ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

De kampanjar mot svenska skokedjor

Nära sju av tio – eller 68 procent – av svenskarna är omedvetna om hur läderskor påverkar miljön. Det visar en undersökning som Fair Action låtit Sifo göra. 

I samband med Sifo-undersökningen startar Fair Action i dag en kampanj för att få svenskar att ställa krav på sina skoförsäljare. 

Fair Action uppmuntrar i kampanjen svenskar att skicka mail till ledande skobutikskedjor som till exempel Nilson Group som äger Din Sko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports och Ecco Stores. Andra skobuditkskedjor som kan vänta sig kravmail den närmaste tiden är Scorett, Vagabond och Eurosko.

“Lädertillverkning räknas som en av världens smutsigaste industrier. Men skinnskorna är en dold miljöbov, två tredjedelar av konsumenterna känner inte till att en stor mängd giftiga kemikalier används för att lädret i våra höstkängor ska bli mjukt och följsamt”, skriver Fair Action i en kommentar.

Enligt Fair Action har skoimporten till Sverige ökat med 45 procent de senaste fem åren. År 2017 importerades skor till ett värde av mer än 9 miljarder kronor. 

Fair Action konstaterar att det krävs ett halvt ton kemikalier för att tillverka 250 kilo läder och att 90 procent av lädret som säljs i skokedjorna i Sverige tillverkas med hjälp av det cancerogena ämnet krom.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies