1515
Annons

De vill förbjuda bensinbilar i hela EU redan 2025

Försäljningen av nya bensindrivna bilar ska förbjudas i EU redan 2025. Den linjen driver nu Miljöpartiet i Bryssel. ”Den politiska dynamiken är helt annorlunda nu och det finns goda förutsättningar för att driva igenom detta”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).

Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.
Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.Foto:Mostphotos

Runt 20 länder har de senaste åren presenterat konkreta planer för att fasa ut fossildrivna bilar mellan 2030 och 2050. I september i fjol anslöt sig även Kalifornien till denna skara, då den amerikanska delstaten beslutade att förbjuda försäljning av alla bensin- och dieseldrivna fordon 2035. Två månader senare meddelade Storbritannien att ett förbud mot att sälja rena bensin- och dieselbilar planeras att träda i kraft redan 2030.

EU:s nuvarande mål är betydligt mjukare än så. Enligt den nuvarande lagstiftningen, som trädde i kraft 2020, ska biltillverkarna tillverka 15 procent låg- och nollutsläppsfordon till 2025, det vill säga fordon som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer. Denna kvot ska öka till 35 procent 2030. Men det är inget tvingande krav. Uppfylls inte målen händer nämligen ingenting. De biltillverkare som levererar enligt dessa riktlinjer får däremot rabatt på sina utsläppsmål.  I år ska dock kraven skärpas.

Då kommer EU-kommissionen att presentera en ny lagstiftning, vilket är en del av det stora paketet ”Fit for 55”, vars mål är att sänka utsläppen med 55 procent till 2030. 

Miljöpartiet vill nu att politikerna går före och sätter riktigt tuffa mål för transportsektorn, och kräver ett totalförbud mot försäljning av nya bilar som enbart drivs med fossila bränslen redan 2025.

Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat  ledamot i transportutskottet.
Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat ledamot i transportutskottet.Foto:Sander de Wilde

”Med tanke på hur marknaden för elbilar utvecklar sig så känner vi att tiden är mogen för att flytta fram politiken”, säger Dalunde. 

Förslaget innebär att vanliga bensinbilar inte kommer att tillåtas i nybilshallarna. Laddhybrider och bilar som kan drivas på höginblandade biobränslen, såsom HVO100, ska enligt förslaget få ett undantag fram till 2030. 

EU:s kommande regelverk för vilka investeringar som är att anse som klimatvänliga kommer kasta ut de så kallade plug in-hybriderna ur den gröna kategorin år 2025, vilket är en tydlig signal som kommer att påverka investeringarna framöver i den sortens teknik.

”Genom att skärpa kraven säkerställer vi att det kommer finnas volymer för nya el-modeller som de europeiska biltillverkarna planerar för, vilket skapar en tydlighet och leveranssäkerhet för bilbranschen. Det här är inte bara klimatpolitik, det är också industripolitik”, säger Dalunde och fortsätter: 

”Vi måste också få till en mer sammanhållen politik som gör det mer lönsamt för konsumenter att köpa elbilar, och att laddinfrastruktur står redo. Det kan vi inte bara lämna till den fria marknaden att lösa. Där måste politiken kliva in och säkra att det finns på plats”.

Miljöpartiet ser en tydlig scenförändring i frågan om ett förbud. Tidigare har det funnits en tydlig dragning åt att försvara de europeiska biltillverkarnas beroende av sina förbränningsmotorer och produktionslinor. Men nu inser både biltillverkare och flera av Europas regeringar att det är dags att vända blad. 

Danmark och Nederländerna har drivit frågan om att få till ett slutdatum för försäljning av bilar med förbränningsmotorer gentemot Kommissionen. Österrike, Belgien, Danmark, Grekland, Irland, Litauen, Luxemburg, Malta och Nederländerna ställer sig bakom deras önskan. Flera av de stora biltillverkarna har själva satt tydliga datum för när de upphör med att tillverka fossilt drivna bilar. 

”Det är fullt möjligt att ställa om till en nybilsmarknad från 2025 där vi bara säljer rena elbilar, en del laddhybrider och biogasbilar”, säger Dalunde.

LÄS OCKSÅ El-racet: Biljättarna flyr förbränningsmotorn

 

 

 

 


Jättarna mot revansch i elbilsracet

Elbilsaktierna har rasat i år och värderingarna har nyktrat till rejält från extrema nivåer. Samtidigt har de traditionella tillverkarnas aktier klarat sig bra och elbilsdivisionerna växer snabbt efter en seg start. 

De traditionella tillverkarna var uträknade – nu tycks revanschen ha börjat.

I oktober förra året, inför Volvo Cars börsintroduktion, gjorde Di flera djupdykningar i bilindustrin. Vi konstaterade att det var hela havet stormar med tokiga värderingar för el-bilstillverkarna men samtidigt väldigt låga värderingar för de traditionella stora tillverkarna. Ifjol räckte i princip med att man satte ordet el framför bil för att värderingen skulle bli skyhög.

Alla som var med 1999 kände igen sig. Istället för att värdera varje företag på sina meriter relativvärderade man mot andra liknande aktier i sektorn. Tesla, som ifjol levererade 930.000 bilar, hade – och har fortfarande – ungefär samma börsvärde som alla övriga biltillverkare tillsammans. Kinesiska Nio, som är noterat på New York-börsen, sålde 91.000 bilar ifjol och värderades till cirka 500 miljarder kronor – lika mycket som hela BMW-koncernen med 2 miljoner sålda bilar. 

I början av november tog elbilsrallyt ny fart när Rivian noterades i den största börsintroduktionen i USA under 2021 och den sjätte största någonsin. På noteringskursen 78 dollar var börsvärdet cirka 72 miljarder dollar, motsvarande 700 miljarder kronor. Kursen rusade ända upp till 172 dollar dagarna efter börsintroduktionen. 

Storleken på bolaget var alltså mätt med börsvärdet – inte mot vanliga fundamenta. Försäljningen uppgick till ynka 18 miljoner kronor ifjol, alltså som en mindre Icabutik, och bolaget levererade 920 bilar ifjol. Marknaden verkade inte reflektera över det orimliga i att ett sådant litet företag med obevisad intjäning kunde vara värt över 700 miljarder kronor. 

Samtidigt var förutsättningarna perfekta ifjol för att bygga en aktiebubbla. Räntorna var nedkörda, penningmängden i världen extrem efter centralbankernas penningtryckande, vi är mitt inne i ett teknikskifte mot eldrift och vi började se slutet på den hemska pandemin. 

Rivians elbilstruck R1T vid Times Square i New York. Bolagets aktie har fallit 70 procent i år.
Rivians elbilstruck R1T vid Times Square i New York. Bolagets aktie har fallit 70 procent i år.Foto:Ann-Sophie Fjello-Jensen

 

Nu, ett par månader senare, är läget helt annorlunda. Världens börser har fallit tungt och värst har nedgången varit för teknikaktier. Nasdaq är ned 27 procent i år och elbilsaktierna har rasat på löpande band. Rivian handlas runt 30 dollar och är ned 70 procent från årsskiftet. Nio, Lucid och Xpeng är alla ned cirka 50 procent. Tesla har klarat sig bättre och är bara ned 31 procent. Ett skäl är att just Tesla har presterat överraskande starkt i verksamheten de senaste kvartalen. 

De traditionella tillverkarna har klarat sig mycket bättre på börsen i år, även om de överlag också är ned i den allmänna kurspressen. Ett genomsnitt av de tio största tillverkarna är ned 18 procent sedan årsskiftet, men de stora tyska tillverkarna som Mercedes och BMW bara är ned 4 respektive 11 procent. Bara en bilaktie är upp i år – och det är Volvo Cars med 7 procent. Di har flaggat för att aktien varit fundamentalt lågt värderad även om man sätter ett lågt värde på Polestar, vilket marknaden kanske upptäckt nu. 

Under fjärde kvartalet ökade Tesla leveranserna med 71 procent vilket följdes upp med en ökning på 68 procent i första kvartalet till 310.000 bilar. Rörelsemarginalen blev 14,7 procent under fjärde kvartalet och ökade ytterligare till, för bilbranschen otroliga, 19,2 procent. 

Rörelsemarginalen visar vilken skalbarhet som Tesla byggt in i produktionen och att det förmodligen är betydligt billigare att bygga elbilar om bara volymerna tar fart. Tesla sparar också stora kostnader av att inte ha något återförsäljarnät att dela med sig vinster till. De obefintliga marknadsföringskostnaderna bidrar också till de höga marginalerna. Debn komponentbrist och det fraktkaos som plågat resten av bilindustrin verkar inte heller ha drabbat Tesla lika hårt även om bolaget nämner problemen i sina rapporter. 

Även de övriga elbilstillverkarna växer snabbt när bilindustrin nu snabbt ställer om mot eldrift. De kinesiska tillverkarna Nio och Xpeng är slöa med att rapportera och har ännu inte levererat sina rapporter för första kvartalet. Men under det fjärde växte de försäljningen med 49 respektive 211 procent. 

De amerikanska elbilsbolagen Rivian och Lucid är så pass färska som bolag att det ännu inte finns jämförelsesiffror för första kvartalet ifjol. Men även här är tillväxten explosiv. Både Rivian och Lucid dubblade ungefär försäljningen, från låga nivåer, mellan fjärde kvartalet ifjol och första kvartalet i år. Rivians vd och grundare Robert Scaringe är övertygad att man kan sälja 25.000 bilar i år mot de knappa tusen ifjol. Bolaget backas upp av både Amazon och Ford där Amazon redan har lagt en order på 10.000 bilar – så det fanns en bra orderstock att beta av. 

 

Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien.
Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien.Foto:Noah Berger

En bidragande orsak till att försäljningen hålls uppe bra är den höga tillväxten för bolagens elbilsdivisioner, som nu i flera fall separatredovisas. Di:s sammanställning visar att elbilsdivisionerna för sex stora tillverkare i genomsnitt växte med 146 procent under det första kvartalet. Det är visserligen från låga nivåer men visar ändå att de traditionella tillverkarna har vaknat och nu kommer starkt. 

När aktiekurserna för elbilstillverkarna rasat i år har värderingarna blivit lägre. Därmed inte sagt att de är direkt låga – stora framgångar är redan intecknade. Tesla, Nio, Xpeng, Rivian och Lucid handlas i genomsnitt till knappt 4 gånger nästa års förväntade försäljning justerat för bolagens skuldsättning. Kinesiska Xpeng och Nio är marknaden mer försiktiga till då de bara värderas till 1,3 gånger försäljningen. 

Tesla gör som sagt stora vinster men för de övriga är det långt kvar. Nio väntas göra en liten vinst 2024 men för Rivian väntas det till exempel dröja till 2027. Det dröjer alltså innan vi kan räkna några p/e-tal på de här bolagen och de är långt ifrån Tesla med sin väloljade produktionsapparat. Tesla väntas göra en rörelsevinst på motsvarande 150 miljarder kronor i år vilket få trodde för några år sedan. Tesla handlas nu till p/e 63 i år och 47 på nästa års förväntade vinst. Det är fortfarande högt, men inte lika extremt som de senaste åren när vinsterna överraskat rejält positivt. 

Tio av de största traditionella tillverkarna handlas i genomsnitt 0,9 gånger försäljningen nästa år, alltså en fjärdedel av snittet för de fem elbilstillverkarna ovan. De växer mycket mindre men genererar å andra sidan stora kassaflöden. 

Nio, Xpeng, Rivian och Lucid värderas tillsammans till 1.050 miljarder kronor, en bra bit över Volkswagenkoncernens 900 miljarder kronor. De fyra elbilsbolagen väntas sälja för knappt 200 miljarder kronor i år mot Volkswagens 2.800 miljarder, nästan 15 gånger mer. De fem elbilstillverkarna inklusive Tesla sålde modesta 1,1 miljoner bilar ifjol. Tillväxten är dock hög och det skulle kunna öka till närmare 2 miljoner i år. Det drunknar dock i jämförelsen med de tio största tillverkarna som sålde 44 miljoner bilar ifjol. 

Värderingarna för elbilstillverkarna har börjat nyktra till det senaste halvåret, men har troligen en bit kvar att falla. Trenden för aktierna är fortsatt nedåt och de visar inga tecken än på att stabiliseras. 

Samtidigt har aktierna för de traditionella tillverkarna hållit uppe förhållandevis väl. Värderingarna är fortfarande överlag låga, bolagen växer inom elbilar och de gör stora vinster som kan plöjas ned i fortsatt utveckling. Ifjol var de uträknade men det verkar som revanschen har inletts. Även om de vaknade sent och har legat efter i omställningen är det ju faktiskt de som har varumärkena, bilkunnandet och distributionen – nog så viktigt för framtiden. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?