ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Det som väntar kommer att förändra samhället i grunden

  • Tiotusentals jobb väntas försvinna när transportsektorn elektrifieras. Foto: Pontus Lundahl/TT

”Hur går det med din klimatångest? Häls Per.”

Messet damp ned härom söndagen och det var väl ingenting att reagera på egentligen. Som ny i yrket för 15 år sedan kunde meddelandena i såväl mobilen som mejlen göra livet oroligt, med ett innehåll som inte sällan var både grovt och stötande.

Visst var väl raderna även den här gången ämnade att störa. Men det var först när jag scrollade i inkorgen många dagar senare som jag fick syn på messet igen. Och fick för mig att ta reda på vem denna Per är.

Ofta kommer den här typen av meddelanden från okänt nummer eller anonym mejladress. Men inte nu. Per hade knapprat ihop sin fråga från företagsmobilen och det var inte svårt att ta reda på enkla fakta.

Medelålders man, boende i Stockholm, innehavare och ansvarig för ett antal företag kopplade till fordonsbranschen.

Det räckte för att sätta igång min tankeverksamhet. Jag har förstås inte den blekaste om bevekelsegrunderna för messet, men vet att jag några dagar tidigare hade skrivit en text med rubriken ”Vi måste köra mindre bil”.

Jag förstår att det kan provocera. I synnerhet för den vars hela liv kanske kretsar kring det här med åkdon av olika slag. Kruxet är bara att påståendet inte kommer från mig. Budskapet – om än inte lika tydligt uttryckt – har formulerats av svenska myndigheter som i åratal har låtit utreda saken.

För den med försörjning och vardag i branschen hjälper det förstås föga.

Vi lurar oss själva om vi tror att omställningen bara kommer att bli enkel och bjuda på guld och – förhoppningsvis – gröna skogar. Jag tänker på det när jag läser tidningen Arbetet som skriver om arbetstagares villkor vid övergången till ett klimatvänligt företagande.

”Antingen skyddar vi industrijobben i norr eller så räddar vi klimatet”, säger Tadzio Müller, statsvetare och klimatexpert på den vänsterorienterade tyska stiftelsen Rosa Luxemburg. 

Enligt honom måste Sverige, Tyskland och Storbritannien stänga gammal industriell infrastruktur de kommande 10–15 åren om vi menar allvar med att rädda klimatet och nå en globalt rättvis omställning.

Och han har helt rätt när han framställer läget som akut.

Tadzio Müller argumenterar i Arbetet för att det som kallas ”just transition” – som innebär att löntagares intressen säkras vid övergången till en grön ekonomi – har sänkt ambitionen i klimatarbetet. 

Det där går det förstås att ha olika åsikter om. Men även den som vill vara mindre drastisk kan svårligen förneka att stundande transformation kommer att försätta hela branscher i gungning och göra att enskilda individer hamnar i kläm.

För att vända åter till fordonsvärlden. Inom leverantörsindustrin finns i dag drygt 80.000 anställda. Vid elektrifieringen – som pågår i en rasande fart här och nu – riskeras 15.000 av de jobben, enligt Fordonskomponentgruppen.

Jag lovar, det är inte min mening att fullständigt sänka humöret hos Per med kolleger. Men det är värt att reflektera över hur vi vill att övergången ska gå till – och ha i åtanke att det ännu är upp till oss att göra den dräglig även för den mest utsatta.

För saken är den att vi inte har något val.

Alternativet till en snabb – och i många avseenden disruptiv – omställning är så mycket värre. Och så mycket svårare att beskriva i ord.

Så hur går det min klimatångest?

Tackar som frågar, Per. Svaret lyder att så länge allt fler vågar och orkar ta till sig att det som väntar kommer att förändra samhället som vi känner det i grunden – då sover jag gott om nätterna.

Jag tolkar ditt meddelande som att du är med på banan.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies