1515

Det som väntar kommer att förändra samhället i grunden

”Hur går det med din klimatångest? Häls Per.”

Tiotusentals jobb väntas försvinna när transportsektorn elektrifieras.
Tiotusentals jobb väntas försvinna när transportsektorn elektrifieras.Foto:Pontus Lundahl/TT

Messet damp ned härom söndagen och det var väl ingenting att reagera på egentligen. Som ny i yrket för 15 år sedan kunde meddelandena i såväl mobilen som mejlen göra livet oroligt, med ett innehåll som inte sällan var både grovt och stötande.

Visst var väl raderna även den här gången ämnade att störa. Men det var först när jag scrollade i inkorgen många dagar senare som jag fick syn på messet igen. Och fick för mig att ta reda på vem denna Per är.

Ofta kommer den här typen av meddelanden från okänt nummer eller anonym mejladress. Men inte nu. Per hade knapprat ihop sin fråga från företagsmobilen och det var inte svårt att ta reda på enkla fakta.

Medelålders man, boende i Stockholm, innehavare och ansvarig för ett antal företag kopplade till fordonsbranschen.

Det räckte för att sätta igång min tankeverksamhet. Jag har förstås inte den blekaste om bevekelsegrunderna för messet, men vet att jag några dagar tidigare hade skrivit en text med rubriken ”Vi måste köra mindre bil”.

Jag förstår att det kan provocera. I synnerhet för den vars hela liv kanske kretsar kring det här med åkdon av olika slag. Kruxet är bara att påståendet inte kommer från mig. Budskapet – om än inte lika tydligt uttryckt – har formulerats av svenska myndigheter som i åratal har låtit utreda saken.

För den med försörjning och vardag i branschen hjälper det förstås föga.

Vi lurar oss själva om vi tror att omställningen bara kommer att bli enkel och bjuda på guld och – förhoppningsvis – gröna skogar. Jag tänker på det när jag läser tidningen Arbetet som skriver om arbetstagares villkor vid övergången till ett klimatvänligt företagande.

”Antingen skyddar vi industrijobben i norr eller så räddar vi klimatet”, säger Tadzio Müller, statsvetare och klimatexpert på den vänsterorienterade tyska stiftelsen Rosa Luxemburg. 

Enligt honom måste Sverige, Tyskland och Storbritannien stänga gammal industriell infrastruktur de kommande 10–15 åren om vi menar allvar med att rädda klimatet och nå en globalt rättvis omställning.

Och han har helt rätt när han framställer läget som akut.

Tadzio Müller argumenterar i Arbetet för att det som kallas ”just transition” – som innebär att löntagares intressen säkras vid övergången till en grön ekonomi – har sänkt ambitionen i klimatarbetet. 

Det där går det förstås att ha olika åsikter om. Men även den som vill vara mindre drastisk kan svårligen förneka att stundande transformation kommer att försätta hela branscher i gungning och göra att enskilda individer hamnar i kläm.

För att vända åter till fordonsvärlden. Inom leverantörsindustrin finns i dag drygt 80.000 anställda. Vid elektrifieringen – som pågår i en rasande fart här och nu – riskeras 15.000 av de jobben, enligt Fordonskomponentgruppen.

Jag lovar, det är inte min mening att fullständigt sänka humöret hos Per med kolleger. Men det är värt att reflektera över hur vi vill att övergången ska gå till – och ha i åtanke att det ännu är upp till oss att göra den dräglig även för den mest utsatta.

För saken är den att vi inte har något val.

Alternativet till en snabb – och i många avseenden disruptiv – omställning är så mycket värre. Och så mycket svårare att beskriva i ord.

Så hur går det min klimatångest?

Tackar som frågar, Per. Svaret lyder att så länge allt fler vågar och orkar ta till sig att det som väntar kommer att förändra samhället som vi känner det i grunden – då sover jag gott om nätterna.

Jag tolkar ditt meddelande som att du är med på banan.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?