ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv - anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Di lyfter fram hållbarhet – ”En fråga som berör alla företag”

  • Lotta Edling och Mikael Salo. Foto: Di

För att möta näringslivets ökande intresse och engagemang för hållbarhetsfrågan trappar Di upp sin bevakning i ämnet. Förutom att stärka redaktionen lanseras på tisdagen sajten Hållbart Näringsliv i samarbete med koncernkollegan Aktuell Hållbarhet.

Upptrappningen av hållbarhetsbevakningen är en strategisk fråga för Di:s redaktion, enligt Lotta Edling, chefredaktör och ansvarig utgivare.

”Hållbarhetsfrågan berör alla slags företag – alltifrån börs- och storbolag till Gaseller och startups. Det är också en utmanande och svår fråga eftersom den kräver en omställning av näringslivet på flera nivåer.”

”Ingen vd eller styrelse vet exakt vad som är det rätta, vad som är lönsamt på sikt och hur man ska organisera arbetet, men jag upplever att alla försöker så gott de kan och att det tas kreativa och spännande initiativ på många håll. Det pågår ett viktigt och stort samtal om hållbarhet i vår tid – det vill jag att Di ska berätta om”, säger Lotta Edling.

Di har pekat ut hållbarhet som en av de stora frågorna inför höstens riksdagsval.

”Vi står också inför ett spännande riksdagsval i höst där de politiska aspekterna av hållbarhet blir centrala. Bevakningen av dessa kommer att innefatta alltifrån infrastruktur, fordons- och transportindustriernas omställning till hur svenska skogsägare ska klara nya direktiv från EU. Frågor kring i vilken utsträckning staten ska gripa in och hur det relaterar till företagens eget ansvar kommer att bli en spännande diskussion framöver”, säger Lotta Edling.

Satsningen innebär att Di lanserar sajten Hållbart Näringliv i samarbete med Aktuell Hållbarhet, en del av Bonnier Business Media.

”Det här är ett unikt samarbete i Mediesverige där vi som syskontidningar bidrar med det bästa från två världar. Di:s bredd och räckvidd tillsammans med det affärsmässiga perspektivet i kombination med vår expertis inom området kommer att hjälpa företagen att hantera frågorna, förstå konsekvenserna av att inte ta tag i dem och möjligheterna om man gör det”, säger Mikael Salo, chefredaktör och ansvarig utgivare för Aktuell Hållbarhet.

”Kraven och förväntningarna på företagen i de här frågorna ökar hela tiden och behöver hanteras på en affärsstrategisk nivå.”

Den nya sajten är ytterligare ett steg i samarbetet mellan Di och titlarna inom Bonnier Business Media.

”Vi har redan sett att det finns en stor efterfrågan på innehåll om hållbarhet – alltifrån kritiska granskningar av vilka bolag som verkligen lever som de lär till att lyfta upp de goda exemplen”, säger Lotta Edling.

Satsningen görs för att spegla näringslivets ökande intresse och engagemang för hållbarhet.

  • Helena Stjernholm, vd för Industrivärden. Foto: Di

Enligt Helena Stjernholm, vd för investmentbolaget Industrivärden, har svenska företag i allt högre utsträckning insett vikten av att arbeta strategiskt med frågorna.

”Mitt intryck är att svenska börsbolag arbetar med hållbarhet på ett strukturerat sätt och alltmer som en integrerad del i sina verksamheter.”

Hållbarhet har i högsta grad blivit en fråga för affären, enligt Helena Stjernholm.

”Ett hållbart förhållningssätt kan erbjuda affärsmöjligheter, men kan också bidra till att hantera utmaningar. Det är med andra ord helt avgörande för långsiktig konkurrenskraft.”

Som en del i satsningen anordnar Di och Aktuell Hållbarhet i höst en hållbarhetskonferens på Grand Hôtel i Stockholm.

”Ambitionen är att det ska bli den största och mest självklara mötesplatsen för företagsledningar om hur företag affärsstrategiskt ska hantera frågorna”, säger Mikael Salo.

Under konferensen lanseras en ny hållbarhetsrankning av börsbolagen. Kriterierna tas fram i samarbete med Susanne Arvidsson, docent vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

”Rankningen blir en viktig del av vår granskning av börsbolagen. Det är ett stort och ambitiöst arbete att gå igenom bolagens hållbarhetsredovisningar och försöka se vad som gömmer sig bakom vackra ord. Det känns väldigt bra att göra den ihop med Lunds universitet som blir ytterligare en kvalitetssäkring så att materialet verkligen kan fungera som affärsnytta och beslutsunderlag”, säger Lotta Edling.

Enligt Mikael Salo kan rankningen bli ett strategiskt verktyg, inte minst för investerare och kapitalförvaltare.

”Ambitionen är att ranka storbolag sektorsvis för att få fram goda exempel och föredömen. Men resultatet blir om vi lyckas också ett värdefullt verktyg för näringslivet.”

Samtidigt förstärker Di med ännu en profilrekrytering. Under våren ansluter Jenny Stiernstedt, en av Sveriges främsta klimatreportrar, till redaktionen.

”Jag är mycket glad över rekryteringen. Di har en hög ambition i att spegla hur hållbarhetsbegreppet engagerar näringsliv och börsbolag och i Jenny Stiernstedt får vi en gediget kunnig och dedikerad journalist som kan ämnet utan och innan. Hon kommer att bidra med nya perspektiv både i Di:s existerande produkter och i framtida vertikaler”, säger Lotta Edling.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies