Annons

Drönare ska flyga blodprover över Jämtlandsfjällen

Drönare som flyger blodprover över fjällen, mindre elflyg i drift så snart som 2026 och elektrifierat sjöflyg som kan landa mitt i en stad. För att skissa på framtiden för det undre luftrummet, obemannade farkoster och regionalflyget samlades nyligen svensk och norsk flygexpertis på Frösön.

Herman Øie Kolden och Marcus Örjehag från Aviant samt Christoffer Lewandowski från Heart Aerospace, två företag som ligger i frontlinjen för eldrivna drönare respektive elflyg.
Herman Øie Kolden och Marcus Örjehag från Aviant samt Christoffer Lewandowski från Heart Aerospace, två företag som ligger i frontlinjen för eldrivna drönare respektive elflyg.Foto:Malin Palmqvist

Bakom konferensen står Green Flyway, en internationell testarena för elflyg och autonoma luftfarkoster i Östersund och norska Röros.

”Nu är vi nere på samma trafikvolymer som på 1970-talet. Under en period hade vi minus 98 procent när det gäller flygtrafiken i Sverige”, säger Fredrik Jaresved, strategichef på Swedavia som driver de tio statliga flygplatserna i Sverige. 

Åre/Östersunds flygplats, några hundra meter bort, är en av de flygplatser som kan få en delvis ny roll när förutsättningarna för luftrummet förändras. Swedavias mål är att alla flyg som trafikerar bolagets flygplatser ska vara fossilfria år 2045. I dag går mindre än en procent av samma trafik på biobränsle. 

Christoffer Lewandowski är forsknings- och innovationschef på Heart Aerospace som siktar på att ha kommersiella elflyg med en räckvidd på 400 km i trafik år 2026. Han ser Norge som ett föregångsland där målet är att allt flyg ska vara elektrifierat, inte bara fossilfritt, före år 2040. 

I sin senaste investeringsrunda tog Heart Aerospace in 300 Mkr och i samband med investeringen beställde United Airlines och Mesa Air Group 200 19-sätesflygplan.

”Tidigare flög man hundratals nittonsätare i USA till regionala flygplatser, men det är en marknad som i dag har försvunnit”, säger Christoffer Lewandowski. 

Eftersom fossildrivna flygplan har låg lönsamhet och kräver mer underhåll kan mindre elflygplan vara ett alternativ för kortare sträckor. 

”Flyget står i dag för tre procent av CO2-utsläppen och det är inget som kommer att minska. Även om det var ett tapp i år ökar flygtrafiken i världen”, säger han. 

En ljusare framtid spås för mindre, i dag ofta nedläggningshotade flygplatser när elflyget närmar sig buss eller till och med taxi i storlek. Green flyways projektledare Hans Dunder ser en framtid där regionala flygplatser blir hubbar där resan fortsätter med drönarflyg ända fram till stugan eller hotellet: 

”Att vi på 90-talet flög regionalflyg härifrån och till Trondheim och till Skellefteå finns inte i det kollektiva minnet, men det kan återuppstå nu.”

Ett bolag som vill ta flygtrafiken riktigt nära resenärer och resmål är norska Elfly AS. Sjöflyget hade sina glansdagar under mellankrigstiden men med nya material och eldrift kan en äldre flygplanstyp få en renässans. 

”Mark är inte gratis och speciellt inte om du ska ha den mitt i en stad. Hur kan man få transport så nära människor som möjligt? Det heter ju faktiskt ’lufthavn’ på norska och jag ser alla dessa sjöar som färdiga ’lufthavner’”, säger Eric Lithun, grundare av Elfly AS. 

Med nya flygplanstyper och drönare kan det bli trångt i det undre luftrummet. Luftfartsverket har nu i september fått i uppdrag att göra en översyn av det undre luftrummet.

Ett bolag som är i gång med drönarflygningar är norska Aviant som grundades för ett år sedan och nu i februari började testköra drönare med blodprover mellan norska Röros och regionsjukhuset i Trondheim, 120 km fågelvägen. 

Blodprover är en början. I framtiden tänker man sig att andra medicinska behov också kan lösas med förkortad restid och obemannade farkoster. Företaget Everdrone har i en forskningsstudie i samarbete med Karolinska institutet flugit ut hjärtstartare vid hjärtstoppslarm.

Drönaren som flyger blodprover över fjällvärlden är ambulansgul.
Drönaren som flyger blodprover över fjällvärlden är ambulansgul.Foto:Malin Palmqvist

”Det är väldigt långt och mycket upp och ner i Norge”, säger Herman Øie Kolden från Aviant och visar drönarrutten i höjdled mellan Röros och Trondheim. 

Nu i oktober börjar Aviant testköra en liknande rutt i Sverige, från hälsocentralen i Funäsdalen till sjukhuset i Östersund. Bilvägen mellan Funäsdalen och Östersund är 20 mil, fågelvägen över fjällen 13 mil. Det har varit en utmaning att skapa bra rutter som inte krockar med andra som flyger i det undre luftrummet. Kontakt har också tagits med samebyar eftersom flygningarna går över renbetsland. 

Flygningen mellan Röros och Trondheim går i dag att genomföra med video, om än lågupplöst. Hur täckningen ser ut på den svenska sidan av fjällkedjan återstår att se.

”Man måste bara börja flyga. Man kan tänka ut många problem, men man kommer aldrig att kunna tänka på allt”, säger Herman Øie Kolden. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera