha en relevant miljöpåverkan måste dock en Candela komma ner i pris. I dagsläget kostar den flygande båten drygt 2 Mkr. 

”Det är verkligen ambitionen att kunna konkurrera med dagens fossilbåtar. Vi har ingen ambition att bli något lyxvarumärke. Vi ska satsa på att sänka kostnaderna och nå en bredare marknad.”

Bolaget räknar med att inom två till tre år kunna ha en båt på marknaden som ligger prismässigt i närheten en bensindriven båt.

Samtidigt tittar också Candela mot passagerartransportmarknaden. 

”Ambitionen är att röra sig mot det framåt. Det kan bli oerhört spännande om man tar den här tekniken vidare dit. Med ett gäng Candelas skulle vi kunna ersätta Waxholmsbolagets alla vidunder.” 

Har ni kapacitet till det?

”Absolut, vi får anställa två i veckan i stället.”

Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer