1515
Annons

De vill utmana cementindustrin – tar in 25 miljoner

Svenska cementutmanaren Cemvision vill stöpa om en av världens mest utsläppstunga industrier till en cirkulär nollutsläppare. Nu tar bolaget in 25 miljoner kronor.

”Intresset är outtömligt”, säger grundaren Marcus Olsson.

Marcus Olsson och Claes Kollberg, Cemvision.
Marcus Olsson och Claes Kollberg, Cemvision.

”Cement: det mest destruktiva materialet på planeten”. Så lyder en rubrik i The Guardian från 2019. Faktum är att produktionen av byggmaterialet ensamt står för omkring 8 procent av de globala koldioxidutsläppen, tre gånger så mycket som flygindustrin. Kalkbrytning är dessutom ett stort ingrepp i den lokala miljön.

Den svenska utmanaren Cemvision vill inte bara sätta stopp för utsläppen och kalkbrytningen - de vet också att det går. Tillsammans har grundartrion Claes Kollberg, Marcus Olsson och Paul Sandberg 55 års erfarenhet från industrin de nu vill vända uppochned på.

”Vi vet vad som går att göra, men som inte görs. Därför ser vi det som vårt ansvar att ta saken i egna händer och dessutom ta det mycket längre än någon tidigare tänkt”, säger Marcus Olsson till Di.

Istället för jungfrulig kalk vill Cemvision återanvända industriellt avfall som innehåller materialet. Dessutom vill de använda eldrivna ugnar istället för att, som man traditionellt gör, elda med avfall och kol. Redan nu ger Cemvisions material upphov till 20 procents lägre utsläpp än någon annan cement på marknaden, enligt bolaget. Planen är att ta fram ett cement som är både klimatneutralt och återvinningsbart på sikt. 

”Den produkt vi gör i dag är dessutom mer effektiv än traditionell cement, så man kommer ner till 50 procents lägre utsläpp eftersom man kan använda mindre cement för samma jobb. Det är väldigt resurseffektivt”, säger Marcus Olsson. 

Nu har bolaget rest 25 miljoner kronor i en så kallad ”pre seed”-runda, som leds av Polar Structure och Backing Minds. Även Peabkoncernens bolag Swecem finns med bland investerarna. 

”Vi är väldigt nöjda och tacksamma för de vi nu fått med oss, där representeras både finans, logistik, marknad, applikation och fastighetsutveckling. Det är investerare som har ett genuint intresse för att investera i gröna lösningar.”

Hittills har Cemvision fokuserat på forskning och utveckling av nya produkter liksom att hitta lämpliga samarbetspartners. Med det färska kapitalet ska bolaget satsa på att få organisationen att växa, utveckla infrastruktur och bygga en marknad.

”I nästa steg kommer vi vilja ha hjälp att få ut produkten på marknaden så fort som möjligt”, säger Marcus Olsson.

Det är en utmanande marknad startup-företaget ger sig in på. Cementindustrin präglas av oligopol och lokala monopol, och är dessutom politiskt omhuldad genom fri utsläppsrättstilldelning och, som i fallet med Cementa, gräddfiler förbi miljötillstånd.

Hur ska ni klara av att stå er mot de stora drakarna?
”Genom stöd och hjälp från ännu större drakar. Den produkt vi har är såpass bra att det går att komma in på marknaden med den”, säger Marcus Olsson.

Trots att cementbranschen anklagats för ett sent uppvaknande i klimatfrågan tar den globala giganten Heidelberg Cement, som äger Cementa, nu stora steg mot klimatneutralitet. Planen är att fabriken i Slite ska ha en koldioxidsug till 2030, även om det ännu inte finns något investeringsbeslut. Enligt Cemvision är det bara bra att det finns konkurrens - för planetens skull.

”Alla lösningar behövs, eftersom efterfrågan på grön cement är oändlig. Men det finns en fördel i att börja om från noll, så att man från början kan anpassa verksamheten efter det vi gör”, säger Marcus Olsson.

Varför har cementindustrin inte kommit längre?
”Det får du fråga dem om. Vi kan svara för vad vi vet och kan, och vi har världsledande kompetens i det vi vill göra. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera