1515

De vill förbjuda bensinbilar i hela EU redan 2025

Försäljningen av nya bensindrivna bilar ska förbjudas i EU redan 2025. Den linjen driver nu Miljöpartiet i Bryssel. ”Den politiska dynamiken är helt annorlunda nu och det finns goda förutsättningar för att driva igenom detta”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).

Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.
Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.Foto:Mostphotos

Runt 20 länder har de senaste åren presenterat konkreta planer för att fasa ut fossildrivna bilar mellan 2030 och 2050. I september i fjol anslöt sig även Kalifornien till denna skara, då den amerikanska delstaten beslutade att förbjuda försäljning av alla bensin- och dieseldrivna fordon 2035. Två månader senare meddelade Storbritannien att ett förbud mot att sälja rena bensin- och dieselbilar planeras att träda i kraft redan 2030.

EU:s nuvarande mål är betydligt mjukare än så. Enligt den nuvarande lagstiftningen, som trädde i kraft 2020, ska biltillverkarna tillverka 15 procent låg- och nollutsläppsfordon till 2025, det vill säga fordon som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer. Denna kvot ska öka till 35 procent 2030. Men det är inget tvingande krav. Uppfylls inte målen händer nämligen ingenting. De biltillverkare som levererar enligt dessa riktlinjer får däremot rabatt på sina utsläppsmål.  I år ska dock kraven skärpas.

Då kommer EU-kommissionen att presentera en ny lagstiftning, vilket är en del av det stora paketet ”Fit for 55”, vars mål är att sänka utsläppen med 55 procent till 2030. 

Miljöpartiet vill nu att politikerna går före och sätter riktigt tuffa mål för transportsektorn, och kräver ett totalförbud mot försäljning av nya bilar som enbart drivs med fossila bränslen redan 2025.

Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat  ledamot i transportutskottet.
Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat ledamot i transportutskottet.Foto:Sander de Wilde

”Med tanke på hur marknaden för elbilar utvecklar sig så känner vi att tiden är mogen för att flytta fram politiken”, säger Dalunde. 

Förslaget innebär att vanliga bensinbilar inte kommer att tillåtas i nybilshallarna. Laddhybrider och bilar som kan drivas på höginblandade biobränslen, såsom HVO100, ska enligt förslaget få ett undantag fram till 2030. 

EU:s kommande regelverk för vilka investeringar som är att anse som klimatvänliga kommer kasta ut de så kallade plug in-hybriderna ur den gröna kategorin år 2025, vilket är en tydlig signal som kommer att påverka investeringarna framöver i den sortens teknik.

”Genom att skärpa kraven säkerställer vi att det kommer finnas volymer för nya el-modeller som de europeiska biltillverkarna planerar för, vilket skapar en tydlighet och leveranssäkerhet för bilbranschen. Det här är inte bara klimatpolitik, det är också industripolitik”, säger Dalunde och fortsätter: 

”Vi måste också få till en mer sammanhållen politik som gör det mer lönsamt för konsumenter att köpa elbilar, och att laddinfrastruktur står redo. Det kan vi inte bara lämna till den fria marknaden att lösa. Där måste politiken kliva in och säkra att det finns på plats”.

Miljöpartiet ser en tydlig scenförändring i frågan om ett förbud. Tidigare har det funnits en tydlig dragning åt att försvara de europeiska biltillverkarnas beroende av sina förbränningsmotorer och produktionslinor. Men nu inser både biltillverkare och flera av Europas regeringar att det är dags att vända blad. 

Danmark och Nederländerna har drivit frågan om att få till ett slutdatum för försäljning av bilar med förbränningsmotorer gentemot Kommissionen. Österrike, Belgien, Danmark, Grekland, Irland, Litauen, Luxemburg, Malta och Nederländerna ställer sig bakom deras önskan. Flera av de stora biltillverkarna har själva satt tydliga datum för när de upphör med att tillverka fossilt drivna bilar. 

”Det är fullt möjligt att ställa om till en nybilsmarknad från 2025 där vi bara säljer rena elbilar, en del laddhybrider och biogasbilar”, säger Dalunde.

LÄS OCKSÅ El-racet: Biljättarna flyr förbränningsmotorn

 

 

 

 


Innehåll från Tre FöretagAnnons

Så hjälper de matbutiker att minska matsvinnet

Det ska vara lönsamt att minska matsvinnet. Det menar grundarna av foodtech-bolaget Whywaste. De har utvecklat en smart lösning med hjälp av IoT-teknik som inte bara gör att matbutikerna kan minimera svinnet, utan att de även spar tid och pengar. 

Läs mer om Tre Företags IoT-tjänster 

Mat som slängs är en av vår tids största miljöproblem. Cirka en tredjedel av all mat som produceras slutar som matsvinn och en betydande del av detta svinn uppstår i livsmedelsbutikerna. 

Det ville Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén ändra på. De startade Whywaste och har i dag utvecklat en portfölj av innovativa digitala tjänster som både gör det enklare för matbutiker att ha kontroll på utgångsdatumet på varorna och att genomföra åtgärder för att undvika att maten slängs.

– Våra produkter effektiviserar butikens hantering av alla bäst-före-datum och gör det möjligt att identifiera mat som annars riskerar att slängas, säger Kristoffer Hagstedt, vd på Whywaste. 

Personalen använder handdatorer som är uppkopplade till ett mobilt internet och skickar information till en virtuell server i molnet. 

– Butiken får sedan dagligen en varningslista över vilka produkter som behöver kontrolleras och när. På så vis kan de agera i god tid och antingen sänka priset på varor som annars skulle ha slängts, tillaga maten i butikens kök eller skänka dem till välgörande ändamål. 

Samtidigt får butiken information som hjälper dem att optimera inköp och skapa strategier för att undvika framtida svinn. 

Lösning gjorde expansion möjlig   

Whywastes lösning bygger på modern molnbaserad teknik och har utvecklats med stöd av IoT, det vill säga sakernas internet. Företagets leverantör av såväl IoT-tjänster som röst- och mobilabonnemang är Tre Företag. 

IoT-lösningen innebär att Whywastes kunder, det vill säga matbutikerna, är uppkopplade på ett mobilt internet istället för ett fast. 

– Vi har byggt våra produkter så att man inte behöver en fast internetuppkoppling. Det är bättre i och med att ett fast wifi kan ha sämre mottagning på vissa platser i butiken och det innebär att du riskerar att tappa data om du rör dig utanför wifi-zonen.   

IoT-lösningen från Tre är inte bara kostnadseffektiv. Den är också skalbar.

– Våra produkter används i dag av 32 livsmedelskedjor i 16 olika länder och den expansionen hade inte varit möjlig utan deras lösning. Den fungerar likadant i alla länder vilket förenklat arbetet avsevärt och gjort att vi kunnat expandera snabbare. 

30 procent mindre matsvinn

Resultatet är både tydligt och konkret. Sedan Whywaste lanserades på marknaden 2016 har de minskat matsvinnet med totalt cirka 2 000 ton och matbutikerna har minskat sitt svinn med i genomsnitt 30 procent. De gör även en daglig besparing i arbetstid på mellan en halv och en timme. 

Som så ofta går alltså miljöhänsynen hand i hand med ekonomin. 

– Vår vision har alltid varit att det ska löna sig att minska matsvinnet. Våra tjänster ska bidra till både hållbarhet och lönsamhet, säger Kristoffer Hagstedt. 

Läs mer om Tre Företags IoT-tjänster 

 

 

 

Mer från Tre Företag

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tre Företag och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?