1515
Annons

Di avslöjar: Länsförsäkringar behåller oljejättar – trots nya riktlinjer

Trots att Länsförsäkringar uppger att de utesluter olje- och gasbolag finns jättar som Exxon Mobil och Chevron kvar i portföljen, kan Di avslöja.

”Det kan vara så att vi omvärderar”, säger Kristofer Dreiman vid Länsförsäkringar.

Jakob König leder projektet Fair Finance Guide.
Jakob König leder projektet Fair Finance Guide.Foto:JESSICA GOW / TT

Länsförsäkringar meddelade häromdagen att man utesluter bolag som är verksamma inom prospektering och utvinning av olja och gas i de egna fonderna och investeringsportföljerna för Länsförsäkringar Liv, Fondliv och Sak.

De nya kriterierna innebär att 15 bolag har sålts av från Länsförsäkringars investeringar. Över 220 bolag har identifierats som uteslutna att investera i.

Några aktörer som fortfarande finns kvar i Länsförsäkringars portföljer är Exxon och Chevron, trots att de uppfyller kriterierna för uteslutning. Jakob König, som leder projektet Fair Finance Guide, är kritisk.

”Det rimmar varken med deras egna kriterier eller med vad spararna förväntar sig. De här bolagen har varit bakåtsträvare när det gäller klimatförändringarna”, säger han.

Enligt de nya kriterierna utesluts bolag vars omsättning från prospektering och konventionell utvinning av olja och gas överstiger 50 procent. Något som enligt Exxons och Chevrons senaste årsrapporter gäller för båda.

I grunden är det bra, tycker Jakob König, att Länsförsäkringar sätter tydliga gränser för utvinning av olja och gas, eftersom bankerna länge bara haft gränser för utvinning av kol.

”Samtidigt finns det andra svenska aktörer som har gått betydligt längre än Länsförsäkringar. Exempelvis har SPP och Handelsbanken plockat bort i princip alla fossilbolag ur sina investeringar”, säger han.

Ett exempel är Skandia, som nyligen beslutade att exkludera 25 bolag, bland dem Exxon och Chevron.

Kristofer Dreiman, chef för ansvarsfulla investeringar inom kapitalförvaltningen på Länsförsäkringar Liv, säger till Di att underlaget för beslutet om uteslutning kommer från förvaltarens leverantör, Trucost.

”I det underlag vi får från vår leverantör så påvisas inte den andelen som möter vårt kriterium”, säger han.

Varför tittar ni inte själva på årsrapporterna?

”Vi bedriver vår genomlysning av portföljerna i en top–down-screening och genomlyser alla positioner mot de databaser vi har tillgång till. Vi går inte igenom vartenda bolag vi har i vårt investeringsbara universum.”

Ni skriver på er hemsida att ni förväntar er att att bolagens ”lobbyverksamhet inte syftar till att försvaga politiska klimatåtgärder”. Samtidigt vet vi att både Exxon och Chevron hör till de bolag som spenderar mest pengar på lobbying mot just klimatåtgärder.

”Ja, och det är därför vi har bolagen under lupp och också är delaktiga i investeringsinitiativet Climate Action 100+.”

Efter Di:s samtal lovar Länsförsäkringar att jämföra Chevrons och Exxons klassificering mot den man får från leverantören i samband med en uppdatering av hållbarhetskriterierna som sker vid årsskiftet.

Innebär det att de här bolagen kanske åker ut då?

”Vi är intresserade av hur vår leverantör bedömer prospektering och utvinning av nya fyndigheter jämfört med hur Exxon gör den bedömningen. Lite beroende på vad vi får fram i den analysen kan det vara så att vi omvärderar den intäktssiffra som vi har från de här två bolagen.”

Men då tittar ni på bolagens egna siffror ändå?

”Vi gör stickprov för enskilda bolag. Nu när vi fått kompletterande underlag som du hänvisar till kan vi vid den process som strax påbörjas också titta på det.”

 

 

 

 


Ekobonde stämmer Volkswagen – ”något måste förändras”

En tysk ekobonde tar Volkswagen till rätten för att tvinga dem att dra ner på produktionen av bensinbilar. Det följer i spåren av de stora klimatstämningar som miljöorganisationer tagit till som verktyg mot näringslivet de senaste åren, rapporterar Bloomberg.

Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.
Ekobonden Ulf Allhoff-Cramer håller biltillverkaren Volkswagen ansvarig för skador som klimatpåverkan gör på hans mark. Detta är en av flera klimatprocesser som handlagts de senaste åren.

Tyskland måste tidigarelägga sina planer på utsläppsminskningar och oljebolaget Shell ska kapa sina koldioxidutsläpp med betydligt mer än de tidigare utfäst. Det var resultatet av två uppmärksammade klimatdomar från i fjol. 

Den här typen av klimatprocesser har fördubblats i antal och spridit sig till ett fyrtiotal länder de senaste åren, enligt FN:s miljöorgan Unep. Det senaste uppmärksammade målet handlar om ekobonden Ulf Allhoff-Cramer och en tysk biljätte, som på fredag kommer att handläggas i den tyska staden Detmolds domstol.

”Som den näst största biltillverkaren i världen, bär Volkswagen ett stort ansvar för världens klimat”, säger han, enligt Bloomberg, och lägger till:

”Något måste förändras på en fundamental nivå och därför är det nödvändigt med en sån här stämningsansökan.”

Ulf Allhoff-Cramer vill att bolaget drar ned på produktionen av bilar med förbränningsmotor innan 2030 med hänvisning till en skrivning i lagen om att markägare ska vara främjade från påverkan av andra. För att hans mark ska kunna undvika torka och annan skada till följd av klimatförändringar måste biltillverkaren agera, argumenterar han.

Volkswagen vill att fallet avskrivs. Bolaget hävdar att det finns ambitiösa klimatmål som bland annat inbegriper koldioxidneutralitet 2050. Utsläppsreglering är en fråga för regeringen, inte domstolen, och ett inhemskt förbud mot förbränningsmotorer skulle strida mot EU-regler, menar bolaget. 

Läs mer: Bankchefen: Bara en tidsfråga innan klimatstämningar kommer till Sverige

Ulf Allhoff-Cramers fall har fått finansiellt stöd från Greenpeace. Miljöorganisationen har också finansierat ett annat miljörättsmål i Tyskland. Landet upplever för närvarande en våg av klimatstämningar mot storbolag. Biljättarna BMW och Mercedes-Benz samt olje- och gasbolaget Wintershall har också blivit stämda i närtid.

Det var fjolårets dom i Tysklands högsta domstol mot regeringen, att den satte framtida generationer i fara om planer på att sänka utsläpp till 2030 skjuts upp, som satt fart på rättsprocesserna. 

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev

Följ oss på Twitter 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?