1515
Annons

De är snabbast och generösast med miljötillstånd

Färre än 1 av 10 ansökningar om miljötillstånd avslås av Länsstyrelsen. Det går också i regel fortare för bolag att få besked än i tingsrätten. Men omkring 30 procent av fallen överklagas – och bland dem kan det ta upp till nio år att få en slutgiltig dom. 

Många olika typer av projekt behöver ha miljötillstånd, bland annat vindkraftsparker, gruvor och produktionsanläggningar.
Många olika typer av projekt behöver ha miljötillstånd, bland annat vindkraftsparker, gruvor och produktionsanläggningar.Foto:Jonas Ekströmer / TT

 

Under förra året blev miljötillståndsprocesser en het fråga efter att LKAB och Cementa fått varsin ansökan avvisad. När Di tidigare i år sammanställde statistik från landets domstolar, som hanterar ansökningar om vattenverksamhet och de allra största anläggningarna, visade det sig att 75,6 procent av ansökningarna beviljades och bara 2,5 procent avslogs. Nu visar färsk statistik att Länsstyrelsen, som hanterar så kallade b-anläggningar enligt miljöbalken, hade en beviljandegrad på över 78 procent i fjol. 

Eftersom flera av de 21 Länsstyrelserna delar miljöprövningsdelegation finns det tio stycken som tillsammans hanterade 458 ansökningar under 2021. 358 ansökningar beviljades, 44 fick avslag, 15 avvisades, 33 avskrevs och åtta fall saknar ställningstagande och går därför inte att kategorisera. Ofta avvisas en ansökan när den är inkomplett och ett fall avskrivs ofta om den sökande drar tillbaka sin ansökan. 

”Jag kan tycka att folk är rätt okritiska och säger att miljöprövningen inte fungerar baserat på att några få ärenden som fått medialt genomslag. Det är klart att det är bekymmersamt att få avslag i högsta instans efter flera år Men den största delen av miljöprövningar funkar väldigt bra”, säger Ulrika Samuelsson, chef för miljöprövning på Länsstyrelsen i Västra Götalands län. 

Medianen för handläggningstiden, från ansökan till beslut, var 222 dagar i samtliga fall. Bland de 236 ansökningarna som rörde hela tillståndsprövningar låg medianen på 299 dagar. På landets fem Mark- och miljödomstolar låg medianhandläggningen mellan 356 och 550 dagar.

”Vår median i Västra Götaland, från inkomst till avslut, har varit runt 8 månader. Det tycker vi är väldigt bra. Speciellt när man jämför med siffrorna som figurerar i media”, säger Ulrika Samuelsson. 

Det är vissa extremfall som tar längre tid. Det längsta var ett vindkraftsärende i Västerbotten som tog hela 2.307 dagar och det finns också ett par andra fall som tagit över tusen dagar. Ännu värre kan det bli om det blir dubbla prövningar. Omkring 30 procent, 144 av de 458 ärendena, överklagades under 2021. 

Bland de 95 fall som överklagats från Länsstyrelsenivå och som fått en dom i högre instans under 2021 låg medianhandläggningen på 730 dagar. Den allra längsta var däremot 3.270 dagar, nära 9 år. Just överklagningsprocessen är dock svår att tackla, enligt Tomas Hallberg, tillståndsansvarig på Svensk Vindenergi. 

”Det tror jag att man inte ska göra något åt. Miljöprövningen är en öppen process där det är möjligt för nästan vem som helst att komma med synpunkter. Det vore att beskära demokratin”, säger han.

Tomas Hallberg anser att tillståndsprocesserna på Länsstyrelsen går att effektivisera på andra sätt. Han föreslår bland annat mer resurser och ännu färre miljöprövningsdelegationer. Resonemanget är att vissa handläggarna skulle kunna få tillräckligt med prövningar inom samma område för att kunna specialisera sig.

Även Christer Fält, miljöchef på SCA SCA B -0,52% Dagens utveckling som för närvarande har ett ärende nått hela vägen upp till Mark- och miljööverdomstolen, pekar på att Länsstyrelserna skulle må bra av mer resurser. 

”Kraven, som ställs på både oss och myndigheternas handläggare, har ökat avsevärt i de här tillståndsprocesserna”, säger han.

Men det är väl positiva besked och överkomliga handläggningstider i de flesta fall?
”Vi har haft flera ansökningar som gått smärtfritt och som tagit en tid som man kan leva med, speciellt när det handlar om större fabriker. Men vi har också en rad sämre erfarenheter där det tar lång tid. Det ska inte behöva ta längre än ett år från att vi börjat ha samråd”, säger Christer Fält.

LÄS TIDIGARE DELAR AV DI:S GRANSKNING AV MILJÖTILLSTÅNDEN OCH DISPENSER:

2,5 procent får avslag när bolag ansöker om miljlötillstånd

Så tycker bolagen om de svenska miljöprövningarna

Fyra av fem får godkänt för skadliga ämnen

Grönt ljus för 2.700 ton av förbjuden kemikalie 


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?