1515
Annons

El-racet: Biljättarna flyr förbränningsmotorn

Allt fler biltillverkare väljer att överge förbränningsmotorn. Oavsett om de övergår direkt till eldrift eller tar den mjukare vägen via elhybrider är budskapet tydligt: Nu är det el som gäller.

Mary Barra, vd General Motors.
Mary Barra, vd General Motors.Foto:Paul Sancya
Foto:Henrik Montgomery/TT
Foto:Patrik olsson
Foto:Jonas Ekströmer/TT
Foto:Volkswagen AG
Foto:Gudrun Muschalla, Gudrun Muschalla, Gudrun Muschalla

General Motors - endast el 2035

Den amerikanska fordonstillverkaren General Motors påskyndar sitt arbete mot att bli globalt ledande inom elbilar. För att förverkliga det kommer bolaget att investera 225 miljarder kronor i utveckling av nya elektriska fordon de närmsta fem åren. Bolaget vill erbjuda ett 30-tal elbilsmodeller i olika prisklasser – från 30.000 dollar till över 100.000 dollar – med målet att ”placera alla i en elbil”. 2035 kommer bolaget helt och hållet upphöra med att sälja bilar med en förbränningsmotor, enligt vd Mary Barra.

Honda - inga fler elhybrider 2035

Japanska Honda siktar på att att fasa ut renodlade förbränningsmotorer i Europa redan 2022.  Biltillverkaren tar den något mjukare vägen och kommer att erbjuda en kombination av elektriska och hybridmodeller, men planerar att upphöra med hybriderna 2035. För tillfället har Honda endast en renodlad elbilsmodell.

Volvo Cars - endast ren eldrift och hybrider 2025

Volvo Cars var tidigt ute när de redan 2017 meddelade att de skulle elektrifiera samtliga bilmodeller från 2019. I de flesta fall handlade det om elektrifiering vid sidan av förbränningsmotorn, i form av laddhybrider och så kallade mildhybrider. Den första helt eldrivna Volvon lanserades i oktober förra året och i mars 2021 släpps den andra. Volvos vd Håkan Samuelsson har lovat att hälften av försäljningen 2025 ska vara elbilar och resten laddhybrider. Han har också sagt att att han skulle vara förvånad om inte bolaget enbart levererar elbilar 2030. 

Bentley - slopar förbränningsmotorn 2025

Tidningen The Guardian beskriver lyxbilstillverkaren Bentleys elektrifieringsplan som en av branschens mest ambitiösa. Bentley har inte direkt gjort sig ett namn på att tillverka bensinsnåla bilar - men nu sadlar Bentley om. 2025 ska den sista modellen med enbart förbränningsmotor tillverkas. År 2030 kommer det endast att säljas rena batterielektriska fordon med noll utsläpp.

Volkswagen - slut med renodlad förbränningsmotor 2026

Världens största biltillverkare styrde rakt mot elektrifiering i efterdyningarna av dieselskandalen som avslöjades 2015. Volkswagen-koncernen, där bland annat Audi, Seat och Skoda ingår, meddelade förra året att de planerar att investera motsvarande 740 miljarder kronor i elektrifiering och digitalisering de kommande fem åren. Hela 350 miljarder kronor kommer att öronmärkas för utveckling av batteridrivna fordon. Enligt uppgifter från biljätten ska den sista bilen med en renodlad förbränningsmotor sluta säljas 2026, men VW räknar med att hybridmotorn hänger med ytterligare några år.

Mercedes-Benz - vill bli klimatneutrala

Före detta Daimler, som efter avknoppningen av lastbilsdivisionen kommer att gå under namnet Mercedes-Benz, har meddelat sin avsikt att vara vara klimatneutrala i hela produktionskedjan 2039. 2022 ska samtliga bilmodeller ha elektriska alternativ. 2025 ska 25 procent av alla sålda bilar vara helelektriska och 2030 ska laddhybrider och renodlade elbilar stå för 50 procent av försäljningen. 2039 ska hela flottan vara klimatneutral — vilket rimligtvis borde betyda att alla former av förbränningsmotorer är borta till dess. 

Ford

Ford Motor investerar 1 miljard dollar i en produktionsanläggning för elfordon Tyskland, som en del av sitt åtagande att enbart sälja elbilar i Europa och Storbritannien 2030.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?