ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv - anmäl dig för vårt nyhetsbrev!
Energi

”Det är bara början för laddbilarna”

Laddbara bilar växer rekordsnabbt i Sverige och antalet väntas explodera till en miljon.
Men det stora genombrottet riskerar att bromsas eller drabbas av stora bakslag om inte regeringen undanröjer ett stort hot, varnar branschen.

”De senaste månaderna har vi sett en helt ny nivå i försäljningen av laddbara bilar. Det är nog många som inte har insett hur snabbt det går. El- och laddhybridbilar håller på att få sitt stora genombrott”, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Det är en intresseorganisation för energibranschen som nyligen meddelade att antalet laddbara bilar i Sverige i mars passerade milstolpen 50.000 bilar, efter en rekordökning på 73 procent jämfört med motsvarande månad året före. På 18 månader har nu antalet laddbara bilar i landet fördubblats.

Och Power Circle bedömer att nästa fördubbling till 100.000 laddbara bilar sker ännu snabbare, inom cirka 15 månader.

”Förra året var 5 procent av de sålda personbilarna laddbara, vilket förväntas öka till nära 10 procent i år. Var tionde såld bil har alltså sladd och är därmed inte längre en försumbar företeelse. Det är ändå bara början jämfört med den ökning som vi och många andra tror på när nästa generation el- och hybrider kommer ut på marknaden de närmaste åren”, säger Olle Johansson.

Om prognosen slår in väntar en exceptionell tillväxt. Den innebär att de laddbara bilarna kommer att tjugofaldigas från dagens nivå och nå en miljon till 2030. Utsikterna förmörkas dock av bland annat en stor utmaning.

”För att nå dit måste laddinfrastrukturen också byggas ut massivt. Dagens runt 5.000 publika laddpunkter måste öka till runt 100.000. För att det ska kunna förverkligas måste någon form av lagstiftning och/eller starkare styrmedel till”, säger Olle Johansson.

Power Circle riktar skarp kritik mot regeringen, och manar till handling.

”Vi är väldigt kritiska mot att det inte finns en ordentlig plan för elektrifiering av transportsektorn. Utan en sammanhållen strategi kring styrmedel, information och utbyggnad av laddinfrastruktur finns risk för samma typ av bakslag som satte stopp för etanolen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies