ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv - anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Di:s nya klimatreporter: "Vi måste agera nu"

  • Foto: Jesper Frisk

Di:s nya värvning Jenny Stiernstedt. Med start i vår börjar hon som reporter och redaktör specialiserad på hållbart näringsliv.

Hur känns det att börja på Di?
”Det känns fantastiskt roligt och spännande och jag ser jättemycket fram emot att få sätta i gång. Jag är också imponerad av att Di gör en satsning på hållbarhet. Ämnet är centralt och handlar om hur vi ska lära oss att leva inom jordens ramar. Det gäller näringslivet i allra högsta grad, precis lika mycket som andra aktörer.”

Du är en av Sveriges främsta klimatreportrar. Hur ser du på att nu bevaka näringslivet i de här frågorna?
”Medan hållbarhet inom politiken ofta blir stora visioner, blir det mer konkret inom näringslivet. Det kan handla om alltifrån att hitta nya sätt att producera stål till att sluta sälja en viss produkt och sätta solceller på taket. Näringslivet har blivit mer drivande och skjuter i många fall politiken framför sig. De har också ett längre tidsperspektiv än politiken som ofta tänker i mandatperioder.”

Hur är hållbarhet affärskritiskt?
”Ur ett företagsperspektiv handlar hållbarhet i dag stenhårt om affären. Det är svårt, om inte omöjligt, att driva ett företag utan att ta in hållbarhet som en central aspekt. De som tänker hållbart i dag kommer utan tvekan att ligga i frontlinjen i framtiden.”

Vilken roll spelar näringslivet i det bredare hållbarhetsarbetet?
”Utan ett näringsliv som ställer om är vi chanslösa. Globala svenska företag har också en stor möjlighet och ett ansvar att påverka i andra länder.”

Kommer du att vara en blåslampa på företagen?
”Absolut, företagen har som sagt ett stort ansvar för att vi ska klara de här frågorna. Tiden är knapp och vi måste agera här och nu. Och även om svenska företag överlag ligger långt framme, är jag övertygad om att många kan göra mer.”

Vad förväntar du dig att hitta?
”Jag förväntar mig att hitta ambitiösa företag men också reella problem som de tampas med. Sedan tror jag inte att alla vet exakt hur de ska angripa frågan och att framför allt tror jag att mindre företag kan sakna resurser för att driva och genomföra de här frågorna.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies