Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

De har Sveriges grönaste varumärken

Konsekvent hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation gör att SJ och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken. 

Foto:Stefan Nilsson

Det menar företaget Differ som för elfte gången låtit svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Differ pekar på den starka konsumenttrenden där slutkunder i allt högre grad gör aktiva val ur ett hållbarhetsperspektiv. I den undersökning som gjorts i samband med röstningen på gröna varumärken uppger 44 procent av de tillfrågade svenskarna att de ofta eller alltid gör gröna val. Det är enligt Differ den högsta siffran i undersökningens historia. 

Årets undersökning visar också att fler än tidigare anser att det i dag är lättare att välja gröna och hållbara produkter och tjänster. Fyra av tio svarande säger också att de väljer bort varumärken som de anser inte är gröna.

”Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete”, säger Clara Boëthius på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Malung-Sälens kommunAnnons

”Jämställdhet ska vara en självklarhet i kommunkommunikation”

Frida Liljequist, kommunikations- chef på Malung-Sälens kommun.
Frida Liljequist, kommunikations- chef på Malung-Sälens kommun.

Kommunikationschefen Frida Liljequist i Malung-Sälens kommun vill att jämställdhet ska genomsyra hennes arbete.  ”Mitt mål är att utveckla hur man ser på kommunen och göra det arbetet så bra jag kan”, säger hon.

Våren 2019 började Frida Liljequist som kommunikationschef på Malung-Sälens kommun. Med en bakgrund inom public service och SVT kändes valet att gå in i kommunikationsvärlden inom offentlig sektor som ett naturligt steg i karriären.

– Det var självklart en utmaning att ”byta sida” som en del kallar det, men jag ser det inte riktigt på det viset. Snarare tar jag med mig mina erfarenheter och perspektiv in i den kommunala världen och mitt mål är att utveckla den och göra den bättre i den mån jag kan, säger Frida Liljequist.

Begriplig, korrekt och enhetlig

Läs mer om Malung-Sälens kommun här 

Kommunikationsenheten i Malung-Sälens kommun består enbart av rollen som kommunikationschef, vilket innebär att Frida arbetar både strategiskt och operativt. Det handlar om att aktivt jobba för att förvaltningarna ska ha en gemensam syn på kommunens varumärke, men uppdraget innebär också att hjälpa de kommunala enheterna att välja rätt kanal vid rätt tidpunkt för den information de vill nå ut med och gör informationen begriplig, korrekt och enhetlig.

– Just att kunna prioritera bland kommunikationsinsatserna har verkligen satts på sin spets nu under coronapandemin, eftersom de dagliga uppgifterna till viss del har åsidosatts på grund av pandemin, säger Frida Liljequist.

Jämställdhet är en viktig fråga för Frida och hennes ambition är att den ska genomlysa i kommunens kommunikationsarbete.

En jämställd kommunkommunikation utmanar normer och värderingar

– Det kan till exempel handla om en relativt enkel sak som vilka bildval vi gör till våra budskap, vem det är som syns i våra kanaler, vilka citat och uttalanden som kommunpolitiker och tjänstemän gör och om kvinnor får uttala sig i samma utsträckning som män, berättar Frida Liljequist.

– För mig innebär jämställd kommunikation också att man försöker jobba bort gamla föreställningar om typiskt kvinnligt och manligt. På så sätt strävar vi efter en jämställd samhällsservice och kommunens verksamheter kvalitetssäkras så att de svarar mot båda könens behov och villkor.

Besök Malung-Sälens kommuns Facebook-sida

Malung-Sälens kommun har en relativt jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer och på förvaltningschefensnivån är det fler kvinnliga chefer än manliga. Genom att jämställdhetsintegrera kommunens kommunikation kan normer och värderingar förändras och utmanas, som exempelvis vilka frågor som lyfts, vilket arbete som berättas om, vem som tilltalas och vems verklighet som speglas i de budskap som formas.

Om Malung-Sälens kommun 

Malung-Sälens kommun är en av Dalarnas mest företagsamma kommuner. Sälenfjällen är norra Europas största vintersportdestination med en ständigt växande fjällnäring med en årlig omsättning på ungefär tre miljarder kronor. Traditionellt har kommunen dominerats av sport-, skinn-, trävaruindustri och skogsbruk, men i dag ökar företag inom bland annat branscherna byggindustri, handel och transport.

Mer från Malung-Sälens kommun

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malung-Sälens kommun och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?