1515
Annons

Deras gröna möbelidé sprider sig från Malmö – till hela världen

Den tidigare börs-vd:n Jonathan Nilsson möblerade om designern Johan Berhins affärsidé.

Resultatet blev ett snabbt växande bolag – och design som tar plats på världens flygplatser, sjukhus och skolor.

Johan Berhin, grundare av Green Furniture Concept, tillsammans med vd:n Jonathan Nilsson. Möblerna är tillverkade av återvunna material. Designen och konstruktionen ska hålla över tid.
Johan Berhin, grundare av Green Furniture Concept, tillsammans med vd:n Jonathan Nilsson. Möblerna är tillverkade av återvunna material. Designen och konstruktionen ska hålla över tid.Foto:Björn Solfors
Stockholms centralstation var den första publika inomhusmiljön Green Furniture Concept gjorde och använde sedan som referensobjekt till blivande kunder.
Stockholms centralstation var den första publika inomhusmiljön Green Furniture Concept gjorde och använde sedan som referensobjekt till blivande kunder.Foto:Per Myrehed
Keflaviks flygplats, Island.
Keflaviks flygplats, Island.

För drygt tio år sedan ritade designern Johan Berhin sin första stol, One C. Tillverkningen inleddes, och stolen blev direkt en framgång i Frankrike.

”Men jag blev chockad över hur möbelproduktionen gick till. De giftiga lackerna krävde skyddsutrustning, och det stank från fabriken. Jag hade blivit en del av världens miljöförstöring”, säger Johan Berhin, grundare och huvudägare av Green Furniture Concept.

Där och då föddes idén:

”Låt oss visa världen att man kan göra miljöriktiga möbler som är både bättre och snyggare än de andra.”

Möblerna syns nu på bland annat Universitetssjukhuset i Malmö och i gallerian The Strand i Melbourne: Böljande flexibla bänksystem som tillverkas av spill från golvtillverkning och återvunnen metall.

Företaget, som fick sitt namn 2010, har också lyckats slå sig in på ett 20-tal flygplatser runtom i världen. Alldeles nyligen stod en champagnebar på Nice flygplats klar, och i dagarna vann företaget en upphandling till Charles de Gaulle.

”Samtidigt ser vi att efterfrågan inom skola växer så det knakar just nu. Hittills har vi levererat bänkar till 25 svenska skolor”, säger han.

Sedan några år tillbaka har företaget vuxit med mellan 50 och 100 procent årligen, med en omsättningsprognos på närmare 50 Mkr i år. Men lyckat entreprenörskap handlar om mer än lyckade produkter. För Johan Berhins del skulle några restaurangbesök på Raw Food House i Malmö 2012 spela en avgörande roll.

”Min dotter gick på teater alldeles runt hörnet. Jag brukade gå in på restaurangen för att sitta och jobba.”

På Raw Food House började han prata med ägaren Jonathan Nilsson. Efter en intensiv och slitsam karriär, bland annat som börs-vd på MultiQ, och investerare hade han dragit i handbromsen, hoppat av – och tillsammans med hustrun startat en krog med ekologisk, närproducerad och vegansk mat.

”Mycket av det jag gjorde tidigare stämde inte med mina etiska grundvalar. Jag behövde göra något som mitt hjärta kunde slå för”, säger Jonathan Nilsson.

Duon fann varandra i det gröna entreprenörskapet. Designern Johan Berhin fann också den företagsledare han själv inte var – och erbjöd honom ganska omgående vd-rollen.

”Jag sa nej. Jag hade ju hoppat av allt det där”, säger Jonathan Nilsson.

”Men jag tittade på hans plan. Johan hade samlat en massa fin och hållbar design i företaget, men de olika produkterna passade inte ihop. Jag sa att han måste rensa bort alltihop, utom två av produkterna. Johan sa ’aldrig!’. Och så gick han.”

Men några dagar senare var han tillbaka igen.

”Okej. Nu ska jag lyssna.”

I mötet mellan en utpräglad företagsledare och en designer utkristalliserades den röda tråden: produkter, kunder, marknader, strategier och mål ringades in. Och jodå, sedan 2013 är Jonathan Nilsson vd för företaget.

”Den första stora lyckostjärnan för oss var att lämna privatmarknaden, för att enbart satsa på publika ytor inomhus. Det gav oss en nischad marknad där vi har helt unika produkter”, säger Johan Berhin.

Ryggraden i verksamheten är en familj av bänkar, som härstammar just från ursprungsstolen One C, samt belysning med ljudabsorbenter i ull. Företagets produkter finns i dag i ett 20-tal länder, med tyngdpunkt på USA och norra Europa. För att som okänd nykomling kunna slå sig in på marknaden behövdes ett första, starkt referensobjekt – och duon bakom Green Furniture Concept hade planen klar:

”Det första vi gjorde var att kontakta Jernhusen, och vi skapade en design tillsammans. Det var så vi fick Stockholms centralstation, ett globalt referensobjekt som duger i alla lägen. Dessutom är det den tuffast tänkbara miljön för möblerna”, säger Johan Berhin.

På många marknader behöver man också behärska både språket och den lokala kulturen för att slå sig in. Green Furniture Concept har hittat lösningen, alldeles runt hörnet:

”Malmö är en internationell och multikulturell stad. Här finns en fantastisk kompetens som vi tar tillvara på. Vi kontaktar studenter som är här och pluggar, och de kommer till oss ett par dagar i veckan och hjälper oss med mejl och telefonsamtal”, säger Jonathan Nilsson.

Redan från början byggdes en skalbar verksamhet – företaget ska kunna växa snabbt – och produktionen sköts därför av oberoende underleverantörer i Sverige och Montreal i Kanada. Redan i dag finns kapacitet att producera det mångdubbla, och det första delmålet är en omsättning på 100 Mkr år 2020.

Varför är det viktigt att växa snabbt?

”Dels är det kul  Man surfar inte långsamt”, säger Jonathan Nilsson.

”Och dels försöker vi skapa något som är bättre än det som finns på marknaden ur miljöperspektiv”, fortsätter Johan Berhin.

”Och ju större vi blir, desto mer påverkar vi världen på ett positivt sätt. Den riktiga effekten får vi om vi kan vara ett föregångsföretag, och visa hur framgångsrikt och lönsamt ett hållbart företag kan bli. Då händer det grejer.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?