1515

De vill förbjuda bensinbilar i hela EU redan 2025

Försäljningen av nya bensindrivna bilar ska förbjudas i EU redan 2025. Den linjen driver nu Miljöpartiet i Bryssel. ”Den politiska dynamiken är helt annorlunda nu och det finns goda förutsättningar för att driva igenom detta”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).

Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.
Bensinbilens tid i nybilshallarna kan vara förbi.Foto:Mostphotos

Runt 20 länder har de senaste åren presenterat konkreta planer för att fasa ut fossildrivna bilar mellan 2030 och 2050. I september i fjol anslöt sig även Kalifornien till denna skara, då den amerikanska delstaten beslutade att förbjuda försäljning av alla bensin- och dieseldrivna fordon 2035. Två månader senare meddelade Storbritannien att ett förbud mot att sälja rena bensin- och dieselbilar planeras att träda i kraft redan 2030.

EU:s nuvarande mål är betydligt mjukare än så. Enligt den nuvarande lagstiftningen, som trädde i kraft 2020, ska biltillverkarna tillverka 15 procent låg- och nollutsläppsfordon till 2025, det vill säga fordon som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer. Denna kvot ska öka till 35 procent 2030. Men det är inget tvingande krav. Uppfylls inte målen händer nämligen ingenting. De biltillverkare som levererar enligt dessa riktlinjer får däremot rabatt på sina utsläppsmål.  I år ska dock kraven skärpas.

Då kommer EU-kommissionen att presentera en ny lagstiftning, vilket är en del av det stora paketet ”Fit for 55”, vars mål är att sänka utsläppen med 55 procent till 2030. 

Miljöpartiet vill nu att politikerna går före och sätter riktigt tuffa mål för transportsektorn, och kräver ett totalförbud mot försäljning av nya bilar som enbart drivs med fossila bränslen redan 2025.

Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat  ledamot i transportutskottet.
Jakop Dalunde är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och är bland annat ledamot i transportutskottet.Foto:Sander de Wilde

”Med tanke på hur marknaden för elbilar utvecklar sig så känner vi att tiden är mogen för att flytta fram politiken”, säger Dalunde. 

Förslaget innebär att vanliga bensinbilar inte kommer att tillåtas i nybilshallarna. Laddhybrider och bilar som kan drivas på höginblandade biobränslen, såsom HVO100, ska enligt förslaget få ett undantag fram till 2030. 

EU:s kommande regelverk för vilka investeringar som är att anse som klimatvänliga kommer kasta ut de så kallade plug in-hybriderna ur den gröna kategorin år 2025, vilket är en tydlig signal som kommer att påverka investeringarna framöver i den sortens teknik.

”Genom att skärpa kraven säkerställer vi att det kommer finnas volymer för nya el-modeller som de europeiska biltillverkarna planerar för, vilket skapar en tydlighet och leveranssäkerhet för bilbranschen. Det här är inte bara klimatpolitik, det är också industripolitik”, säger Dalunde och fortsätter: 

”Vi måste också få till en mer sammanhållen politik som gör det mer lönsamt för konsumenter att köpa elbilar, och att laddinfrastruktur står redo. Det kan vi inte bara lämna till den fria marknaden att lösa. Där måste politiken kliva in och säkra att det finns på plats”.

Miljöpartiet ser en tydlig scenförändring i frågan om ett förbud. Tidigare har det funnits en tydlig dragning åt att försvara de europeiska biltillverkarnas beroende av sina förbränningsmotorer och produktionslinor. Men nu inser både biltillverkare och flera av Europas regeringar att det är dags att vända blad. 

Danmark och Nederländerna har drivit frågan om att få till ett slutdatum för försäljning av bilar med förbränningsmotorer gentemot Kommissionen. Österrike, Belgien, Danmark, Grekland, Irland, Litauen, Luxemburg, Malta och Nederländerna ställer sig bakom deras önskan. Flera av de stora biltillverkarna har själva satt tydliga datum för när de upphör med att tillverka fossilt drivna bilar. 

”Det är fullt möjligt att ställa om till en nybilsmarknad från 2025 där vi bara säljer rena elbilar, en del laddhybrider och biogasbilar”, säger Dalunde.

LÄS OCKSÅ El-racet: Biljättarna flyr förbränningsmotorn

 

 

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Savelend breddar sitt erbjudande – och siktar på börsnotering i sommar: ”Vi gillar transparensen”

Ludwig Pettersson, VD på Savelend.
Ludwig Pettersson, VD på Savelend.

P2P-aktören Savelend, som erbjuder en investerings- och sparplattform för krediter, siktar på börsnotering innan midsommar. 

– Nu tar vi nästa steg i bolagets utveckling och bjuder in fler investerare att vara med på dubbla resor, både på plattformen som investerare och som aktieägare, säger Ludwig Pettersson, VD på Savelend.

Börsnoteringen är ett led i att expandera på flera marknader i Europa.

Savelend tillhandahåller en egenutvecklad plattform där investerare kopplas samman med låntagare, utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren.

Savelend har i dag förmedlat över 1 miljard kronor i lån och den historiska årsavkastningen 2014-2020 på insatt kapital har varit i genomsnitt över 10%. Trots Corona har avkastningen hållit sig stabil och över plattformens målränta om 7-9%, med en avkastning från februari 2020 till januari 2021 om 10,76%. Nu siktar Savelend på en börsintroduktion på Nasdaq First North innan midsommar. Skälen är flera.

– Den huvudsakliga anledningen är att vi tror att våra investerare på plattformen och våra aktieägare ser väldigt lika ut. De är samma typ av personer med samma intressen, samma syn på risktagande och de har liknande avkastningskrav. Vi vill ge dem fler möjligheter att investera, säger Ludwig Pettersson.

Savelend vill ge kunder och investerare insyn

Med börsnotering kommer också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökande transparensen som det innebär att vara noterad, som att släppa kvartalsrapporter och därmed ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

Ludwig Pettersson påpekar att Savelend sedan två år tillbaka i praktiken arbetat som om det vore börsnoterat, med en extern styrelse och hög nivå på Corporate Governance.

– För oss internt blir det ingen stor skillnad, säger han.

Med börsnoteringen tar Savelend också sikte på Europa. I Polen, där man redan haft en närvaro, ska man expandera ytterligare. Finland är en ny marknad man vill in på, och där man nyligen rekryterat en landschef.

– Med en expansion i Europa ser vi en klar fördel med att vara listade på börsen. Det hänger ihop med transparensen och trovärdigheten för vår verksamhet som följer med en börsnotering, säger han.

Savelend erbjuder andrahandsmarknad för krediter

Savelend lanserade 2014 vilket gör företaget till Sveriges äldsta digitala investerings- och sparplattform för krediter. I dag erbjuder man fem olika kredittyper: Inkassoportföljer, fakturaköp, företagslån, konsumentlån och fastighetskrediter. Under Q4 2020 öppnade Savelend upp en andrahandsmarknad för krediter.

– Nu kan du köpa och sälja krediter innan löptidens slut. Om du har investerat men behöver dina pengar så kan du sälja och få tillgång till pengarna samma dag, fast det är två år kvar på löptiden. Det här är en fin och attraktiv tjänst, säger Ludwig Pettersson.

Läs mer på: www.savelend.se 

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i krediter kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?