Dryckesbranschen förpackar utsläppen

Det är förpackningarna som är svenska bryggerier och vin- och spritföretags huvudvärk. Burkar, flaskor och pappakartonger står för 77 procent av utsläppen.

Foto:Roger Vikström / TT

Klimatutsläppen från alkoholhaltiga drycker i Sverige ligger i genomsnitt på 0,130 kilo koldioxid per liter dryck om drycken är producerad i Sverige och 0,322 kilo koldioxid per liter dryck om drycken är importerad. 

Det visar den senaste klimatrapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ som släpps i dag. Rapporten är den första gemensamma rapporten från initiativet som består av 35 företaget som tillsammans utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. 

Siffrorna i rapporten är från år 2018 och visar att de totala inrapporterade utsläppen från de 35 företagen uppgick till 230.290 ton koldioxidekvivalenter i scope 1 och 2 (direkta utsläpp från bolagets egna aktiviteter, tex produktion, samt indirekta utsläpp från tex uppvärmning).

Enligt rapporten motsvarar det 0,5 procent av Sveriges totala utsläpp eller det genomsnittliga utsläppen från 22.000 svenskar. 

Enligt rapporten kommer den största klimatpåverkan i dryckesbranschen från förpackningar, 77 procent. Att andelen är så stor beror främst på att rapporten inte räknat med odlingen av råvarorna till drycker. Hade dessa räknats med hade siffrorna sett helt annorlunda ut. Att odling inte räknats med beror enligt Systembolaget på att beräkningarna där görs med schabloner och att det då är svårt att se resultaten från förändringsarbetet.  Av de indirekta utsläppen, scope 3, kommer 20 procent från transporter.

”Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter, samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut”, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen, i en kommentar.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BjelinAnnons

Grön revolution för härdat trägolv

Johan Larsson, sälj- och marknadsdirektör på Bjelin Sweden AB. Foto: Bjelin
Johan Larsson, sälj- och marknadsdirektör på Bjelin Sweden AB. Foto: Bjelin

Nu vänder tillverkaren Bjelin upp och ner på golvbegreppen. Med Woodura®-tekniken vill man revolutionera hela världens byggmarknad med hållbara och härdade trägolv. Och träplanken har samma genuina träkänsla som parkettgolvet.

En eller tio ekar för 400 kvadratmeter trägolv – vad väljer du? Frågan är retorisk men inte desto mindre befogad. För precis så stor är skillnaden mellan ett traditionellt parkettgolv och Bjelins nya härdade trägolv som spås revolutionera branschen.

- Med den nya Woodura®-teknikenhar vi som mål att förpassa det klassiska parkettgolvet till historien, säger Johan Larsson, sälj- och marknadsdirektör på Bjelin Sweden AB.

En ny milstolpe alltså. Och bakom innovationen finns systerföretaget Välinge Innovation – samma eldsjälar som på nittiotalet fick hela byggsverige att applådera och välkomna det patenterade klickgolvet.

- Varför ska vi skövla skog när vi inte behöver det? Jag tror att det handlar om att väcka en tanke och ett intresse. Ingen vill ju vara miljöbov. Och golvet är ju trots allt rummets största möbel, menar Johan. 

Ja, framtiden finns i härdade trägolv som tillverkas med den patenterade Wooduratekniken, menar Johan Larsson. I korthet handlar den om att ett pulver innehållande träfiber, bindemedel och pigment strös på en fukttålig HDF-skiva. En tunn fanérskiva av ädelträ läggs ovanpå och pressas samman under hög värme. Träytan komprimeras och träpulvret tränger in underifrån. Resultatet är flera gånger starkare och hårdare samtidigt som utseendet och känslan i plankan behålls.

- Sverige har högst konsumtion av trägolv i världen. Vi älskar trä och har en nära relation till ek och trägolv. Men denna typ som vi har vant oss vid vill vi byta ut mot härdat trä som är starkare och mer hållbart, fortsätter Johan. 

Härdat trä är äkta trägolv och fördelarna är flera med det härdade trägolvet. Först och främst – ett härdat trägolv är ett äkta trägolv, med samma genuina känsla. Men det är tre gånger starkare än ett traditionellt parkettgolv. Det är också hållbart. För ett vanligt trägolv används 35 procent av eken och med den nya tekniken används hela trädet – 100 procent.

- Till dags dato kan man konstatera att vi bidrar till extrem miljöförstöring. Därför vet vi att golvkonsumenteter måste ändra sitt förhållningsätt och ifrågasätta hur de är producerade, berättar Johan. 

Golven tillverkas i Bjelins fabrik i skånska Viken. Fabriken är högautomatiserad med fokus på just innovativa golv av härdat trä. Nu har Bjelin även påbörjat byggnationen av världens största trägolvsfabrik i Kroatien. Denna kommer fokusera på produktion av härdade trägolv. Det är en enorm satsning och träråvaran från FSC-certifierad skog behöver aldrig transporteras längre än fem kilometer, innan den blir tunn fanér.

- Den svenska skogen är inte lämpad för golvtillverkning. Men att hämta hem ek från hela Europa är inte hållbart. Då får man förflytta fabriken till platser där detta finns, säger Johan Larsson och avslutar:

- Vårt mål är att ta över marknaden. Redan idag är vårt härdade trä billigare än vanlig parkett i enstavsplank. Nästa steg är att vi även blir billigare än trestavsparkett. Men det tar tid att få till en förändring, det får man ha respekt för. Vår största utmaning är inte konkurrenterna, utan traditionen.

Om Bjelin Sverige AB:
Bjelin Sverige AB utvecklar och tillverkar traditionella trägolv samt innovativa, härdade trägolv med nya Woodura®-tekniken. Utvecklingen görs i samarbete med systerbolaget Välinge Innovation AB, mest känt som uppfinnare av klickgolvet. Bjelin startade 2017 och har idag cirka 1 000 anställda. Tillverkningen sker i hypermoderna fabriker i Sverige och på råvarunära lägen i Kroatien. Bjelins moderbolag Pervanovo Invest AB ägs av grundarfamiljen Pervan. Produktion bygger på enkla och kloka principer som säkerställer att verksamheten är hållbar.

Läs mer om Bjelin Sweden AB här. 

Mer från Bjelin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bjelin och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?