De ska få jättarna att vika sig – ”nu är det krigsmobilisering”

Hon brinner lika mycket för hållbarhetsutmaningarna som för AI. Nu ska Aurore Belfrage ta succébolaget Sana Labs till hjälp för att förmå storföretagen att verkligen också ”göra det man säger i strategidokumenten” för att vi ska ha en chans att nå hållbarhetsmålen i tid.

En dag i veckan praktiserar Aurore Belfrage, till vänster, på utbildningsföretaget Sana Labs, där Anna Nordell-Westling är medgrundare.
En dag i veckan praktiserar Aurore Belfrage, till vänster, på utbildningsföretaget Sana Labs, där Anna Nordell-Westling är medgrundare.Foto:Alexandra Bengtsson

”Det här är viktigt på riktigt när vi står inför civilisationens kollaps, då har vi inte råd att bara göra fina dokument som inte leder någon vart. Nu är det krigsmobilisering”, slår Aurore Belfrage fast.

Det som är så viktigt är naturligtvis de många och tuffa hållbarhetsutmaningarna vi står inför.

”Min mission, och det som håller mig vaken om natten, är nu att hitta alla möjliga verktyg så företagen verkligen kan göra det man säger i strategidokumenten.”

Hon lämnade sin roll som investerare på EQT Ventures för tre år sedan. Sedan dess har hon främst ägnat sig åt att hitta kopplingen mellan ny teknik och det publika Sverige; statliga institutioner, skola, sjukvård, infrastruktur… 

Techdiplomat kallar hon sig i dag och har också nyligen grundat en think-tank, Sustechable, tillsammans med bland andra digitalprofilen Judith Wolst.

”För att highlighta tech som får hållbarheten att röra sig i rätt riktning.”

Utöver det är hon även senior advisor på AI Sweden, Sveriges nationella center för artificiell intelligens, samt gör egna investeringar.

Hon jobbar med andra ord mycket med AI och hållbarhet kombinerat och ”praktiserar” nu en dag i veckan hos AI-utbildningsbolaget Sana Labs. Där vill hon undersöka hur livslångt lärande med hjälp av AI kan bli ett verktyg för att vi verkligen ska kunna nå hållbarhetsmålen.

”Det finns en diskrepans i vad folk säger att vi ska göra för att nå hållbarhetsmålen och Agenda 2030 och vad vi verkligen gör”, menar hon. 

”Svenskar är ambitiösa, pålästa, genuint nyfikna och oroliga för hållbarhetsmålen, men ändå går det så långsamt.”

Vad är det då som gör att saker och ting ibland går långsammare än vi skulle vilja?
”Det handlar mycket om ledarskapet, hur man leder förändringsprocesser, om ovana och en lagstiftning som är byggd för en annan tid och för andra utmaningar. Men också om ett kunskapsgap. Kunskap om vad som är hållbart och kunskap om digitaliserings- och automatiseringstrenden som nu gör att hela arbetsmarknaden omkullkastas.”

Vi möter Aurore Belfrage på Sana Labs kontor i centrala Stockholm där hon alltså praktiserar.

”Eller dyker upp här hos dem för att identifiera möjligheter för att ta Sana Labs-plattformen ut i policyverksamheten i storbolagen för att vi ska kunna nå hållbarhetsmålen i tid”, förklarar hon.

Nu är det inte så att de flesta svenskar, inklusive näringslivsföreträdare, inte vet och kan mycket om klimatkrisen och andra hållbarhetsrisker. 

”Men kunskap är ju inte bara fakta”, menar Aurore Belfrage.

”Vi har ett överflöd av fakta. Det finns hur många urviktiga och urtråkiga rapporter som helst om hållbarhetsutmaningarna. Kunskap är lika mycket hur man leder arbetsprocesser, hur man leder förändring, hur man hanterar målkonflikter.”

Aurore Belfrage
Aurore BelfrageFoto:Alexandra Bengtsson

Sana Labs, ett av Sveriges mest uppmärksammade AI-bolag, har utvecklat en plattform där företagen enkelt kan lägga upp vilka kurser de vill och där det finns en hel del hållbarhetsutbildningar.

”Vi vill jobba med företag som förstärker en positiv utveckling i världen”, förklarar Sana Labs medgrundare Anna Nordell-Westling. 

”Vi ser att med hjälp av AI och maskininlärningsbaserad, individanpassad inlärning som vi tillhandahåller så lär man sig samma innehåll på halva tiden och man kommer ihåg det tre gånger så länge.”

Pandemin kan också vara något av en katalysator för hur AI-baserad utbildning, precis som mycken annan digitalisering, anammas i näringslivet.

”Det är en enorm förändring som har skett. Jag tror att det skulle ha tagit fem år minst, det som nu gått på några månader. Vi har alla en helt annan inställning i dag till hur vi kan använda digitala hjälpmedel”, menar Anna Nordell-Westling.

Förutom att Sana Labs på kort tid har gått från 5.000 till 200.000 användare märker bolaget också detta på att kundföretagen har en större vilja att själva innovera och utveckla kring utbildning som man inte alls märkte av innan pandemin. 

”Vi har ett jätteansvar att nu få ut den här tekniken till så många bolag som möjligt och få ordning på kunskaps- och kompetensgapet för att nå klimatmålen. Vi har en del av lösningen”, konstaterar Anna Nordell-Westling.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?