Annons

Duon skapar cyklar av bambu: ”Naturens eget komposit”

Den svenska startupen Eker Bikes tillverkar cyklar för premiumsegmentet – med en liten tvist. De är gjorda av bambu. ”Det är en kombination av kunskap, innovation och galenskap”, säger en av bolagets grundare, Stefan Krisch, till Di.

Foto:Daniel Ahlgren
Foto:JONAS KULLMAN

Cykelramar finns i en mängd olika former och färger. Och vanligtvis byggs de i aluminium, kolfiber och ibland i stål. Svenska Eker Bikes har valt en annan väg. Med en ram helt byggd i bambu har de dessutom lyckats göra det på klimatpositivt sätt. Varje ram binder, enligt dem själva, 789 kilo koldioxid.

Bolaget, som bara har ett par år på nacken, startades och drivs av cykelentusiasten och ledarskapskonsulten Johan Mast och civilingenjören Stefan Krisch. De bor i dag i Härnösand respektive Stockholm, men det var inte i Sverige som idén med bambucyklarna föddes utan under deras år som medföljande i Kampala i Uganda, där deras partners var stationerade på den svenska ambassaden.

”Vi ville göra något som kunde förbättra för Uganda och råkade stöta på en bambucykel som fascinerade oss. Vi kände att den var bra men att den kunde göras ännu bättre. Så vi beställde en bamburam från den lokala tillverkaren och började finslipa idén”, säger styrelseordförande och medgrundare Stefan Krisch. 

Duon bakom Eker Bikes Stefan Krisch och Johan Mast.
Duon bakom Eker Bikes Stefan Krisch och Johan Mast.

Duon lyckades komma i kontakt med en lokal cykeltillverkare och inledde ett samarbete. Det ena ledde till det andra. Efter cirka två års utveckling och testning lanserade Eker Bikes i fjol sin första modell. I dag säljs cykeln i tre olika utföranden, där den billigaste modellen går loss på cirka 35.000 kronor. Det gemensamma är byggmaterialet bambu.

”Bambu är naturens eget kompositmaterial. Det är extremt starkt och spricker inte. Som byggmaterial är det fantastiskt och det är redan format i rör – som en cykelram. Så det passar väldigt bra”, säger Stefan Krisch.

Fast så enkelt som att skörda bambu och foga ihop det till en ram är det inte. Till att börja med finns runt 1.000 olika sorters bambu – men vissa sorter lämpar sig bättre för det specifika syftet att bygga en cykel. 

”Processen börjar med att vi går ut med ett skjutmått på de odlingar vi samarbetar med, främst i de västra delarna av Uganda, och väljer ut de rör som passar bäst. Vill man bygga cyklar som alla är likadana måste man likrikta materialet”, säger Krisch.

Ramen innan innan lack och målning.
Ramen innan innan lack och målning.

Det finns både vilt växande och odlad bambu, och beroende på vilken del av cykeln som ska tillverkas används olika sorters bambu. Efter själva skörden påbörjas en lång process. Materialet måste behandlas mot skadeinsekter, torkas och skäras upp i rätt längder. Eker Bikes utvecklat en helt egen metod för att kunna gå ner i dimension på bambustavarna men samtidigt behålla styrkan. 

”En kombination av kunskap, innovation och galenskap”, är hur Stefan Krisch sammanfattar processen. 

Planen för Eker Bikes har aldrig varit cyklarna ska säljas lokalt i Uganda, där produktionen är förlagd. 

”Huvudmålet har varit att skapa jobb lokalt men sälja våra cyklar i resten av världen”, säger Stefan Krisch.

De sex anställda på cykelfabriken i Kampala har i princip samma förmåner och rättigheter som en anställd i Sverige, med semesterdagar, anställningsavtal och policys för föräldraledighet och sjukvård. Dessutom görs pensionsavsättningar.  

”Vi vill ta vår uppfattning om rimliga arbetsvillkor och implementera den i vårt företag i Uganda. Vi jobbar med medbestämmande och korta beslutsvägar. Vi tar det i en takt som är rimlig och vettig”, säger Krisch.

Han och Johan Mast har byggt upp företaget från grunden med eget kapital, men de har fått stöd från Region Västernorrland för att utveckla marknadsföringen. De ingår också i den regionala innovationsaktören BizMakers förinkubator.

I dag säljs cyklarna enbart på den egna webbsidan, men diskussioner förs med flera återförsäljare. Duon räknar med att deras unika cyklar inom kort går att beskåda i cykelaffären både i Sverige, Tyskland och Schweiz.

”Med en produkt av det här slaget gäller det att ha tålamod och arbeta långsiktigt. Men vi märker redan av ett stort intresse, både i Sverige och i övriga Europa. Vår terrängcykel Eker Stark blev nyligen topptestad i Tysklands största cykeltidning, vilket gläder oss och gör oss hoppfulla för framtiden”, säger Johan Mast.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera